Ik sta voor een raadsel...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

Hallo medeforummers,

Lees dit zéér aandachtig voor je reageert, tis ni simpel.

Afgelopen zondag had ik een setje met bandartiesten, welke ook opgenomen werd.
    Eén van die artiesten had z'n MD's allemaal opnieuw opgenomen, en ook op CD gezet. Verschillende van z'n liedjes kwamen zo te horen digitaal vervormd (mogelijk jitter, geen oversturing) uit de luidsprekers; de stem zuiver. We gebruikten als mixer DDX3216, MD sony en opname toestel Fujitsu Siemens Amilo. De installatie werd in het geheel nóóit overstuurd.
    Na het programma hebben we de MD's van betreffende artiest beluisterd, alsook de cd's zowel via de digitale mengtafel als een RODEC MX180. Ook hier werd de digitale vervorming vastgesteld, zowel op CD als MD. Andere MD's en CD's werkten normaal.

Nu komt het:
    Bij het beluisteren van de life opnames, wat een integrale opname was, bleken de stukjes van die artiest perfect opgenomen te zijn. Géén spoor van digitale vervorming, ook niet van de liedjes die uit de luidsprekers vervormd kwamen.
    Er werd opgenomen met ADOBE AUDITION en gesaved in mp3 op 320kbs.
    De uitgangen van de mixer naar de laptop en naar de zaalmixer waren dezelfde; nogmaals wil ik extra benadrukken dat de stem ten allen tijde zuiver bleef, ook tijdens de muziek met digitale vervorming.

Heeft iemand een idee hoe zoiets zou kunnen komen?

Groetels,
    Pino
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Mijn [u]mening</u> voor een mogelijke oorzaak:
    Heb je de digitale zaken in het digitale domein gehouden? In dat geval kan het een klokverschil zijn. (moet je goede oren hebben wel) Het is zeer waarschijnlijk dat de overzetting van MD naar CD via s/p-dif al dit soort problemen heeft geintroduceert.

MP3 is trouwens een codec die verliezen geeft. Digitale hoogfrequente vervorming geeft veel data die je uit de uiteindelijke MP3 niet meer zal kunnen vinden. Waarmee je veel rotzooi weer kwijtraakt die je uit de conversie hebt gekregen.

Niet voor niets zijn er mensen te vinden die een platenspeler mooier vinden dan digitaal. De imprfecties zijn anders en over het algemeen mooier van geluid. Zo heeft elk format wel wat. Door muziek te verplaatsen van platform krijg je van beide ellende. De keten is zo sterk als de gezamelijke schakels.
    lekker belangrijk!

Comment

• Pino
      • Jul 2002
      • 390

Hallo Showband,

het meest gekke is dat de verbinding tussen MD en DDX analoog is alsook naar de laptop en de zaalversterking. Je moest echt geen goede oren hebben , de vervorming was zeer duidelijk.
      Waar jij op doelt is jitter, en ik zat ook in die richting te denken. Maar hoe komt het dat het fenomeen zich verderzet in het analoge signaal?
      Kan het met de sample frequentie van de digitale mixer te maken hebben (= 48kHz), die meer last zou hebben van fouten in het analoge signaal dan de laptop (= geloof ik 96 kHz)? Op een zodanige manier dat zogezegd de laptop de jitter (van een slechte DA omzetting wegens slechte mp3 - en uiteindelijk ook slechte attrack en cda - informatie) min of meer opvangt; en de DDX deze jitter gewoon onverandert en dus hoorbaar doorlaat.
      Ik denk niet aan een fout in de DDX, omdat andere MD's en CD's via dezelfde routing perfect werden weergegeven; alsook de stem die tijdens het optreden van de vervorming zuiver bleef.

Ik hoop dat er iemand is die dit fenomeen kan verklaren, tis bijna te gek voor woorden...

Groetels,
      Pino

Comment

• SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

Al een scoop gepakt? Of kun je een wav- file van de analoge output posten?

(Of hebben we pech en is de situatie niet meer te reproduceren...?)

Groeten,
        Sjoerd

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

Ik heb helaas de MD of CD niet meer in mijn bezit; die was van de betrokken artiest. Dus een wav file van de originele bron is niet beschikbaar.
          Vermits op de opname alles perfect zuiver is, en het opgeslagen werd in mp3 @ 320 kbs denk ik niet dat dit een relevant beeld zou geven.

Wel een goed idee, volgende keer als ik nog zoiets meemaak sla ik de boel in .wav op.

Groetels,
          Pino

Comment

• Pino
            • Jul 2002
            • 390

misterie opgelost:

Bij het overzetten van de muziek van PC naar MD en CD is er op 1 van de kanalen een fasedraaiing gebeurd, fout in één van de kabeltjes. Dit geeft dan als effect bij mono weergave hetzelfde als bij een voice killer: frequenties die op beide kanalen even hard zijn opgenomen, doven uit.
            Vermits de opname op laptop in stereo was, viel het bij deze niet zo op bij weergave in koptelefoon, je krijgt hier enkel een zweverig geluid.

De artiest in questie heeft nadien de PC rechtstreeks aan de MD recorder gehangen en alles opnieuw opgenomen: probleem opgelost.

Hehroet,
            Pino

Comment

Working...