Advies gevraagd over opnames en afmixen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Advies gevraagd over opnames en afmixen

Hallo beste mensen,

Ik ben bezig met mijn band een album op te nemen en we hebben een tijdelijke mix beschikbaar alvast om een idee te geven van hoe het gaat worden. Deze mix is afgemixt op een workstation maar er zijn enkele vragen:

1. De saxofoon klinkt enorm indirect (op het voorbeeld misschien iets minder). Wat kan je hieraan doen?

2. De mix mist een enorme hoeveelheid power die wij live juist altijd veel te veel hebben. TIPS WORDEN HEEL ERG GEWAARDEERD!

3. Wij zullen afmixen in Cubase, is een multiband compressor over de stereotrack misschien goed om het bij punt 2 genoemde verschijnsel te elimineren?

4. Waarom is de sound zo mellow, vlak?

Hier is de link naar het geluidsfragment.

Enkele kanttekeningen:

1. Het is niet afgemixt op het uiteindelijk mixmedium maar het gaat hier om te leren van fouten die we nu al maken en die wij later willen uitsluiten.

2. De zang is ingezongen met teveel dynamiek en zal opnieuw worden ingezongen, dus graag geen reacties op dit.

3. Het geluidsfragment is kort omdat dit nog niet de echte versie is en niet moet worden verspreid als zijnde HET nummer.
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

citaat:
    1. De saxofoon klinkt enorm indirect (op het voorbeeld misschien iets minder). Wat kan je hieraan doen?
    Probeer em scherper te krijgen door iets meer in het mid-hoog te geven (rond de 4Khz)
    citaat:
    2. De mix mist een enorme hoeveelheid power die wij live juist altijd veel te veel hebben.
    Pomp de kick op, zet er een peak compressor op, met een lange attack tijd, zodat de eerste punch er echt in knalt, en geef iets meer hoog in de kick zodat ie echt lekker 'kicked', laat em vervolgens goed samenwerken met de bas, en zet daar ook een beetje een rms compressor op. Zodat ze samen echt lekker knallen.
    citaat:
    4. Waarom is de sound zo mellow, vlak?
    Probeer de sax iets scherper te maken door iets in het mid hoog (rond de 4Khz) bij te draaien, zo ook iets met de snare, en probeer te toms iets meer kleur te geven. En probeer eens wat meer galmpjes uit op bijvoorbeeld de stemmen, vooral het zing-gedeelte. Probeer verder de verschillende instrumenten echt te kleuren, zodat ze apart niet meer vlak klinken, en zorg dat ze ook een nette plaats in de mix krijgen met hun eigen kleur.
    citaat:
    2. De zang is ingezongen met teveel dynamiek en zal opnieuw worden ingezongen, dus graag geen reacties op dit.
    toch wel: probeer eens wat te spelen met een compressor, als je het goed doet kan je het heel goed acceptabel krijgen.

De groeten => Micha

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Die kracht moet eigenlijk al in de kale opnames zitten, microfoonkeus en plaatsing zijn heel belangrijk. Volgens mij heb je geen roommics bij de drums gebruikt, deze geven dat "live" gevoel en een stuk body die je nu mist, een bottommic bij de snare had een beetje "snap" kunnen geven die je nu mist, waardoor de snare een beetje mat uitpakt. Hier valt echter nog wel wat te faken hoor. Probeer eens een aural exciter op de snare, maar pas op wat dit met je hihatsound doet!!! een andere manier is samples meemixen met de snare, bijvoorbeeld met drumagog, laat bottomsamples meelopen en mix deze met de originele snare. Ook bij de sax kun je roommics gebruiken, desnoods gepre-mixed terug naar 1 of 2 tracks mocht dat een issue zijn. je kunt altijd nog meerdere overdubs op elkaar leggen, maar dat doe je ook al met de vocals. teveel is in dit opzicht ook niet goed, t kan zo weleens rommelig worden. Pas op met mid-hoog erin draaien, t gaat snel krassen op die manier!!!

Okee, hoop dat je er wat aan hebt.

Enne, die kick kun je natuurlijk gewoon helemaal door samples vervangen....
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

Bedankt alvast voor de tips.

Vooral dus veel met de EQ de verschillende instrumenten een eigen kleur geven.

Ik heb een bottom mic geplaatst en ook 2 overheads. Deze moet ik dan dus gewoon iets prominenter in de mix zetten? De bas was overigens al flink gecompressed, evenals de vrouwelijke zang, (maar liefst 25 db eraf [xx(] was de enige manier om het enigzins normaal te laten klinken, ik zeg opnieuw inzingen [)]) Overigens heb ik het niet zo op samples

Nog een opmerking, misschien dat jullie jezelf hierin kunnen vinden:

HEt afmixen over de studiomonitoren gaf eigenlijk een bevredigend resultaat, super helder en attackie, over normale speakers valt dit helemaal weg. Hebben jullie daar ook last van?

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Probeer de opnames eens goed te laten masteren, wellicht dat je dan eigenlijk al klaar bent.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Het afmixen moet je eigenlijk opdelen in twee stadia: het afmixen zélf en de mastering.

Waar we het tot nu over hebben heeft allemaal betrekking op de eerste fase.
            Wat minstens net zo belangrijk als de mix is de mastering ervan. In deze fase ga je aan de slag om je eindmix zo goed mogelijk te laten klinken in zoveel mogelijk verschillende situaties (draagbare boomblaster / dikke PA / home-hifi (high-end/low-end) / autoradio / klote-installatie / etc.). Bij mastering pas je meestal onder andere de volgende elementen toe:

* Mastering EQ (overall EQ op je eindmix, meestal parametrisch)
            * Mastering compressie (meestal multiband en/of tube)
            * Brickwall limiter (keihard maximaal niveau om potentiele digitale clip te voorkomen)

Wil je de mastering goed hebben, dan kun je dit het beste uitbesteden aan een grote jongen.

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

citaat:Vooral dus veel met de EQ de verschillende instrumenten een eigen kleur geven.
              NEE! Ik lees hier vooral allemaal technische oplossingen. Als je een optimale opname wil maken moet je. Zelfs met butgetspul. Eerst de band goed in balans in een ruimte krijgen. Dan met microfoonplaatsing (van liefst zo min mogelijk microfoons) de instrumenten op band/harddisk vangen. En dan bij de mix beginnen met puur de balans te zetten.

Pas dan pas je met EQ, compressie, effecten wat aan. Waarbij je probeert eerst het teveel aan bijgeluiden/problemen eruit te draaien. Dus niet eerst de zang aandikken met compressie. Maar bijvoorbeeld een dipje in de gitaar om wat meer plaats te maken. Kraakjes gerommel kun je wat wegwerken maar zelfs met de voet tikken op een zangspoor is minder irritant dan blind een lowcut en dat daarna weer teniet doen met een platgewalste compressor. Als je eerst de tape volknalt en daarna gaat afvragen "hoe kan ik die saxofoon een goede klank geven" is het te laat. En zelfs bij medium butget apparatuur is een onge-EQde microfoon (al is het maar een goedgeplaatste SM57) in een totaalbalans al snel mooier dan een microfoon waar al die nabehandelingen overheen zitten die boven beschreven staan. Al die bijgeluiden kleppen-bijgeluiden, valse lucht, krakerig nasaal geluid van oude rieten zijn noodzakelijk om in een totaalbeeld een levendig opwindend rauw saxgeluid te maken. Als je start met platwalsen en losse frequenties in instrumenten te boosten dan krijg je een onnatuurlijk en onpersoonlijk rustig beeld.... vlak dus. Laat die dynamiek er lang op staan en ga daarna naar een goede masteraar.

Je wil nu je totaalbeeld beter krijgen met draaien aan knoppen op losse instrumenten. Dat is NIET de goede aanpak. Sorry.

Mijn advies zet alle effecten en eq eens op bypass en maak eerst een een totaaltje. Zet alleen de topmicrofoon van je snare aan. Luister of er in deze microfoon samen met de overhead eigenlijk al genoeg HiHat te horen is en laat dan bijvoorbeeld gewoon de HH mic dicht. Enz. Als je enigsinds bruikbare microfoons en een redelijke recorder hebt gebruikt zal je totaalbeeld stukken dynamischer moeten zijn. Daarna pas ga je met zo min mogelijk EQ proberen het allemaal heviger of breder of wat het plan ook mag zijn aanpassen om het totaal bij te kleuren.

Losse opmerkingen,

Doordat er flink compressie en daarna hoog EQ in gedraait is krijgen de rappers stevige sisklanken. De luisteraar hoort hier het onnatuurlijke aan. (nee, dus niet nog een de-esser er-BIJ zetten. Maar minder compressie en eq gebruiken. )

De kick is juist veel te prominent. Oppompen is niet het antwoord. Minder breedbandig het laag bijdraaien aub. (de shelving staat aan?). Zoek met een parameet (terwijl je de hele mix afluistert) naar de frequentie waarop je kick-informatie zit en geef een kleine medium breedbandige piek. Je pakt op het moment een heel stuk dof midlaag mee wat enorm muf klinkt en stukken van de rest van de band overstemt. Eventueel een héél smalbandig piekje in het hoog is een veel gebruikte manier om de kick niet te laten 'verdrinken' als je hem wat zachter zet. Cubase heeft 4 EQ frequenties dus dit is goed te doen. (onderaan het EQ window zitten de knopjes om de laag en hoog banden van 'shelving' af te halen.

Ik denk dat je bij alle instrumenten tijdens het los EQ-en teveel laag/midlaag erbij hebt gezet. Als je een toetsenbord o.i.d. soleert klinkt hij al snel wat ielig. En je gaat dan het losse instrument wat aandikken. In het totaal krijg je de som van een hele hoop instrumenten mee die allemaal door een EQ met een bepaalde karakteristiek heen zijn gegaan en in dit geval is dit een beetje verstopt/muffig midlaag geworden. Ik denk dat als je van alle instrumenten met snaren of toetsen een stuk tussen de 200 en 500 Hz een dipje geeft, en dan de zang minder compressed en minder laagaf/hoog bij geeft dat het totaal klankbeeld heel
              lekker belangrijk!

Comment

• BvE
                • Oct 2004
                • 385

Goede tips, dank jullie wel!

Aan mastering zat ik laatst trouwens ook te denken, wij kunnen dit echter niet uitbesteden.

In cubase zou je over de stereo track een (parametische) eq kunnen toepassen plus nog wat dingetjes, dit heeft dus eigenlijk hetzelfde effect als dat je het laat masteren door een grote jongen? Het verschil zit hem er meer in dat die grote jongen meer verschillende monitoren tot zijn beschikking heeft om een genuanceerde mix te maken (en uiteraard de beste apparatuur)?

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Zelf masteren in Cubase gaat waarschijnlijk weinig winst opleveren. Het masteren is echt een apart vak in de opnamewereld. Ik durf het zelfs wel een kunst te noemen.

Het uitbesteden hoeft ook echt niet zo heel veel te kosten (vanaf ongeveer € 30,00 euro per track kun je vaak al wel een studio vinden)

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

citaat:Geplaatst door BvE

Goede tips, dank jullie wel!

Aan mastering zat ik laatst trouwens ook te denken, wij kunnen dit echter niet uitbesteden.

In cubase zou je over de stereo track een (parametische) eq kunnen toepassen plus nog wat dingetjes, dit heeft dus eigenlijk hetzelfde effect als dat je het laat masteren door een grote jongen? Het verschil zit hem er meer in dat die grote jongen meer verschillende monitoren tot zijn beschikking heeft om een genuanceerde mix te maken (en uiteraard de beste apparatuur)?
                    Als je in software mixt is het onverstandig om in dezelfde software en setup te masteren. Alle bijgeluiden/karakteristieken van je opnametool en afluistering zul je alleen maar versterken. (voorbeeld wat mogelijk is: de nu gebruikte speakers/ruimet geven misschien te weinig midlaag. Bij masteren ga je het er wéér extra bijdraaien)Mijn ervaring is dat je beter een totaal ander programma (cooledit/clean/samplitude/whatever) op een andere locatie kan gaan masteren om zo niet nog verder in de richting van het zelfde te blijven werken.

Masteren is duur omdat je betaald voor een hele goede, onafhankelijke, objectieve, capabele technicus met uiterst precieze tools die niets wijzigen wat er is. Maar alleen aanpassen wat er aangepast moet worden...... als het goed is want dat valt in de praktijk nog wel eens tegen [}]

Dus als je besluit dat het thuis moet. Brand je stuff op CD ga naar een PC met een ander (goed) programma en laat een capabel derde persoon die NIET bij je opname betrokken is geweest achter met je opnames en voorbeeld CD's uit je platencollectie waarvan je de sound mooi vind. Doe dit net zo vaak tot je iemand vind die de opnames een dienst doet.
                    lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Mark heeft gelijk.
                      Je moet wel echt goed weten waar je mee bezig bent EN de juiste middelen ter beschikking hebben bij Mastering.

Ik vraag me alleen af of je voor 30 euro per track ook daadwerkelijk een goede mastering kunt krijgen, maar dat is een kwestie van zoeken en bellen. Want ook als je het gaat uitbesteden moet je dat wel aan de goede boykes doen natuurlijk, ook mensen met een eigen studio kunnen het verprutsen namelijk (en er zijn genoeg prutsers in deze wereld wat dat betreft .

Verder kun je ook met bovenstaande suggestie van Showband aan de slag, maar luister je master vooral ook op verschillende installaties en in verschillende situaties af, zo haal je het meeste uit deze benadering !!!

Veel succes ermee...

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Ik heb enkele keren gewerkt met een on-line masteringstudio. Dit kostte 30 euro per track (bij een volledige Cd was het geloof ik nog wat goedkoper maar dat weet ik niet meer zeker). Je kunt daar de tracks uploaden naar hun server. Ze gaan ze bewerken en plaatsen dan een proefstukje wat je kunt beluisteren. Als je tevreden bent betaal je en kun je de volledige tracks downloaden.

Comment

Working...