digitaal "rammeltje" ddx3216 in opnamesetting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nolly
    • Oct 2005
    • 19

digitaal "rammeltje" ddx3216 in opnamesetting

[FONT=Arial]Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een ddx 3216. Ik moet zeggen de ddx bevalt erg goed. Ik vind de tafel gebruiksvriendelijk en veelzijdig. Na een tijdje van gewenning aan de ddx vond ik het tijd om mij in het digitale meersporen opname gebied te storten. Zo gezegd zo gedaan. Mijn ddx heeft 1 adat module aan boord. Ik heb de ddx optisch aan een (geleende) Alesis hd24 geknoopt en draaien maar. Ik heb het als volgt gedaan. ([/FONT][FONT=Arial]Ik moet eerst nog even vermelden dat we het opnameproces als volgt hebben gedaan. Eerst drums en basgitaar, pilot zang en gitaar, daarna de gitaren een voor een en als laatst de zanglijnen, ach jullie kennen het wel. Ik ben zelf zanger/gitarist, dubbele functie dus tijdens het opnameproces maar heb wel hulp gehad)[/FONT]

[FONT=Arial]Routing ddx, kanaal 1 t/m 8 en 9 t/m 16 analoog in. De kanaaltoewijzing naar de hd24 heb ik in bus paren gedaan met panning li/re, de main toewijzing was uitgeschakeld (dat moet in dit geval ook). Het signaal kwam terug via kanaal 17 t/m 32, onder het menu i/o ingesteld als module 1 t/m 8 en 9 t/m 16, via het menu routing naar de genoemde kanalen gestuurd. Gewoon alles “vlak” gehouden op de kanalen zodat ik het opgenomen geluid te horen kreeg. Nu was de main wel geactiveerd anders heb je geen control room monitoring. De monitor signalen voor de muziekanten heb ik van kanaal 17 t/m 32 afgetapt en via de auxen naar de hoofdtelefoon amp. gestuurd. [/FONT]
    [FONT=Arial]Nu weten jullie een beetje mijn opstelling en denkwijze, ik heb hiervoor gekozen omdat de hd24 als stand alone machine geen mogelijkheden tot afluisteren heeft en in feite maar een “domme” opname machine is, de gain is niet te regelen (hoeft natuurlijk ook niet) zoals bij analoge machines en er komen geen stereo tulpjes uit. Maar achteraf vond ik het prima zo. Aan de hand van bovenstaande kom ik bij mijn eerste probleem.[/FONT]

[FONT=Arial]De kanalen 17 t/m 32 kon ik niet in de bus modus routen, ik kreeg dan nl. tijdens het afspelen geen signaal binnen, het vreemde is tijdens de opname, on the fly dus, dan wel. Dit begrijp ik niet. Waar heb ik overheen gekeken? [/FONT]

[FONT=Arial]Dan zullen jullie misschien zeggen waar maak je je druk om, wel het volgende, tweede probleem kwam ik tegen.[/FONT]

[FONT=Arial]In de genoemde module “modus” had ik op het signaal van de basgitaar een “digitaal rammeltje” in het hoog (dit hoor je in de bus modus niet), dit kwam ik later ook bij alle andere signalen tegen, echter in overdrive gitaargeluid valt het in de mix niet zo op. Het vreemde is is dat dit geluid op geen enkel drum spoor te horen is. Na uren van zoeken, opnieuw routing instellen enz. heb ik ervoor gekozen om de zanglijnen en de akoestische gitaar analoog op te nemen om het opnameproces toch goed af te ronden. Voor de duidelijkheid wil ik nog vermelden dat alle 220v afhankelijke aanwezige apparatuur tijdens de opnamemomenten was uitgeschakeld en zelfs de stekkers uit de stopcontacten zijn gehaald (koelkast, koffiezetapparaat, pc, elec. kachels e.d.). Ik dacht eerst dat het een probleem met de phantom voeding was maar na dynamische mics. getest te hebben bestond het probleem nog steeds. Toen dacht ik dat het de halve adat module was (9 t/m 16) omdat ik op geen enkel drumspoor (1 t/m 8) het probleem had. Uitgeprobeerd nog steeds het geluid. Ik weet het niet, wie wel? Zou de adat module het probleem zijn? [/FONT]

[FONT=Arial]Doel van dit project is om dmv. een nummer goed op te nemen erachter te komen tot welke kwaliteit wij zelf ons werk kunnen vastleggen. Ook wil ik twee eindmixen maken, een op de ddx met al de mogelijkheden aan boord en een op een Midas venice met uiteraard losse randapparatuur. Daarna uiteraard kritisch naar de beide mixen gaan luisteren en dan beslissen hoe er in de toekomst opnames gemaakt moeten worden. Nu eerst enkele weken laten bezinken en dan maar weer met het mixen aan de slag.[/FONT]

[FONT=Arial]Mijn excuses voor het lange verhaal maar ik wil jullie toch zo veel mogelijk en duidelijke informatie geven zodat jullie misschien in een keer een duidelijk antwoord hebben op mijn twee vragen. Alvast bedankt voor de reacties.[/FONT]
    een hok vol tube amps maar wel een digitafel

digital newbie;-)
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Heb je gecontroleerd of de DDX en de HD goed gesyncd zijn? Dus 1 van de apparaten in master-modus en de ander in slave-modus? Ik begrijp uit je verhaal dat je zowel optisch in als uit de recorder gaat. In dat geval maakt het niet al te veel uit welk apparaat als master staat en welke als slave. Zolang er maar een master en een slave is.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Nolly
      • Oct 2005
      • 19

Sparky, bedankt voor je reactie. Hier zou inderdaad het probleem kunnen liggen. Ik zal straks in de oefenruimte kijken hoe de ddx ingesteld staat. Ik had wel gedacht aan het wordclock verhaal wat volgens mij niet nodig is omdat ik maar een machine gebruik. Of heb ik dit mis, had ik toch een wordclock verbinding tussen de ddx en de hd24 moeten maken. Misschien wat een domme vraag maar dit is mijn eerste serieuze digitale project en het is de bedoeling dat ik hier van leer..... .

digital newbie;-)

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Je kunt de beide apparaten ook zonder word clock syncen.

Dan moet je dit echter wel als zodanig instellen. Eén apparaat wordt de master, de andere moet ingesteld worden als Slave met als tydcode input de ADAT-input van de master.

Het kan ook met een aparte word clock BNC kabeltje, maar dit is normaal gesproken niet per sé nodig.

Succes

p.s. het zou kunnen dat je dit probleem op de drum kanalen niet (zo goed) hoort, omdat het daar om veelal korte klanken gaat. Bij langere klanken zoals vocalen, gitaren, keyboard en bassen hoor je deze fout veel sneller terug.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Ik weet dat de digitale clip (het oversturen van je ad/da conversie ) ook een reuteltje teweeg brengt, dus : alles wel ruim onder de 0dB opgenomen?

Omdat je slagwerk geen last heeft, namelijk, vind ik het maar vreemd om dan naar een systeem-setup te kijken. Tehringer bezuinigd nogal op de processor-capaciteit, dat is ook tevens hun prijs-winst, maar als er ergens een stuk rekencapaciteit verloren gaat omdat je er veel opties bij schakelt vermoed ik iets in die trend.

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Heb je geen sample van dat 'digitaal rammeltje'?

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

@ Nolly, wordclock syncen is altijd nodig!!!

Even een kleine nuance aan het verhaal van Mark toevoegen om verwarring hierover te voorkomen:
              Het klopt dat een Wordclock signaal niet per se over BNC hoeft te gaan. Syncen kan idd ook over ADAT en S/PDIF en noem de rest maar op. Maar het is en blijft een Wordclock signaal.

Let hierbij overigens op dat de klokinformatie met het signaal wordt meegestuurd. M.a.w.: als je vanuit een CD-speler met S/PDIF naar een digitale mixer toegaat, dan kan de CD-speler een kloksignaal uitsturen. maar over deze lijn geen kloksignaal ontvangen. De CD-speler is dan master, de mixer slave (Sommige cd-spelers zijn dan wel weer via BNC te klokken...)
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Nolly
                • Oct 2005
                • 19

[FONT=Arial][FONT=Arial]Hallo allemaal,[/FONT][/FONT]
                [FONT=Arial]

[FONT=Arial]Allereerst erg bedankt voor jullie waardevolle reacties tot nu toe. Ik ben helaas nog niet in staat geweest om in de oefenruimte te kijken hoe de ddx ingesteld staat. De eigenaar van de hd24 zal kijken hoe deze machine ingesteld staat. [/FONT]

[FONT=Arial]Samenvattend Sparky, kun je dus stellen dat wanneer er eenrichtingsverkeer is zoals jij in het vb. met de cd speler aangeeft, dan is het uitgaande signaal master. Maar in de door mij genoemde setting zijn beide machines zowel uitgaand als inkomend functioneel. Dan maakt het dus niet uit welke machine de master is. wordclock syncen is altijd nodig!!! Dit zal ik goed onthouden.[/FONT]

[FONT=Arial]**************, vooraf heb ik mbv een oscillator de signalen getrimd, ik ben zeker niet boven de 0db geweest, het maximale was -2db. Persoonlijk houd ik van hard opnemen, misschien overgehouden uit het analoge tijdperk [/FONT]
                [FONT=Arial]Ik ben mij er terdege van bewust dat je hier digitaal erg voorzichtig mee moet zijn.[/FONT]

[FONT=Arial]Q: [FONT=Verdana]MarkRombouts;[/FONT] p.s. het zou kunnen dat je dit probleem op de drum kanalen niet (zo goed) hoort, omdat het daar om veelal korte klanken gaat. Bij langere klanken zoals vocalen, gitaren, keyboard en bassen hoor je deze fout veel sneller terug.[/FONT]

[FONT=Arial]Misschien heb je gelijk, ik heb serieus geluisterd naar de afzonderlijke drum-tracks en hoorde niets, zou het kunnen naarmate dat er na het inspelen van de drum en basgit. meer van de beide machines gevraagd is waardoor het sync. verhaal om de hoek kwam kijken? Of werkt dat zo niet? (************** geeft dat eigenlijk ook al aan in zijn reactie) [/FONT]

[FONT=Arial]Dikke Foaf, ik zal proberen bij de eigenaar van de hd24 een stukje basgitaar eraf te trekken, dan zet ik dat wel ergens online zodat je het kan beluisteren. Zodra het online staat laat ik het je/jullie weten. [/FONT]

[FONT=Arial]Ik zal zorgen dat ik meer informatie voor jullie krijg. Ook zit ik er sterk over na te denken om de software van de ddx te gaan updaten, kan volgens mij zowieso geen kwaad.[/FONT]

[/FONT]

digital newbie;-)

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Hoe lang was je optische kabel?
                  Hier heb ik ook al problemen mee gehad.
                  Heb hier 2 5m optisch liggen, met de ene werkt het goed, met de andere krijg je van die knallen of 'petsen' in het geluid.

Comment

• Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

Ik ben nu 3 jaar in het bezit van m'n DDX, onlangs een 2de aangeschaft.

Nog nooit heb ik tijdens een opname zoiets voorgehad, heb altijd alles zuiver kunnen opnemen. (setup: laptop, digiface, DDX ; software: adobe audition)

Ook wat processorcapaciteit betreft heb ik ondanks het gebruik van de volle 32 kanalen , én 4 fx'en draaiend nooit tekort gehad.

Wat ik wél al heb voorgehad is dat een compressor en gate te scherp stonden afgesteld, lees slechte instellingen van atack/release/range en hold; waardoor de bas in het geheel wat bibberend overkwam. Door het geheel wat minder scherp en slomer af te stellen was het opgelost. Het was voor mij even wennen aan de vele instelmogelijkheden van de dynamics.

Misschien kan Paulheu wat meer inlichtingen verschaffen, hij is (was) hier ook actief op het forum en heeft véél ervaring met live multitrack opnames.

Enfin, ik hoop voor jou dat je het opgelost krijgt.
                    Succes,

Pino
                    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Nolly
                      • Oct 2005
                      • 19

Dikke Foaf, ik heb inderdaad ook twee kabels van 5m en twee van 1,5m. Voor mijn gevoel hebben die geen problemen opgeleverd. Heb ik overigens wel even aan gedacht, ze waren (vooral de lange) grotendeels opgerold, heb ik halwergeve het proces uitgerold > geen verschil.

Pino (en de rest), zojuist in de oefenruimte geweest. De beide handleidingen nog eens bekeken. De handleiding van de hd24 zegt; wanneer de source ingesteld is op "internal" (=volgens mij master), "set the hd24's clock source to optical". Dit ga ik vanavond checken op de hd24. De handleiding van de ddx zegt; Het dataformaat ondersteund signalen met een resolutie van maximaal 24bits en maximaal 48kHz Sampling Rate (standaard, afwijking door pitch mogelijk). De datastroom is zelfklokkend (Sparky, geld voor adat, volgens Behringer niet voor TDIF). En dan nog een aantal zinnen nu niet van belang
                      Zoals ik zei, ik ben net wezen kijken en via de FS CLK pagina in het setup menu stond de "sync to" op internal 44.1 kHz, ik weet zeker dat de hd24 ingesteld was op 48 kHz
                      Zou dit dan het grote probleem zijn geweest? De ddx stond dus volgens het boekje wel als master ingesteld, de hd24 ga ik nog bekijken, I'll let you know.
                      Alesis geeft aan dat het beter is om de hd24 als master in te stellen, dit zou meer q;point/punch in mogelijkheden bieden. Zien we later wel. In het eerder genoemde menu van de ddx wordt aangegeven wanneer de hd24 master is, de ddx past zich dan aan.

Conclusie, de beide machines waren niet ingesteld op gelijke kHz.
                      Probleem opgelost? Eerdaags komt er "ergens" een wav./mp3 filtje online zodat jullie een vb. van het rammeltje kunnen horen.

digital newbie;-)

Comment

• Nolly
                        • Oct 2005
                        • 19

Oh, uh, nog even. Pino, tijdens de opnames heb ik geen compressors, gate's e.d. gebruikt. Was naar mijn idee niet nodig. Daar het om een studio opname gaat en er een voor een ingespeeld is kon ik meer met mic. plaatsing en de ruimte akoestiek aanpassen (we hebben verplaatsbare wandjes van houtwolcement platen). Ik ben van mening dat je in je basis opnames zo weinig mogelijk (tot geen) eq moet gebruiken evenals de compressors e.d. om een zo hoog mogelijke dynamic te houden. Zoals gezegt, het ging om een studio opname en ik begrijp dat jij live registraties doet, en dan gaat die vlieger meestal niet op.

digital newbie;-)

Comment

• Nolly
                          • Oct 2005
                          • 19

Originally posted by Dikke Foaf
                          Heb je geen sample van dat 'digitaal rammeltje'?
                          Hier dan eindelijk een sample van het digitale rammeltje. Het is een kort fragmentje van een basgitaar spoor. Op de volgende link kun je het fragmentje openen/opslaan.
                          Het laag in dit fragment is erg rommelig, is dan ook (nog) niet bewerkt

http://www.emptyheads.nl/new/mp3/mp3.htm

digital newbie;-)

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

is het dat zoemertje dat er naast loopt of die tic 2 tel voor teinde?

dat zoemertje is een tl-buis oid die op de ongebalanceerde bas binnenkomt (heb m zelf als mijn hardeschijf-led brand op mijn geluidskaart van de reserve laptop)... Instraling, dus.

en die tic lijkt me een koelkast, oid...

Comment

• bones2001
                              • Aug 2003
                              • 741

en die tic lijkt me een koelkast, oid...
                              Dat ticje is haast wel zeker een digi clipje,
                              kom ik vreemd genoeg wel vaker tegen als je sporen van de HD naar
                              de PC importeerd.
                              Deze kun je nog wel wegpoetsen, maar dat andere bijgeluidje zeker niet
                              Mixen is net als schilderen.
                              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

Working...