01v96 VS DM-24

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

01v96 VS DM-24

Ik ben zo eens aan het rondkijken, en heb een importfirma gevonden uit de VS.
    Doordat de prijzen van digi mengtafels zo fel gezakt zijn overweeg ik ook dergelijke tafel te kopen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Tascam DM-24 en de yamaha 01v96.
    Het zou de bedoeling zijn om 2 stuks te kopen zodat ik min 24 microfoonkanalen heb.

De tascam is iets goedkoper, Ik kan hem krijgen voor 1999dollar) zonder meterbrug.
    De Yamaha voor 2100 dollar.

Ik begrijp niet als je de eigenschappen van de DM-24 bekijkt dat die minder kost. 16 XLR kanalen bij 12XLR kanalen van de 01v96.
    Volgens mij moet het bij de effecten - EQ en de compressors liggen of bij de uitvoering van het toestel. Of is dit niet zo?

PS, weet iemand of je 2 DM-24 mixers met firewire kunt aansluiten op een mac/PC? Krijg je dan problemen met de ASIO drivers?

• MSS
    • Dec 2003
    • 78

Als je gewoon uitbreiding koopt bij de o1v heb je geen 2 stuks nodig. Bijv. tascam preamps naar tdif of adat.
    Met de yamaha heb ik goede ervaringen. Tascam heb ik een keer gebruikt en kwam minder degelijk over. Heeft ook minder routingsmogelijkheden en geen logische menuopbouw.

Comment

• giserke
      • Nov 2003
      • 456

De DM-24 heeft 32 kanalen. Als ik 2 uitbreidingen koop en 2 tdif uitbreidingen heb ik 32 microfoonkanalen juist?

Maar ik heb nog een probleem. Bij veel opnamen moet ik zelf spelen. Bestaat er een remotecontrol die je op podium kunt bedienen? En werkt dit degelijk?

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

wat wil je vanaf het podium allemaal kunnen bedienen ?

via MIDI is volgens mij alles van de DM-24 (en ook de O1V) aan te sturen dus dat hoeft geen probleem te zijn.

kun je niet gewoon je mixer op het podium kwijt, of is dat geen optie

Comment

• giserke
          • Nov 2003
          • 456

Ik moet gewoon kunnen de record knoppen bedienen van op het podium.
          En idd, de mixer bij me hebben is geen optie. (in een klasiek concert)

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

dit is volgens mij met vrijwel alle controllers te doen, maar ik weet niet of MIDI over een dergelijke kabellengte nog wel werkt

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ik heb ook wat research gedaan een aantal weken terug. Misschien is het zo dat iemand die nare ervaringen met een apparaat heeft, deze eerder ergens zal plaatsen, dan iemand die nergens problemen mee heeft. ik ben namelijk nogal veel slechte recensies door gebruikers van dit apparaat tegengekomen. Vooralsnog lijkt het er op dat die apparaten nogal eens kapot gaan, de distributeur in de US schijnt er een zootje van te maken, wat natuurlijk niets over de Nederlandse of Belgische importeur hoeft te zeggen, wie dat dan ook moge zijn. Persoonlijke ervaring met het apparaat heb ik niet, de features zijn okee en met de firewirekaart en een PC zou je een behoorlijk krachtig opnamesysteem hebben voor weinig geld, maar ik heb mn twijfels bij de betrouwbaarheid.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• giserke
                • Nov 2003
                • 456

Ik heb ondertussen ook al wat research gedaan hier in België.

Het idd geen apparaat voor dagelijks gebruik door professionelen. (alhoewel)
                De Dm-24 komt wat logger en kwetsbaarder over dan de 01V96, maar ik heb er een onder ogen gezien en getest bij PVL-sound in Oostkamp, en moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben.

Maar waar gebeuren de meeste breuken? Juist tijdens het transport.
                En daar moeten een 4-tal regels aandachtig worden opgevolgd:
                - Het apparaat voldoende laten afkoelen voor transport en verhandeling.
                - Het apparaat in een goeie koffer steken. Beter 100 euro meer uitgeven voor een zeer goeie.
                - Het apparaat nooit laten zitten in een voertuig. (vochtigheid) Dus onmiddellijk de moeite doen om het apparaat uit de wagen te halen en onmiddellijk openstellen aan kamertemperatuur.
                - Als je een microfoonsignaal test, die testen met de GAIN op 0 starten, en dan bijgeven. beter dan moeten terugtrekken, bij overspraak.

Ik denk wanner deze regeltjes in acht worden genomen je al veel breuken zult vermeiden.
                En laten we eerlijk zijn, mensen die altijd breuk hebben, hoe zorgen ze voor hun materiaal? Hoeveel mensen nemen bovenstaande regeltjes ernstig?

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

@ Casper; Oeps, had ik er best wel even bij kunnen zeggen ja!de DM24 dus...

@Giserke; Het ging hier om plaatsing in studio's, vervoer en klimaatschommelingen zijn in die gevallen dus geen issue. Overigens zul je me toch echt eens uit moeten leggen hoe je een mixer naar de klote helpt door af een toe eens een micpre te oversturen...[?]
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• giserke
                    • Nov 2003
                    • 456

Eerste 3 opnames met mijn splinternieuwe DM-24 geslaagd!
                    Eerste opname: barok concert met solisten koor en orkest. Gebruikt: 15 kanalen
                    Tweede optreden: opname van een harmonieorkest: terug 15 kanalen
                    Derde optreden: Bigband met solisten. Gebruikt: alle 24 kanalen.

Voor alles gebruikte ik Neumann microfonen (weliswaar niet allemaal op het zelfde moment) (10x KM184 – 3x KMS184 +3x TLM103 en 2x U87) Bij de bigband heb ik ook 3x AKG c414 gebruikt. (voor drums) Piano en bas via DI box.
                    Deze zijn natuurlijk bijgehuurd.

Bij het bigband optreden heb ik het wel moeten regelen, dat de zang via een return, naar de PA werd gestuurd omdat ik absolut wil dat mijn KMS184 gebruikt wordt voor de opname.

Heb dus de combinatie: DM-24 + firewire + uitbreiding tascam 8x A/D naar tdif micpreamps voor totaal van 24 microfoonkanalen.
                    Heb deze gekoppeld met een Mac G5.

Eerste bevinding is, dat het toestel vrij zwaar en groot is.
                    Maar (voor mij) is het een eenvoudig te bedienen tafel.
                    De geluidskwaliteit is verbluffend! Zeer warm, en goeie effecten.
                    De ruis is bijna nihil.

De uitbreiding met firewire is zeer stabiel. De installatie op de computer was een fluitje van een cent. De compatibiliteit met de bestaande software was ook geen probleem.
                    De remote functie werkt volledig met nuendo.
                    Heb wel een beetje moeten zoeken voor de installatie, en de herkenning van de module in het apparaat.
                    Hetzelfde voor de extra microfoonpreamp. Maar met behulp van een ‘oude rat’ in het vak, is het me dan toch gelukt.

Comment

• mdoornweerd
                      • Feb 2005
                      • 1

Hallo Giserke

Ik las je posts over de Tascam DM24. Ik had deze zelf sinds gisteren ook op het oog om aan te schaffen voor opnames, later in combinatie met een soundscape 32 unit (heb ik nog niet, duur!!)
                      Jij zegt dat de remote functie in Nuendo goed werkt (dat is goed nieuws want dan zou hij ook mijn Mackie Hui kunnen vervangen).

Maar jij bent dus tevreden over het geluid?
                      Marc

Comment

• giserke
                        • Nov 2003
                        • 456

soundscape is idd duur, maar nog niet zo duur als protools.
                        Maar in ieder geval is het voor mij ook te duur. Vandaar de mac die ik gebruik.
                        En voor mijn geval is het niet voor dagelijksgebruik.
                        Ik ben wel aan het zoeken hoe ik mijn Alesis HD24 kan gebruiken met de DM-24.

Wat ik nu heb vind ik voor mij perfect. Niet duur, en toch kwalitatief zeer goed.
                        Microfonen kun je toch bijhuren zoals ik nu gedaan heb. je moet dit maar gewoon doorfactureren aan de opdrachtgever.

Comment

• giserke
                          • Nov 2003
                          • 456

21/02 opnieuw 2 geslaagde opnames gemaakt met de DM-24.
                          De firewire connectie met mijn mac is uiterst stabiel.
                          Opnieuw 24 kanaaltjes in 1 keer binnen getrokken zonder problemen.
                          Nu ben ik ook wat verder in het gebruik van de effecten en compressor.
                          Ze doen zeer professioneel aan, en klinken goed.
                          Alleen denk ik niet dat ze geschikt zijn voor rock opnamen. Dan maar de powercore gebruiken zou ik zeggen.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

En waarom zou het daar niet geschikt voor zijn?

Comment

• giserke
                              • Nov 2003
                              • 456

omdat de effecten volgens mijn mening (wie ben ik natuurlijk) niet 'hip' genoeg zijn.

Comment

Working...