Dolby surround

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Dolby surround

Dames, mijne Heren,

ik heb op zo'n beetje alle sites lopen zoeken, en ben nog niet echt verder gekomen.
    Wie weet hoe Dolby Prologic 2 decodeerd, en wie heeft er al s iets geprobeerd na te bouwen?

t Schijnt met allerlei fasehoeken optellen en aftrekken te zijn, waardoor ineens de Rear en Center speaker naar voren komt.

Maar wie weet de exacte algoritmes ??
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Hi Mac,
    Omdat ik niet exact weet hoe dat spul werkt, weet ik ook niet of dit is wat je zoekt, maar het lijkt er voor mij wel veel op...

Hoop dat je er wat aan hebt, als je em zelf al niet was tegengekomen...
    De groeten => Micha

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Wil je geluid voor films mixen of zo?

Comment

• Kyle
        • May 2006
        • 14

Volgens mij ben je verkeerd. Een signaal dat je naar speakers stuurt, Dolby Digital of niet, is altijd analoog/elektrisch van aard. De enige convertor die je dan nog tegenkomt is het membraan van de speaker die het elektrisch signaal omzet naar een fysisch signaal. Ik neem aan dat je het hebt over Dolby Surround 5.1, dus 5sattelites en 1bas. Je hebt dus effectief 5 verschillende analoge signalen dus ook kabels naar je speakers liggen. Je hebt dus ook 5audiosporen op je geluidsdrager. Je mastered je geluid dus ook over 5audiosporen, net zoals bij stereo over 2audiosporen. Het is niet zo dat je al deze signalen samenvoegd tot een elektrisch signaal en deze later weer eruit filtert. Dit is niet mogelijk want wanneer elektrische signalen zijn samengevoegd tot één geheel kunnen ze later er niet weer uitgefilterd worden, ten alle tijde gescheiden houden is dus de boodschap.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Originally posted by Kyle
          Volgens mij ben je verkeerd. Een signaal dat je naar speakers stuurt, Dolby Digital of niet, is altijd analoog/elektrisch van aard. De enige convertor die je dan nog tegenkomt is het membraan van de speaker die het elektrisch signaal omzet naar een fysisch signaal. Ik neem aan dat je het hebt over Dolby Surround 5.1, dus 5sattelites en 1bas. Je hebt dus effectief 5 verschillende analoge signalen dus ook kabels naar je speakers liggen. Je hebt dus ook 5audiosporen op je geluidsdrager. Je mastered je geluid dus ook over 5audiosporen, net zoals bij stereo over 2audiosporen. Het is niet zo dat je al deze signalen samenvoegd tot een elektrisch signaal en deze later weer eruit filtert. Dit is niet mogelijk want wanneer elektrische signalen zijn samengevoegd tot één geheel kunnen ze later er niet weer uitgefilterd worden, ten alle tijde gescheiden houden is dus de boodschap.
          Daar heb je het toch ff mis hoor. Meestal wordt surround geluid om compatibiliteitsredenen naar 2 kanalen gestuurd. En doormidden van faseverschuivingen tussen beide kanalen het geluid te 'coderen' kan een surround processor het signaal weer splitsen naar front, center en sattelieten. Hier bestaan nen hele hoop standaarden voor en het is net over zo een standaard (dolby prologic versie 2) dat ************** info wil

Comment

• emiel-r
            • Mar 2006
            • 169

Jullie hebben allebei gelijk. Dat is het verschil tussen prologic (2 kanalen) en 5.1, 6 kanalen

Comment

• Jacob
              • Jan 2006
              • 152

Eigenlijk moet ik het even opzoeken, maar zo uit mijn hoofd is het heel simpel.

Alles wat op links staat is links voor,
              rechts is rechts voor,
              Links en rechts in fase is midden voor
              Links en rechts in tegenfase is achter.

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Je hebt dus ook 5audiosporen op je geluidsdrager
                Men is hier op zoek naar de codering van prologic 2.
                Dit is 4 kanalen audio verweven in een stereo signaal.

De regels in bovenstaande post kloppen in princype.
                Dolby heeft het echter wel iets moeilijker gemaakt.
                In de encoders gebeurt verschikkelijk veel. Fase draaingen, filtering etc.

Ik begrijp dat een originele dolby decoder erg duur is.
                Sony heeft een tijd lang decoders voor huis tuin en keuken gebruik gemaakt. Hier al naar gekeken?

Comment

• Jacob
                  • Jan 2006
                  • 152

De eerste resultaten van een zoektocht. Misschien staat er wel iets tussen. Binnenkort ga ik ze zelf doorlezen. Morgen heb ik examen. Eerst nog maar eens wat leren.

OpenStax offers free college textbooks for all types of students, making education accessible & affordable for everyone. Browse our list of available subjects!

Comment

• Kyle
                    • May 2006
                    • 14

Ik kan best aannemen dat de decoders dienen om één kanaal uit te splitsen naar meerdere, bv4. Maar het zit toch complexer in mekaar als enkel faseverschuivingen volgens mij. Sommeer (al dan niet grafisch) twee sinussignalen waarvan één sinus bv 38° verschoven is tov de ander. Neem dat resultaat en probeer zonder andere gegevens te hebben terug die twee vorige sgeens exact te ontleden, in principe dus zoals jij eerder schreef. Dit gaat gewoonweg niet omdat er verschillende oplossingen mogelijk zijn. Het is principieel hetzelfde als 6= x + y <-- meerdere oplossingen mogelijk, maar welk is juist??? (wiskundigen zouden zeggen: ze zijn allemaal juist ) Er moeten dus meer gegevens in het bestand opgeslagen worden.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Ik kan best aannemen dat de decoders dienen om één kanaal uit te splitsen naar meerdere, bv4. Maar het zit toch complexer in mekaar als enkel faseverschuivingen volgens mij. Sommeer (al dan niet grafisch) twee sinussignalen waarvan één sinus bv 38° verschoven is tov de ander. Neem dat resultaat en probeer zonder andere gegevens te hebben terug die twee vorige sgeens exact te ontleden, in principe dus zoals jij eerder schreef. Dit gaat gewoonweg niet omdat er verschillende oplossingen mogelijk zijn. Het is principieel hetzelfde als 6= x + y <-- meerdere oplossingen mogelijk, maar welk is juist??? (wiskundigen zouden zeggen: ze zijn allemaal juist ) Er moeten dus meer gegevens in het bestand opgeslagen worden.
                      Ik geloof niet dat jij weet waar t over gaat....
                      maar dat maakt niet uit.

Dolby Digital is 6 harde 48kHz verschillende signalen. Maar dolby ProLogicII is inderdaad de fasetruuk die je beschreef, maar dan net weer iets anders. En daarvoor ben ik op zoek naar het algoritme van de mid-center, die weer een VCAgekoppelde antifase teruggeeft aan de originele L of R.
                      De Rears zijn niet zo moeilijk, die heb ik al in Soundweb staan... EN binnekort ook in een Behringer. Leuk in de Disco, Sourround...

Comment

• Kyle
                        • May 2006
                        • 14

nee jij weet waar je het over hebt met je "wat zijn de exacte algoritmes?". Ben je er nu ondertussen al achter of nog steeds niet?
                        Ik probeer(de) alleen maar wat hulp te bieden, maar zoek het nu maar lekker zelf uit met je algoritme!!

Gegroet!

P.S.: mijn topic voor deze hield ook geen direct verband met jou "algoritmevraag", wel op een reactie van een andere user daarop. Maar goed, dat maakt niet uit...

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Is dit korte lontje nu in surround of niet?
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Kyle
                            • May 2006
                            • 14

In mono voor mijn part! Tis toch waar zeker, haal je speciaal een deel lectuur vanonder het stof uit, krijg je het antwoord: Je weet niet waarover het gaat. Ik weet wel degelijk waarover het gaat! Het gaat gewoonweg niet om vanuit een bepaalde golfvorm, de onstaansoorzaak terug te ontleden zonder gegevens. Maar goed, lekker belangrijk....

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

nee jij weet waar je het over hebt met je "wat zijn de exacte algoritmes?". Ben je er nu ondertussen al achter of nog steeds niet?
                              Ik probeer(de) alleen maar wat hulp te bieden, maar zoek het nu maar lekker zelf uit met je algoritme!!

Gegroet!

P.S.: mijn topic voor deze hield ook geen direct verband met jou "algoritmevraag", wel op een reactie van een andere user daarop. Maar goed, dat maakt niet uit...
                              Ja, volg een van de links hierboven maar.

Lr = 8kLPF.(Lt +(90°.Rt)
                              Rr = 8kLPF.(Rt -(90°.Lt) enzovoort.

In mono voor mijn part! Tis toch waar zeker, haal je speciaal een deel lectuur vanonder het stof uit, krijg je het antwoord: Je weet niet waarover het gaat. Ik weet wel degelijk waarover het gaat! Het gaat gewoonweg niet om vanuit een bepaalde golfvorm, de onstaansoorzaak terug te ontleden zonder gegevens. Maar goed, lekker belangrijk....

lekker ding, je haalt de diverse dolby's door elkaar . En je stopt ook nog eens halverwege...
                              Als 6=X+Y meerdere oplossingen heeft zouden alle bisoscopen in nederland uitsluitend roze ruis produceren.
                              Je vergeet dat er al een X bekend was (klok, blok, interval, oid). En dan staat er Y=X-6... Maar dit gaat over dolby film, en niet over proLogic, of PR2. Wat weer wel uit dat digitale treintje bits gedestilleerd wordt in de bioscoop.

Maar ik wou de center van de SR2, of PL2, zo als het later is gaan heten, en die heb ik nu ook opgelost, mede dankzij de bovenstaande links. Met DANK aan Jacob, en de rest

leuk spul, Soundweb...
                              Last edited by Gast1401081; 17-05-06, 16:55.

Comment

Working...