Opnemen met workstation, help

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Opnemen met workstation, help

Hee,

Ik ben van plan binnenkort een volledig album op te nemen met mijn band. Het wordt ons eerste echte album en daarom willen wij graag meteen goed uitpakken. Alleen er zijn wat probleempjes:

1. Het afmixen zal gebeuren op een Yamaha AW16G. Elke track gewoon individueel optimaliseren, etc. Er zal dan een eindmix gemaakt worden. Het is echter voor het album belangrijk dat deze in het geluid wel een eenheid vormt. Ik dacht er daarom dan aan om de eindmix te laten masteren door een 'echte' studio, die meteen op goede kwaliteit de stereotrack op een cd kunnen zetten. Is dit mogelijk? Hoe pak ik dit aan? Kosten?

2. De cd moet in een mooi cd-hoesje komen. Hoe kom ik hieraan, ik bedoel natuurlijk niet die goedkope hema-hoesjes? (uiteraard hebben wij (nog )geen platencontract).

3. Is er een speciaal programma voor het maken van boekjes die in cd-hoesjes komen? Of is het een beetje friemelen met Word?

Er geldt uiteraard dat wij zo graag mogelijk alles zelf willen doen in verband met de kosten, dus heeft iemand antwoorden op het hierboven staande? Ook tips over het gebruik van de Yamaha AW16G zijn zeer gewenst

MVG, Bart
  • Magicsound
    • Nov 2004
    • 27

Beste BvE,

2. Koop gewoon een hoeveelheid cd's met hoesjes.
    3. Maak met nero cover designer een mooi hoesje, je kunt hier vanalles mee doen. Laad foto's of maar eerst in een photoshop programma een mooi plaatje.
    het voordeel van Nero is dat je meteen de goede maten hebt van een hoesje. Je hebt hier ook de mogelijkheid om de binnenkant van je hoesje te maken.

Succes ermee, als het af is ben ik benieuwd.

Groet Coen

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

1) Tuurlijk is dat mogelijk, je kunt wat voorbeeldtracks ("voor" en "na") aanvragen bij (mastering)studioos, wellicht staan deze al op hun site evenals de prijzen.

2)Wat wil je? Jewelcases zijn overal te koop, digipacks worden door de firma digipack gemaakt (duh) en dat kost je dan ook meteen stuk meer!! Naar een duplicatiebedrijf gaan is een goede optie: Jij levert een volgens redbook specificaties gebakken cd aan, het artwork in het juiste bestandsformaat en beeldgroote. Zij maken vervolgens de cd's met doosjes boekjes en cd bedrukking voor je. alles is mogelijk, zolang je maar betaalt, maar het kan redelijk goedkoop, je zal dan meestal wel minimaal 500st af moeten nemen. Hier geldt, hoe meer je afneemt, hoe goedkoper het wordt.

Een andere optie is het zelf branden van cd-tjes, dat kan best vlot gaan als je geen al te grote oplage wilt maken. Er zijn cd-label kits te koopt waarmee je zelf cd's kunt bedrukken. Boekjes zou ik wel door een drukkerij laten doen, voor kleine oplages kun je het gewoon laten printen ipv duurde drukmethoden, zij hebben de juiste soorten papier en de snijmachines en methodes om boekjes mooi te vouwen en nieten. Maar als je wilt kun je ook zelf een papiersnijder kopen en het zelf doen.

3) Er is niemand die je verteld hoe je het artwork moet maken, zolang je het maar aanlevert zoals de drukker of het cd duplicatiebedrijf het vraagt. Als je echt geen idee hebt hoe je zoiets doet, laat het dan door iemand anders doen.

Dingen zelf doen is vaak goedkoper, dingen uitbesteden is in dit soort gevallen meestal beter en vaak ook niet eens echt duurder. vraag eens wat prijzen op bij duplicatiebedrijven, drukkerijen. Bepaal hoe groot je je oplage wil hebben wat het kost om dingen zelf te doen en hoe goed het produkt moet worden. Gooi dat alles op een hoop en maak je keuzes!!!

P.S. er valt zo enorm veel te zeggen over opnemen, waar begin je en waar eindig je, niet even vlug samen te vatten. Een ding wil ik wel kwijt, zorg voor een degelijke grootmembraam microfoon met een goede pre-amp voor de zang. Je zegt namelijk dat je de dingen graag samenhangend wil houden. Zang hard in de mix zetten en deze tegelijkertijd aan de mix laten "plakken" zonder dat hij er los bovenop ligt vraagt namelijk best wat van de kwaliteit van dit signaal.

Veel succes en plezier

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dj truss
        • Dec 2004
        • 89

een hoes maken kun je ook gewoon met coverxp
        the only feeback we want is the audience\'s

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Hee allemaal, bedankt voor de reacties tot nu toe.

Al het gedoe met de hoesjes en cds is mij nu al duidelijk. Rest alleen nog de vraag of mensen misschien wat meer info kunnen geven over het LATEN masteren van je cd? Misschien heeft iemand zelfs adressen voor omgeving soest hilversum amersfoort?

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Waarom wil je de cd laten masteren??
            citaat:Het is echter voor het album belangrijk dat deze in het geluid wel een eenheid vormt. Ik dacht er daarom dan aan om de eindmix te laten masteren door een 'echte' studio, die meteen op goede kwaliteit de stereotrack op een cd kunnen zetten.
            Dacht jij dat van masteren je album meer een eenheid werd? en dat een studio de tracks in betere kwaliteit op een cd kan zetten dan dat jij het hebt opgenomen?
            Even een andere vraag: Heb jij ervaring met afmixen? Heb je verschillende soorten effecten (naast die op het mengtafeltje)?

Ik denk dat je netjes op dit ding kan opnemen, maar dat je beter het afmixen door een 'echte' studio kan laten doen. Die hebben alle apparatuur daarvoor in huis : exciters (apparte eq apparatuur), effecten, mixers, en de kennis en handigheid van mensen die dit elke dag doen. En dan hoef je het nog niet eens echt te laten masteren daar. Als ze het zelf goed afmixen zal er in principe niet zo heel veel meer aan hoeven geworden te mastered...
            De groeten => Micha

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Ik heb ervaring in zo zekere zin dat ik al eerder met deze workstation wat heb opgenomen voor mijn band (een demo). Bovendien bezit ik zelf een P.A. waarmee ik vaak bandjes afmix, inclusief gates, compressors, eq en effecten (eentje maar, maar wel de M300 )

Het opnemen gaan we doen met de workstation, maar we proberen zoveel mogelijk de voorversterkers te gebruiken van mijn mackie 1604 vlz-pro plus andere dingen als low cut en lichte compressie. Er zit een afmix functie op de workstation maar die is niet realtime te beluisteren volgens mij. Dus vandaar dat ik mij afvroeg dit masteren door een studio te laten doen. (men zegt dat een goede mastering een cd kan maken of juist niet)

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

lees even wat CD verhaaltjes op mijn site http://go.to/popband-tips

"waarom een CD?"
                "hoe verkoop je de CD?"
                enz
                lekker belangrijk!

Comment

Working...