opname electrische gitaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

opname electrische gitaar

Beste,
    Ik dacht wel dat het er ooit van zou komen. Ik moet een rock bandje opnemen.
    Hoe ga je best tewerk om een elektrische Gitaar en basgitaar op te nemen.
    Doe je dit via een microfoon aan de versterker, of via een DI-box.
    vooral, hoe liquideer je het best storing en gebrom van de versterker.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Hangt van de sound af die je wilt....
    maar in 99 van de 100 gevallen ga je voor electrisch gitaar een microfoon willen gebruiken, gangbare mic's: Shure SM57, Sennheiser MD421 en e609. Brom en ruis voorkom je door niet al te lange kabels tussen gitaar en versterker te gebruiken, een goed en schoon geaarde 220 aansluiting te gebruiken, niet meer gain op de pre-amp te gebruiken dan noodzakelijk en uiteraard een goede gitaar en versterker gebruiken.... Zo, laat dit alles nu ook toevallig hetgene zijn dat je nodig hebt voor een fijne sound, in dat geval is een GOEDE gitarist ook wel handig....

Voor bas geld hetzelfde, alleen daar neem ik meestal een combi op van de bas via een DI of de pre-amp out en een Mic. MD421 en e602 kunnen mooi zijn.

Dit is natuurlijk maar een fractie van wat er over dit onderwerp te zeggen valt, maar de vraag is algemeen en de materie subjectief, dusch...
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• pro`d`user
      • Jun 2002
      • 534

Als het budget het toelaat kies ik voor (bas)gitaren ook voor een microfoon.
      Shure's zijn natuurlijk hier goed voor, lekker standaard :P
      Denk trouwens wel goed na over de plaatsing van een microfoon bij een versterker, heb verscheidene keren meegemaakt dat ondanks goede apparatuur een relatief slechte opname is gemaakt puur door slechte plaatsing. (apparatuur doet het maar de technieker is net zo belangrijk )
      Heb ook wel is wat vernomen over een combi van di-box/mic maar daar heb ik zelf nooit mee gewerkt maar dat kan dus ook.
      Barry K.
      Wij werken met EV ole ole
      In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• dbx
        • Mar 2005
        • 11

Hallo,
        Ik heb regelmatig gewerkt met de heren Hollestelle. In gitaristenland wel bekend. Die hadden gitaren...En spelen....Die pakten een klein Hohner oefenversterkertje van fl 300 die er dan toevallig stond. Effe kijken hoe dat klinkt. Nou die jongens halen nog een wereldgeluid uit een strontton. (Sorry) Ze hadden perfecte versterkers. Dat was het punt niet. Maar dat was de uitdaging. Vakmanschap is Meesterschap. Wat ik deed was eerst de heren hun gang laten gaan en als ze zover waren ging ik hun sound zg finetunen. Dus als je gitarist bijv. sologitaar een soort scheurend gemeen fel enz. geluid heeft ingesteld kijk ik samen met hem of er in de marge nog net wat meer scherpte enz. uit te halen valt. Treble, oversturing voorversterker, mikrofoon eigenlijk boven op de speaker, meestal SM57 zeg 10 cm uit het hart.
        Zoveel mogelijk direct geluid ook ivm signaal/ruis. Mikrofoon maakt onderdeel uit van de sound op deze manier. Bijv. het hoog kan op de gitaarversterker zelf wel veel scherp klinken maar op de afluistering is ie goed. En daar gaat het toch om. Een prof gitarist weet dat.
        Soms (toen 8 of 16 sporen later 24) 'stereo' door een tweede mike (U47) iets verder weg. Voor het wollige. Iets bijmengen. Lachen. Basgitaar meestal via DI ivm frequentiebereik en vooral overspraak (in de studio) Makkelijker is de lineout van de basversterker en eventueel een mike bijmengen voor het of (via een soaker) speakergeluid. Het eventueel teveel aan hoog kan je er weer afhalen in de mix. Succes. dB

Comment

• giserke
          • Nov 2003
          • 456

bedankt voor de informatie, ik zal het proberen.
          Sommigen zeggen mengen, DI + microfoon voor de versterkerbox
          Bij deze zal ik het proberen met een goeie DI box en een C414

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Hou ook maar wat andere mics dan die 414 achter de hand, PL20 kan bijvoorbeeld vet zijn. (we hebben het nog steeds over bas he!?)
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

Mike wordt vaak gebruikt voor de bas icm DI idd, maar zelfs met goeie mikes blijkt het nog vaak dat het directe signaal (DI) toch beter klinkt, strakker en eerlijker. Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor sound je uit de bas wil halen, dat kan je ook helemaal manipuleren met de mikes, of door juist een DI te kiezen. Maar met een multitracker kan je altijd nog kiezen hoe je em uiteindelijk wil hebben. Vooral luisteren, en dan beoordelen wat je zelf het mooiste vind (misschien ism de bassist of de producer), als het om smaak gaat is alles mogelijk...
              De groeten => Micha

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Dat van die directheid dat is zeker waar, maar de mic kan voor een wat "organischer" geluid zorgen en is vaak ook vetter in het echte sub (hangt wel helemaal van de mic af!!). Allebei opnemen is een kleine moeite en kan absoluut meerwaarde geven.

Comment

Working...