geluidspanelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

geluidspanelen

Heeft iemand ervaring met het maken van elegante geluidspanelen (in pleksieglas voor opname tijdens een concert. Meer bepaald om te plaatsen rond het slagwerk?
    Ik heb eens prijs gevraagd, maar dit is voor iemand met een arm artiesten loon als ik niet te betalen.
  • showband
    • May 2001
    • 4516

helaas is lexaan niet goedkoop. Vrijstaande platen met schanieren moeten al snel enorm dik zijn om niet spontaan uit elkaar te barsten.

Dunne platen in een gelast frame zijn goedkoper maar ook heel snel stuk helaas. (dun lexaan barst al als je er naar wijst)

Als je kan lassen en het ding tussen twee houten platen gesandwich-ed vervoerd. Dan kun je een soort "kamerscherm frame maken waar kleinere ruiten dunner materiaal uit de bouwmarkt in gaan. Soms zelfs restmateriaal. Vergeet geen kit tegen rammelen en voor goede afdichting bij de prijs in te calculeren.

Zaak is dus wel dat je zelf kan lassen anders bespaar je niets.... Gezien de foto's die je plaatst denk ik dat je gewoon een zak geld moet pakken en iets goeds in mekaar moet zetten als je met dit soort schermen wil werken.

Let op dat je niet per sé alles hoeft af te schermen. Bij bands kan een goed geplaatste ruit tussen een vocalist en een ridebekken al veel schelen. Bij bigbands/orkesten zou het voor de trombones vaak nuttiger zijn dan bij het slagwerk

Bedenk wel dat het geluid voor de opgesloten slagwerker flink slechter zal worden. En je stevige reflecties gaat introduceren bij je microfoons! Zeker je overheads zullen als een dweil klinken in verhouding tot een "open" slagwerk. percussionisten/ slagwerkers/ Drummers die met een stevige monitoring gewend zijn te spelen zijn microfoontechnisch vrijwel niet meer te managen.

Nou even een belangrijke overweging:
    Merk op dat veel drummers in zo'n aquarium met een gesloten koptelefoon zitten. Dat is niet voor niets. De pret van houthakker zijn is dan wel nul. Waar de medemuzikanten dit vrolijk aan zullen wakkeren met uitroepen als "justice at last!" zal je als bandpsycholoog **1 in de gaten moeten houden of het middel niet erger is dan de kwaal. Door met de ensemble een slagwerker in een vissenkom te dwingen kán betekenen dat je halverwege een tour een nieuwe muzikant zal moeten zoeken!

Overigens.... wat is er mis met huren? Als het voor 1 opname is zou ik de moeite niet doen.

**1 een goede technicus IS halve psycholoog.

lekker belangrijk!

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

psies,
      je moet eigenlijk alle cymbals close miken (underhead oid) als je schermen gebruikt. OH werkt niet meer tof, en als het zo'n drummer is met een halve winkelvoorraad aan veel te lang doorklinkend metalen schijven, kost het een hoop mics.
      knoppen en waarden :)

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

citaatdun lexaan barst al als je er naar wijst)
        Sorry, dit is totaal niet waar, ik denk dat je in de war bent met standaard perspex/plexiglas.
        Lexaan is zo sterk dat je het "koud" kan buigen in een zetbank,en dat is iets wat je met plexi niet hoeft te proberen!!

@ Giserke,

je kan eens kijken bij een bouwmarkt of ze daar platen lexaan (of polycarbonaat) hebben.
        Neem dan wel platen die zo'n 5 mm -of dikker- zijn.
        Deze platen kan je dan met een pianoscharnier aan elkaar maken dmv popnagels en het kamerscherm principe(om en om)

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Bigfoot
          • Nov 2002
          • 151

2 --> Dokter DB & Showband

Wanneer in de live-wereld wel of niet plexiglas/perspex etc drum-aquarium gebruiken?!? (kunnen we voor en nadelen beetje op een rijtje zetten, en zelf veel gebruikte keuze en methodes etc..)

Alvast bedankt,
          Jeroen
          Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

poeh.

Allereerst gebruik je bij voorkeur geen plastic schuttingen. In de meeste studio's gebruiken ze voor separatie ondoorzichtige schermen met dempende eigenschappen. Om de communicatie tussen muzikanten mogelijk te maken zit er soms een strook dubbel glas in. Deze schermen zijn bij belangrijke opnames op het toneel soms ook in gebruik.

De vraag "wanneer een scherm" is een diepe. [8)]
            Als ervaren geluidsman weet je natuurlijk dat je moet beginnen bij de bron. De houthakkende goudvis kan zelf ervoor kiezen dat hij vele decibell's minder overlast veroorzaakt.
            Een populaire misvatting is het om te denken dat je "gewoon wat zachter moet slaan" Als jij in een snel nummer een flitsende aai op een al bewegend crashbekken moet geven ga jij hem niet altijd zacht raken. Als jij met een stok zacht op een timbale slaat is het ding nog steeds naar elke norm érg hard. Dit nog even afgezien van het feit dat een percussieinstrument behoorlijk van klank veranderd als je zacht speelt.

Professionele drummers zullen daarom een arsenaal van truuks gebruiken:
            sets met lichtere stokken of rods bij zich hebben. En hun "meerzijdige" bassdrumklopper verdraaien.
            Dempringen voor op de vellen meeneemen.
            Hun koperen piccolosnare verruilen voor een diepe houten.
            Bij de plaatsing van hun bekkens de luidste van de vocalisten weg zetten.
            Kleinere trommelmaten gebruiken en een andere set bekkens.
            En iets zachter spelen natuurlijk.

Je kan dit proces helpen door de drummer aan de zijkant van een toneel te plaatsen ipv midden tussen de klagende muzikanten. Met het luidste deel van zijn/haar drumstel tegen de zijkant toneel. Als je toch met PA speelt doet de plaatsing van het drumstel er niets toe. Vergeet niet de bassist bij de drummer te blijven plaatsen. Die twee moeten goed contact houden. En vooral... Het overstappen van een full size drummonitorset op een in-ear/koptelefoon en eventueel butt-shaker setje zal het volume gevoelsmatig met de helft doen afnemen! Gesloten in-ears bij de band maakt het af.

Drummers die niet over hun volume nadenken zullen in de praktijk vrijwel altijd een te harde band "proberen bij te benen". De beschuldigende vinger gaat soms iets te makkelijk naar de drummer.

O.K dat is de basis van overlastbestrijding. Na dit stadium is er meestal geen enkele noodzaak meer voor dilbert-cubicles op het toneel.

Wanneer gebeurt het dan wel?
            Allereerst zul je zien dat de acts die dit doen vrijwel altijd bands zijn die bij een bekende vocalist horen. [}] Als de balans van de macht in een band is verschoven dan kan het comfort van de vocalist de problemen van de drummer, geluidsman, roadcrew, tourfotograaf, setdesigner, lichtman overrulen. Een goede hint zou al zijn Dat je op de microscopisch kleine podia van "de vrienden van amstel live" Die dingen niet ziet. Terwijl de grote namen dan zowat op schoot bij de drummer zitten! [:0]

Hou je over
            de gevallen dat oudgedienden teveel gehoorbeschadiging hebben om de monitors nog te horen maar verder gewoon op de ouderwetse manier met techniek wensen te werken.
            Drummers die het écht geen reet interessert hoe hard ze klinken.
            Je unieke combinaties van instrumenten op het toneel hebt. BV een tabla naast een drummer.
            Theatersituaties waarbij bijvoorbeeld zelfs gefluisterde tussenzinnen van de vocalist verstaanbaar moeten zijn voor het publiek.
            TV orkest situaties dat er bv violisten naast de percussie zitten.

Nogmaals. Ik zie het vaakst die dingen als er iets in de voorbereiding niet klopt. Geen goed set design. Oud zeer bij "zachte" muzikanten. Een slechte voorbereiding bij casting en arrangement. (Twee neusfluiten versus metaldrummer. of zoiets [)]) En geluidstechnici die het op TV hebben gezien en hopen in een klap een berg structurele problemen op te lossen.

Een beetje teleurstellend verhaal denk ik? Voel je vrij om het oneens te zijn...
            lekker belangrijk!

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

citaat:Geplaatst door showband

Voel je vrij om het oneens te zijn...
              ik ben het helemaal eens

tis inderdaad waar: drummer opzij, bassist in het midden is een hele goeie opstelling....

Ik zie die schermen vaak bij van die orkest-met-band-dingen enzo... dan lijkt het me misschien wel handig....
              knoppen en waarden :)

Comment

• Bigfoot
                • Nov 2002
                • 151

2 Showband, bedankt...[^]

Ik wist er helemaal niks vanaf, en nu ben ik weer wat wijzer...
                Als ik het goed begrijp zijn de voordelen in de live-wereld beperkt... en is het niet nodig, behalve bij grote machtsverschillen op het podium. (bespaart me weer wat microfoons, en wat kanalen op de tafel) Dat de voordelen van een aquarium ook door plaatsing opgelost kunnen worden.

Iemand anders nog opmerkingen..?!?

(Sorry Giserke dat we beetje offtopic gaan [8)], maar dit is ook bere-interessant)
                Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• Sikkie
                  • Sep 2004
                  • 126

Bij bijvoorbeeld de Beegees gebruiken ze wel een scherm om de drummer in te pakken.

Comment

• gerry
                    • Oct 2003
                    • 36

Of een andere toepassing:
                    Afgelopen Maart (de 11e) in de Ekko in Utrecht Tim Christensen gezien.
                    Daar was de drummer ook ingepakt met schermen. De schitterende retro-versterkers op het podium stonden er alleen voor de sier. In de kleedkamers achter het podium stonden daarintegen gloednieuwe modeling amps te brullen.
                    De hele band speelde met in ears en als resultaat had de geluidstechnicus dus minimaal geluid van het podium.
                    Ik moet zeggen dat het er ook echt te gek klonk.

Comment

Working...