insert als direct out gebruiken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aeolian
    • May 2005
    • 48

insert als direct out gebruiken

Hey,

Ik heb een tafel met enkel inserts, geen direct outs, die ik gebruik voor opnamens en PA. Ik heb ook een effectenrack dat ik aansluit via een multi-insertkabel.

Nu voor opname weet ik dat je inserts kan gebruiken als direct out, maar dan kan ik mijn compressors niet meer gebruiken.

Mijn vraag is dus, kan je ergens kabeltjes of een soort van patchbay kopen waarmee je de insert op je recorder kan aansluiten met een TRS-ingang voor een insertkabel ertussen?

Mvg, jan
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

En als je het zo doet ??

Y kabeltje in insert,
    kabelA naar comp in,
    comp uit naar rec in,
    rec uit op kabel B
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• aeolian
      • May 2005
      • 48

Dan moet ik mijn kabeltjes terug versteken als ik die voor PA nodig heb, en dat wou ik graag vermijden.

Comment

• gerry
        • Oct 2003
        • 36

Kun je mijn inziens het beste doen met een patchbay, twee patchkabels en een insertkabel.
        De patchbay uitgaande signaal van je insert laten dubbelen. Daar van daan 1 kant naar je compressor en de ander kant naar je recorder. Inkomende signaal van je insert komt gewoon van de compressor af.

Comment

• aeolian
          • May 2005
          • 48

Dan ga ik nog steeds mijn kabels van mijn fx-rack moeten aanpassen. Ik wil trouwens ook dat de compressor voor de recorder staat.

Wat ik eigenlijk nodig heb, als ik juist redeneer, is een stereo-jack die naar een stereo-socket gaat voor de insertkabel, en die daarna een split heeft, één terug naar de return en een andere naar de recorder. Ik weet enkel niet of deze gemaakt worden.

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Volgens mij zul je altijd een aanpassing moeten doen als je je tafel of voor opnames of voor Live wil gebruiken in deze situatie. Als je Live gaat, zul je toch je recorder niet meeslepen als het niet nodig is lijkt me dus zal je aantijd al wat aanpassingen moeten doen.

Ik zou persoonlijk ook niet (veel) compressen voor je de boel opneemt, je kunt dit achteraf namelijk nooit meer terugdraaien.

Misschien is het verstandiger uit te kijken naar een tafel met een direct-out per kanaal.

Comment

• aeolian
              • May 2005
              • 48

Aanpassingen zal ik moeten doen, maar liefst zo min mogelijk. Met gewone kabeltjes naar de compressor gaan en vandaar naar de recorder gaan lijkt me niet zo goed, ik zie het niet echt zitten om iedere keer dat ik een compressor wil versteken achterin mijn rack te gaan kruipen. Een patchbay kan dan de oplossing bieden, maar dan probeer ik het liever eerst met een kabel zoals ik hiervoor beschreven heb.

Ik gebruik graag een zachte limiter, als je het met digitaal 1 keer laat clippen is de opname om zeep. Dit is uiteraard niet voor elk kanaal nodig.

Voor een nieuwe tafel is er momenteel helaas geen budget. Ik plan trouwens om op termijn niet meer met een tafel maar met aparte preamps en een controller te werken.

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Je geeft aan dat je het niet goed lijkt om van je compressor naar je recorder te gaan, maar hoe wou je het anders doen ??

Heb je trouwens niet dubbele uitgangen op je compressors, bijvoorbeeld XLR en jack ? dan kun je via een patchbay gewoon je insert-kabeltjes aansluiten op je mixer en dan de extra uitgang van je compressor op je recorder. Dan hoef je volgens mij in ieder geval nooit meer achter in je rack te zijn.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Okee, 't is misschien nogal uitgebreid, maar wel een oplossing, die misschien ook nog wel versimpeld kan worden.

Per 24 kanalen 3 patchbays, in dit voorbeeld ben ik van de behringers uitgegaan.

De eerste patchbay zet je in parallel-modus, alle gaatjes (4 stuks) van dat kanaal zijn dan verbonden. Daar stop je aan de achterkant de sends van je insertkables in, aan de voorkant komt het signaal voor je recorder er uit. Vanaf de achterkant voedt je de tweede patchbay.

De tweede zet je half-normalled, als je niets aan de voorkant van deze patchbay aansluit word het signaal dat je aan de achterkant in het bovenste gaatje stopt teruggerout naar het onderste gaatje aan de achterkant. En dat gaatje, daar stop je je returns van je insertkabels in.

De derde patchbay zet je in open-modus, in deze situatie wordt het signaal dat je aan de achterkant in het bovenste gaatje stopt aangeboden aan het bovenste gaatje aan de voorkant en het signaal dat je aan de voorkant aanbiedt aan het onderste gaatje, verschijnt aan de achterkant weer aan het onderste gaatje. Op de achterkant van deze patchbay sluit je nu je insert-effecten aan.

Je hebt nu dus een aftakking gemaakt naar je recorder toe en je hebt je send en return van je inserts op de tweede patchbay zitten. Met patchkabeltjes kun je nu je inserteffecten ertussen knopen of zelfs meerdere inserteffecten zoals een gate en een compressor in serie zetten, wat ook wel eens handig/gewenst is. patch je niets op dat kanaal dan wordt de insert-send automatich naar de return toegevoerd.

Okee, t zijn 3 patchbays in je rek, maar het is allemaal wel erg flexibel zo...

EDIT! op deze manier wordt het signaal gesplitst bij de sends, dit moet bij de returns gebeuren!!! Ben de post aan het ompennen...

Edit 2: Ben daar dus niet aan toegekomen [:X]

Maar tis eigenlijk vrij simpel: Als je de situatie zoals hierboven hanteert zit de aftakking naar de recorder voor de inserteffecten. Als je patchbay 1 (parallel-modus) gebruikt om de return (die vanuit patchbay 2 komt) te splitsen in plaats van de send, zit de aftakking na de inserteffecten.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...