Super VHS, of toch Adat Tapes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Super VHS, of toch Adat Tapes

Het blijft een discussie. Maar misschien kunnen we er hier een eind aan maken:

Men heeft een Adat machine. Hier zou je Adat tapes in moeten gebruiken, maar omdat deze duur zijn gebruik je Super VHS.

Het fabeltje (of toch niet..): Je koppen slijten sneller.
    Of werkt het toch wel prima?

Ik zelf gebruik puur Adat tapes. Heb dus eigenlijk nooit problemen.
    Iemand andere ervaring?
  • pro`d`user
    • Jun 2002
    • 534

Ik ken ook iemand die altijd met ADAT-tapes werkte maar het ook zat te
    overwegen om op Super VHS over te schakelen. voornamelijk vanwege de kosten dan.
    Op het moment was het nog wel te betalen maar kostenbesparing kan natuurlijk geen kwaad als het geen invloed zou hebben op de koppen.

Ik heb nog nooit serieuze argumenten gehoord waardoor bewezen werd dat de koppen sneller zouden gaan slijten, en kan het me eigenlijk ook lastig voorstellen.
    En koppen die sneller slijten? in welke mate dan?
    Barry K.
    Wij werken met EV ole ole
    In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Let wel, bij svhs tapes, hoe langer de tape hoe dunner de band (verliezen van gegevens op langere termijn).
      Ik weet echter niet of de magneculen ook makkelijker loskomen van de band indien deze dunner is.

Vroeger bij de reel-to-reel tapes werd ook gesproken over de schuurpapier-factor (juiste benaming vergeten).
      Hierin had je 3 soorten:
      grof: Koppen slijten zeer snel maar worden niet vuil
      middel: Koppen slijten en worden niet snel vuil
      fijn: Koppen slijten niet snel doordat de band er niet over schuurt maar raakt wel snel vuil
      Weet niet of dit ook nog geld voor de huidige videobanden...

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Ik kan geen uitsluitsel geven maar heb de volgende overwegingen:

1) Ik meen dat Alesis zélf ooit adverteerde dat hun niuewe format "uses the cheap super VHS format"

2) weet je wat het zou kosten om voor alleen de A-dat markt een nieuw loopwerkmechanisme en een nieuwe tapesoort bij BASF(oid) op te startten? Ik geloof er niets van dat die investering ooit is gedaan.

3) Alesis heeft een tijd op het randje van failissement gestaan. Ze hebben er wel erg veel belang bij dat ze ook geld krijgen over de verkochte tapes.

Gevoelsmatig zeg ik dus dat het geen reet uitmaakt. Zolang je maar met de goede dikte(speeltijd) tape werkt. Maar goed, dit is dus wel allemaal "circumstantial evidence" zoals dat in amerikaanse series heet. En niet bindend.
        lekker belangrijk!

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Over welke speeltijd spreken we dan?
          Ook in Super VHS banden is er een groot kwaliteit verschil. Dit heeft ook met name te maken met de dikte van de tape.
          Prijzen lopen hierdoor erg uit een.

Speciale tape voor alleen Adat zou inderdaad een beetje omslachtig en kostbaar zijn.

Comment

Working...