Onyx 1640?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • self
    • Mar 2005
    • 3

Onyx 1640?

ik ben van plan om me een mixertje aan te schaffen.
    De bedoeling is om een homestudio te beginnen, maar ik zou er ook live bandjes mee afmixen. Ik heb dus minimum 16 sporen met evenveel (goeie) pre-amps nodig, en die firewire.
    Ik dacht aan de onyx 1640 met Firewire.

De mixer met firewirekaart kost ongeveer 2000€ in de winkel in mijn buurt.

Is deze een goeie keus of zijn er betere mogelijkheden?
    Is 2000€ een goeie prijs of zou ik het goedkoper kunnen krijgen?
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik denk dat dit een goede keuze is.

Heb deze serie van Mackie nog niet gehoord maar de andere series mengtafels klinken zeer behoorlijk. Als die firewire optie ook goed werkt, denk ik dat je een leuk systeem hebt voor live en studio.

Zelf werk ik live en in de studio met een Yamaha O2R v.2.0 in de studio in combinatie met een MOTU 2408mk3. Dit werkt voor mij perfect en bied de geluidskwaliteit die ik nodig heb. Is alleen wel een tikje duurder denk ik, een tweedehands O2r kost al gauw zo'n 2000 euro en dan moet je nog een geluidskaart van een honderd of 8.

Ik denk wel als je het goedkoper gaat zoeken in de mengtafel dat je dan serieus in moet leveren op de klankeigenschappen. (ik had zelf eerst een Spirit FX16 en er ging een wereld voor me open toen ik overschakelde naar de O2r)

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

citaat:Geplaatst door MarkRombouts

Ik denk dat dit een goede keuze is.

Heb deze serie van Mackie nog niet gehoord maar de andere series mengtafels klinken zeer behoorlijk. Als die firewire optie ook goed werkt, denk ik dat je een leuk systeem hebt voor live en studio.

Zelf werk ik live en in de studio met een Yamaha O2R v.2.0 in de studio in combinatie met een MOTU 2408mk3. Dit werkt voor mij perfect en bied de geluidskwaliteit die ik nodig heb. Is alleen wel een tikje duurder denk ik, een tweedehands O2r kost al gauw zo'n 2000 euro en dan moet je nog een geluidskaart van een honderd of 8.

Ik denk wel als je het goedkoper gaat zoeken in de mengtafel dat je dan serieus in moet leveren op de klankeigenschappen. (ik had zelf eerst een Spirit FX16 en er ging een wereld voor me open toen ik overschakelde naar de O2r)
      Ja,Mark Rombouts !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Je gaat toch NIET vertellen of zeggen dat een 02r kan meedingen met perkins EQ's hé !!
      Daar gaat een 02r voor de bijl [xx(] maar dan ook letterlijk
      Een Yamaha digitale mengtafel is leuk, maar ik krijg er de schijterij van
      Klinkt voor geen meter
      Zeker niet zoals ik op een analoge OTARI werk
      De onyx wordt een succes, zeker weten
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• silencestudio
        • Mar 2005
        • 3

beste sis,
        Als je gewend bent om te gaan met analoge aparatuur dan kan je deze manier niet toepassen op digitale mixer als Yamaha O2R. Als je dat toch doet dan krijg je zeer slechte geluid. Het ligt dus niet aan de mixer maar aan het manier van aanpakken.

Verder is een discussie over analoog vs digitaal een kwestie van smaak. Ik werk graag met beide.
        Advies van MarkRombouts klink voor mij als een advies van een kenner.

Heeft de analoge OTARI van je ook Firewire?

Een goede analoge mixer voor homestudio en live opnames is meestal te duur, en dan heb je nog compressors en FX nodig. Dat wordt snel onbetaalbar.
        Yamaha is een van de goede keuzes.

Comment

• silencestudio
          • Mar 2005
          • 3

self,
          Wat voor apparatuur heb je thuis?

Comment

• self
            • Mar 2005
            • 3

Nog niet beister veel.
            Ik heb jaren op pc gewerkt met cool edit/audition, met een condenser microfoon (Sony ECM-MS907)rechtstreeks in de pc geplugd. Maar ik ben van plan uit te breiden met een imac G5 1.8Ghz met 1Gb ram, een mixer (onyx 1640?) en een aantal microfoons.
            Ik beschik over een ruimte die acoustisch in orde is.

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

Ben het helemaal met je eens sis! Ik heb em nog niet echt gehoord, maar mackie kennende... En daarnaast denk ik dat ze hard (en goed) op weg zijn om de perfecte combi tussen anoloog en digitaal mixen!
              De groeten => Micha

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

@ silencestudio: bedankt voor je bijval

Ik denk toch echt dat digitaal mixen een boel voordelen bied, je moet er alleen wel mee om leren gaan. De geluidskwaliteit van een Yamaha O2r is volgens mij uitstekend en met de 4-voudige volledig parametrische EQ kun je ook een heleboel kanten op lijkt me.

Ik heb van het weekend een concert gedraaid met mijn O2r en een collega uit de buurt kwam even mee kijken. Hij heeft al jaren en jaren ervaring met verschillende kleine tot zeer grote analoge mixers en was eigenlijk na een half uurtje volledig overtuigd van de kracht van digitaal en was zeer onder de indruk van de klankmatige kwaliteiten.

Nu wil ik echt niet zeggen dat iedereen maar over moet naar digitaal en wil ik ook echt niet beweren dat de Yamahs O2r de "beste" mixer is, maar voor mijn toepassingen (live van bandjes tot orkesten en opnames van allerlei gezelschappen) voldoet hij tot nu toe prima.

@ sis: het is even wennen maar dan gaat er een wereld voor je open, als je dat tenminste wil, anders blijf je lekker analoog mixen, is ook niks mis mee hoor (met een degelijke tafel, zoals een Mackie of een Midas of.....)

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

citaat:Geplaatst door Ibvee

Ben het helemaal met je eens sis! Ik heb em nog niet echt gehoord, maar mackie kennende... En daarnaast denk ik dat ze hard (en goed) op weg zijn om de perfecte combi tussen anoloog en digitaal mixen!
                  Dat is ook mijn mening !
                  @Mark, ik kan mij best voorstellen dat er een wereld voor je open gaat met een 02/r ! hij is de meest verkochte mixer van de afgelopen jaren omdat hij zoveel zijdig is en zowat alles aan boord heeft om een goeie mix te maken !
                  Maar ik had het even puur over de EQ !

Wij werken in de studio zowel analoog als digitaal !
                  mengtafel : Otari concept 1 analoog + protools HD 3 laatste en grootste versie van protools !
                  Ik weet dat dit geen vergelijk is maar wou het toch even zeggen .
                  sis

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

Hoi Sis, wij werken in de studio met een heerlijke oude mixer, maar dat ding werkt echt fantastisch! Is nog van de tijd voor de gemotoriseerde faders, dus mixautomaat werkt dmv vca's. Toendertijd was dat het nieuwste van het nieuwste, het werkt perfect, alleen was de fabrikant toen niet zo bijzonder handig met programeren waarschijnlijk want het programma wat erbij zat was gewoon absoluut niet handig. Een programmeur bij ons uit het bedrijf (toendertijd iets van 17 jaar...) heeft toen mbv de technici een nieuw programma geschreven, wat waarschijnlijk een van de allerbeste mixprogramma's is. Nu hangt daar sinds kort een motu 24I/O aan, en dat werkt echt heerlijk! Je kan overal direct bij op je tafel, en je heb toch het gemak van digitaal bewerken! Waarom dan een digitale mixer?? er is genoeg ruimte (bij ons dan) en dat ding wordt toch niet verplaatst.

@Self
                    Maar voor jou toepassing zou ik zeker gaan kijken naar die Onyx, ik werk regelmatig met de voorloper, 1604VLZ en die heeft wat onhandigheden in de opbouw af en toe, maar ik heb gekeken naar de Onyx, en die heeft dat allemaal niet meer! Is (als we mackie mogen geloven) bijgewerkt en veranderd volgens het commentaar van technici die ermee werken, en daar houden we van!
                    De groeten => Micha

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

voor de liefhebbers hier een reviewtje van de onyx 1620

siske

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Wel, de recensies van meetmusic vind ik inderdaad vaak nogal vermakelijk om te lezen, maar ik weet niet of dat is wat je bedoeld....

Wat ik interessanter vind is of iemand al eens echt [u]gewerkt</u> heeft met die dingen, in plaats van allemaal roepen dat de EQ zo goed is omdat Mackie daar een leuk marketing issue van heeft gemaakt...
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• self
                          • Mar 2005
                          • 3

Bedanky voor jullie antwoorden, ik denk dat ik bij mijn keuze ga blijven.

Maar ik las op dit forum het volgende:

citaat:Geplaatst door giserke

Ik kan de DM-24 + firewire + uitbreiding tascam 8x AD naar tdif micpreamps krijgen voor 1999 dollar samen.

En er zijn een serieus pak in en outs mogelijkheden meed dan de 01v standaard ingebouwd.
                          2000 Dollar??? Ik zou de Mackie Onyx 1640 + Firewire ongeveer €2000 betalen... Dat is ongeveer het zelfde bedrag maar dan maar 16 sporen. Hoe verhoud de DM-24 tegenover de Onyx 1640?

Comment

Working...