Tascam DP 01

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

Tascam DP 01

Hallo iedereen

Ik ben van plan om de harddiskrecorder DP 01 van Tascam te kopen. Kennen jullie dit toestel? Is het waardeloze brol of degelijk spul? Is het eenvoudig in gebruik?

Alvast bedankt voor de reacties

Kristof
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

wat is brol? alles heeft te maken met wat je wil doen.
    Tascam maakt geen 'brol', maar of het geschikt is voor wat je er mee wil doen is een andere vraag.

Comment

• Tofke78
      • Jan 2005
      • 504

citaat:Geplaatst door giserke

Tascam maakt geen 'brol', maar of het geschikt is voor wat je er mee wil doen is een andere vraag.
      Ik wil een CDtje opnemen. We zijn met slechts 2 personen: keyboard/zang + gitaar/zang. Volgens mij moet dit lukken met die Tascam. Nee?

Comment

• Tofke78
        • Jan 2005
        • 504

Ik heb net op internet goeie commentaren gelezen over dit toestel :-) Alleen is het mij niet duidelijk (ook niet na het lezen van de online handleiding) of het mogelijk is een opgenomen track tegelijk te laten afspelen terwijl je een andere opneemt. Weet iemand dit?

Comment

• bones2001
          • Aug 2003
          • 741

citaat:Ik heb net op internet goeie commentaren gelezen over dit toestel :-) Alleen is het mij niet duidelijk (ook niet na het lezen van de online handleiding) of het mogelijk is een opgenomen track tegelijk te laten afspelen terwijl je een andere opneemt. Weet iemand dit?
          Uiteraard kan dat, anders zou je er niks aan hebben.
          De beperking van dit ding is dat ie maar 2 tracks in een keer kan opnemen.
          dat betekend in jouw geval, eerst het keyboard opnemen want
          deze gebruikt al 2 sporen, en daarna bv de gitaar en 1 zangpartij
          en om het af te maken de backingvocals of zoiets.
          Voor de rest lijkt het mij een prima apparaat
          Mixen is net als schilderen.
          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

citaat:Geplaatst door bones2001

citaat:Ik heb net op internet goeie commentaren gelezen over dit toestel :-) Alleen is het mij niet duidelijk (ook niet na het lezen van de online handleiding) of het mogelijk is een opgenomen track tegelijk te laten afspelen terwijl je een andere opneemt. Weet iemand dit?
            Uiteraard kan dat, anders zou je er niks aan hebben.
            De beperking van dit ding is dat ie maar 2 tracks in een keer kan opnemen.
            dat betekend in jouw geval, eerst het keyboard opnemen want
            deze gebruikt al 2 sporen, en daarna bv de gitaar en 1 zangpartij
            en om het af te maken de backingvocals of zoiets.
            Voor de rest lijkt het mij een prima apparaat
            Ok, bedankt voor je uitleg! Dit helpt me echt vooruit.

Groeten

Kristof

Comment

• giserke
              • Nov 2003
              • 456

citaat:Geplaatst door Tofke78

Ik wil een CDtje opnemen. We zijn met slechts 2 personen: keyboard/zang + gitaar/zang. Volgens mij moet dit lukken met die Tascam. Nee?
              dus als ik het goed zie:
              Zang: heb je een microfoon nodig (XLR+fantoom?)
              Gitaar: TRS (met DI of microfoon voor de klankkast)
              Keyboart: TRS.

je hebt dus minstens 2 microfoon ingangen nodig + 3 TRS ingangen nodig die simultaan kunnen opnemen.

Comment

• Tofke78
                • Jan 2005
                • 504

citaat:Geplaatst door Tofke78

dus als ik het goed zie:
                Zang: heb je een microfoon nodig (XLR+fantoom?)
                Gitaar: TRS (met DI of microfoon voor de klankkast)
                Keyboart: TRS.

je hebt dus minstens 2 microfoon ingangen nodig + 3 TRS ingangen nodig die simultaan kunnen opnemen.
                Je kan met die DP01FX slechts met 2 sporen tegelijk opnemen, maar dit is genoeg. Ik ga als volgt tewerk: Eerst en vooral stuur ik alles via direct outputs van m'n mengtafel (eventueel subgroepen). Als eerste start ik met keyboard 1 en speel de basisbegeleiding in. Dit dus op spoor 1 en spoor 2 (links en rechts). Daarna hetzelfde met keyboard 2 op spoor 3 en 4. Dan leadzang op spoor 5. Vervolgens backingvocal spoor 6 en als laatste gitaar op spoor 7.
                Hoe ik het met de galm ga regelen, weet ik nog niet. Die DP01FX heeft een interne galm, maar ik heb een lexicon dus normaal ga ik deze gebruiken. Ik begrijp alleen niet of je daar ook aparte sporen voor nodig hebt... Normaal als ik de zang en de galm samen naar dezelfde subgroep stuur op de mengtafel en deze dan via een direct out stuur niet, maar dan is de galm natuurlijk niet in stereo :-s Ik weet wel dat er een send/return zit op de DP01 FX... Misschien is dit een oplossing? De send is wel mono dacht ik dus hoe zou ik dit oplossen om dan toch links + rechts binnen te komen m'n lexicon?

Comment

• bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

citaate send is wel mono dacht ik dus hoe zou ik dit oplossen om dan toch links + rechts binnen te komen m'n lexicon?
                  Bij de meeste galmapparaten is het zo dat als je alleen op het linker kanaal instuurd het apparaat dit als een mono signaal ziet
                  en dan stereo uitstuurd.

Comment

• Tofke78
                    • Jan 2005
                    • 504

citaate send is wel mono dacht ik dus hoe zou ik dit oplossen om dan toch links + rechts binnen te komen m'n lexicon?
                    Bij de meeste galmapparaten is het zo dat als je alleen op het linker kanaal instuurd het apparaat dit als een mono signaal ziet
                    en dan stereo uitstuurd.
                    Bedankt voor je reactie. Bij TC Electronic is dat inderdaad zo, maar voor m'n Lexicon heb'k even in de handleiding gekeken en je moet een Y-stekker gebruiken. Eigenlijk wel dom want nu moet ik dit nog laten maken...

Bedankt voor de reactie(s)

Comment

• bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

Welke Lexicon heb je dan ??

Comment

• Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

Welke Lexicon heb je dan ??
                        PCM 90. Waarom?

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Over het algemeen is het niet echt gebruikelijk om een galm stereo aan te sturen, en gebeurd heel vaak dus ook niet. Het is zelfs zo dat er in handleidingen van verschillende fabrikanten staat dat ze onderzocht hebben wat het stereo voeden van een galm voor voordelen heeft, met als conclusie dat het te weinig toevoegd, maar dat stereo galm van een mono-signaal wel de moeite waard is. En het verschil ga jij pas horen als je het vergelijkt, en anderen die de cd vervolgens luisteren zullen nooit zeggen "owh, die galm wordt stereo aangestuurd".
                          De groeten => Micha

Comment

Working...