muur tss CR en live room

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aeolian
    • May 2005
    • 48

muur tss CR en live room

Hallo,

Ik heb een beginnende opnamestudio en voorlopig is de control room en opnameruimte nog één grote ruimte, dus ik zou hier graag een muur tussen plaatsen.

Het is een gat van 2,2 op 2 meter dat ik zou moeten dichtmaken, liefst iets dat gemakkelijk uit te breken is en voor een zo laag mogelijk budget. Ik dacht aan een gyproc-muur opgevult met isolatie en een gewone deur en raam erin.

Ik streef niet naar perfectie maar ik wil het gewoon iets bruikbaarder en iets professioneler uitziend hebben. Nu gebruik ik een hoofdtelefoon om tijdens de opnamens te luisteren en het zou leuk zijn moest ik monitors kunnen gebruiken.

Ik heb eigenlijk geen idee wat het effect zou zijn. Gaat gyproc voldoende zijn of moet ik een stenen muur metsen? Of laat ik het beter zoals het is? Zijn er misschien andere alternatieven die ik over het hoofd zie?

Moest er iemand nog tips hebben dan zou ik die natuurlijk ook graag horen.

Mvg, jan
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Door dat raam en die deur blijft er weinig wand meer over !

Via die deur komt er nog het meeste geluid door van de ene naar de andere ruimte, persoonlijk zou ik dan proberen of die deur ook anders kan...

Maar een eenvoudig geluidsdicht wandje kan je maken door met 2x4 balken een frame te maken (om de 30 cm h.o.h een staander) dan schroef je op de juiste hoogte twee 2*4 overdwars en tadaaa, je raamkozijn is daar ! zelfde kan met de deur,indien je geen andere mogelijkheid hebt om binnnen te komen.....

Vervolgens schroef je aan één zijde MDF 15 mm er tegenaan, en vanaf de andere kant vul je alle ruimtes op met steenwol, dan ook aan deze kant MDF 15 er tegen en je kan glas (+deur) gaan plaatsen.

Het mooiste is om dat glas onder 30 graden schuin te zetten, zodoende heb je geen reflectie en kan je alles goed zien!

De 2*4 kan je direct als kozijn gebruiken,je hoeft dan alleen nog maar aanslag latten te plaatsen en de deur in te hangen.

Een beetje timmerman zet zo'n wandje in een ochtendje neer... [^]
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• aeolian
      • May 2005
      • 48

Hey bedankt, heel interessante uitleg.

Voor die deur, ik heb eens gehoord dat je rubber langs een deur moet plaatsen zodat deze luchtdicht is. Zou dit al veel helpen of blijft het nog steeds een belangrijke zwakke schakel?

Mvg, jan

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Dat rubber "tocht strip" moet er zeker weten tussen!

Maar ik begrijp dat een wand zonder deur geen optie is, dan zou ik die deur maken van twee lagen MDF 22 mm op elkaar gelijmd, je moet dan wel 4 scharnieren gebruiken! (twee dicht bij elkaar boven en de rest verdelen)

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel, desnoods via de mail, want het is tenslotte geen "doe het zelf" forum

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Ben je daar wel 100% zeker van?[)]

of 2 deuren samen in een dubbele deurpost, beproefd systeem in vele oefenruimtes.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• aeolian
            • May 2005
            • 48

Gewoon 2 mdf-platen op elkaar zonder iets van isolatie ertussen is voldoende?

Sparky, zo'n soundlock wou ik houden als noodoplossing, als het niet nodig blijkt te zijn doe ik het liever niet, dan blijft mijn opnameruimte wat groter (en de kostprijs wat lager)

En iedere geluidstechnieker moet toch wat kunnen bricoleren, niet?

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Zekersch, maar ik denk dat je vrij makkelijk 2e hands voor weinig centjes wat deuren op kan pikken. Een massieve deur van 44mm dik MDF gaat dan toch wel even wat duurder uitvallen.... Hou je ons wel op de hoogte van de vorderingen? Ik kom namelijk binnen een maand of 2 met precies hetzelfde verhaal te zitten. Tot nu toe heb ik zelf een booth gemaakt bestaand uit balken van 69x69 aan beide kanten beplaat met gips en met steenwol ertussen (ook de deur). werkt aardig, maar nog niet goed genoeg voor jouw toepassing denk ik, zeker als het op drums aan gaat komen.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

2 keer 22 mm MDF is echt een behoorlijke brok massa hoor ! (vandaar 4 scharnieren)

En mocht het nog 'lekken' , dan kan je altijd nog een extra diepe dagkant er in schroeven en er een dubbele deur van maken !

Ik zou me eerder zorgen maken over het raam, ik denk dat je daar beter dubbelglas kan plaatsen....

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Voor het raam heb ik zelf driedubbel glas gebruikt en dat werkt al best aardig. Gewoon 3 losse ruitjes met een spouwtje ertussen. Ik heb voor alle ruiten dezelfde dikte gebruikt, Maar ik heb van een vriendin die jaren een glasgroothandel heeft gerund gehoord dat je beter verschillende diktes kunt gebruiken. Dat lijkt hout te snijden, aangezien de ruiten zich ook anders zullen gedragen wat betreft resonantie en dus geluidsoverdracht. Ik denk dat het schuin inzetten van de ruiten niet alleen een voordeel is wat betreft optische reflectie, maar dat als je de ruiten in een V tegen elkaar zet dit de geluidsoverdracht ook weer zal bemoeilijken (uitdoving door verschillende looptijden in de spouw!!???), zeker weten doe ik dat dan natuurlijk weer niet, haha .[:I

Comment

• aeolian
                    • May 2005
                    • 48

Bedankt voor de raadgevingen. Ik hou jullie zeker op de hoogte, het zal iets voor begin juni zijn denk ik.

Comment

Working...