Opname orkest met AKG C-1000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bartpeeters00
    • May 2005
    • 4

Opname orkest met AKG C-1000

Ik heb de gewoonte om het jaarlijks concert van een fanfare op te nemen (Het is een groep van bijna 50 muzikanten).
    Het concert vindt altijd plaats in de parochiezaal. Het podium is ongeveer 7x12x4 en de zaal (zonder podium) 12x12x4,5.
    Tot voorheen heb ik steeds 2 AKG C-1000 microofoons gehuurd. Deze hing ik in het midden van de zaal op een hoogte van 3m aan het plafond. Dit onder een hoek van 90° en met de kapsels zo dicht mogelijk tegen elkaar.
    De opnames waren altijd ok, maar de zaalgeluiden werkten soms storend.
    Heeft er iemand sugesties hoe het beter kan?
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Zorg dat je mikes het podium pakken, ipv in het midden van de zaal (wat bedoel je met 90 graden?). Hoe dichter je mikes bij de geluidsbron staan hoe zuiverder de opname zal zijn, hoewel je meer kans hebt dat je het totaal minder goed oppakt, en meer de instrumenten waar de mikes dichtbij staan, zodoende zal met meer en beter geplaatste mikes de opname beter worden. Werk doelgericht, probeer alleen dat op te nemen dat nodig is voor de opname. Verder is de c-1000 best wel omni-directioneel, pakt vooral rondom veel op, als je de mikes wil blijven ophangen kan je ook eens gaan kijken naar een ander soort mike, shotgun ofzo (vooral van vooren gevoelig, en verder rondom vrijwel dood).
    De groeten => Micha

Comment

• bartpeeters00
      • May 2005
      • 4

Met 90° bedoel ik de XY-configuratie.
      Ik heb de micro's eens dichter bij het podium gehangen, maar toen bleek het slagwerk te luid in de opname. Het waren wel andere micro's toen [:I], geen condensatormicrofoons geloof ik.
      Ook had ik toen een bzzzzzzzzzz probleem. De kabels van de micro's lagen vlak bij de kabels van de belichting (dimmers). Het risico op dergelijk storend gebrom wou ik niet meer nemen.

Comment

• giserke
        • Nov 2003
        • 456

vraagje, je huurt die C1000?
        kleine tip. Kijk om 2 AKG C414 met boomstand te huren ipv een c1000 .
        Plaats die met een T stuk op de boomstand in het midden voor het podium. daar zal je veel beter mee scoren. Dit zal een optimaal geluid genereren.

Nog een tip: plaats 3 klein membramen (vb AKG 451 of neumann KM184) bij de hobo-fagot-bastuba.
        Wanneer je kan huur 4 grood membramen bij, die je links vlak bij de klarinetten plaatst en rechts bij de saxen.
        Plaats 1 links en rechts achter (trombones trompet slagwerk)

bij de afmixing op de computer met de EQ wat hoge tonen bijsturen (om de solo's beter te laten klinken.

of nog beter mail me

Comment

• bartpeeters00
          • May 2005
          • 4

Even voor de duidelijkheid.
          In een fanfare zijn er [u]geen</u> klarinetten, hobo's en fagotten! [}] En daar klaag ik zeker niet over
          Ik heb inderdaad al eens aan micro's op een stand gedacht. Ik kreeg toen de opmerking van enkele personen, dat deze het mooi uitzicht aardig verstoren. De micro's ophangen aan het plafond leek mij een leuke oplossing, die minder storend werkt.
          Afmixen op computer... Allemaal mooi, maar wat doe je als je maar 2 sporen hebt? =&gt; Ik ben maar een ammateurtje [:I]
          Maar à propos: De micro's (gelijk welke) dichter bij het podium plaatsen is zowieso beter?

Comment

• Robert
            • Aug 2000
            • 630

Als je de microfoons dichterbij plaats vangen de microfoons harder geluid op. Het omgevingsgeluid (uit de zaal dus) zal dan relatief zachter zijn. Dat is dus goed!

Je moet wel oppassen dat je het niet zo dichtbij zet dat bepaalde instrumenten gaan overheersen. Je moet dus van tevoren even luisteren waar (voor)in de zaal je een mooie verhouding tussen alle instrumenten hoort. Als je op die plek goede mics plaatst zal je een heel eind komen.

Succes! Robert

Comment

• bartpeeters00
              • May 2005
              • 4

Bedankt allemaal.
              Het is wel pas voor volgend jaar. Het concert van dit jaar is al voorbij. Die opname ben ik nog aan het bewerken op pc.
              Met Cool Edit: een beetje dynamische compressie en wat reverb. Daar ga ik het bij laten.

Comment

• giserke
                • Nov 2003
                • 456

citaat:Geplaatst door bartpeeters00

Even voor de duidelijkheid.
                In een fanfare zijn er [u]geen</u> klarinetten, hobo's en fagotten! [}] En daar klaag ik zeker niet over
                Ik heb inderdaad al eens aan micro's op een stand gedacht. Ik kreeg toen de opmerking van enkele personen, dat deze het mooi uitzicht aardig verstoren. De micro's ophangen aan het plafond leek mij een leuke oplossing, die minder storend werkt.
                Afmixen op computer... Allemaal mooi, maar wat doe je als je maar 2 sporen hebt? =&gt; Ik ben maar een ammateurtje [:I]
                Maar à propos: De micro's (gelijk welke) dichter bij het podium plaatsen is zowieso beter?
                oeps sorry, ik had het woord fanfare overlezen. Ik had het natuurlijk over een harmonie.
                tja die fanfares vindt je niet veel meer hé

Comment

Working...