Wat is eigenlijk het nut van deze apparaatjes? Ik begrijp het niet goed. Ik record mijn LP's in mijn PC zonder deze dingetjes, gewoon met easy cd creator of met een audio-editor. Dan de tracks normalizen en als laatste metanormalizen, klaar is kees.
Phono-voorversterkers
Collapse
X
-
Ten eerste is het uitgangssignaal van de meeste LP-spelers wat klein, als je heel sterk digitaal gaat versterken (bijvoorbeeld met normalizen) is dat slecht voor je resolutie, ergo slecht voor je signaal/ruis verhouding. Het heeft de voorkeur te zorgen dat het signaal op een beetje normaal niveau de computer ingaat.
Daarnaast moet je op het signaal uit de LP-speler RIAA corrigeren. Op de plaat is namelijk geen 'ruimte' voor de grote amplitude van lage tonen. Er is dus afgesproken (door de RIAA) dat voordat je de plaat schrijft, de lage tonen wat zwakker maakt. Om de oorspronkelijke muziek weer terug te krijgen moet je dus het gelezen signaal o.a. wat boost in het laag geven.
Misschien zijn er tegenwoordig wel LP-spelers die een lijnsignaal al RIAA gecorrigeerd uitsturen, daar heb ik geen verstand van. Maar volgens mij zijn de door jou genoemde apparaatjes daarvoor: versterken en RIAA corrigeren.
Groeten,
Sjoerd

Comment