restaureren van audio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

restaureren van audio

Ik heb WAV bestanden ontvangen van een vriend. (8 tracks) maar 1 van die tracks (de zang) heeft hier en daar overspraak en vervorming, omdat de GAIN te hoog stond tijdens de opname.
    Kent iemand een manier om dit alsnog te verbeteren?
  • showband
    • May 2001
    • 4516

overspraak verwijderen is soms deels mogelijk. met hele fijne programmeerbare EQ en dergelijke. Bijvoorbeeld spillover van de basgitaar in het zangkanaal. Doordat de ongewenste geluiden lager zitten dan de zang kun je ze vrij radicaal met een highpass setting nuken. Als je instellingen bij wat drukkere muziek wijzigt tijdens bv couplet-refrein passages kun je zelfs vrij extreme instellingen "wegwerken".

Ruis, klikjes, rumble e.d. doe ik met "clean" van steinberg. Maar met de professionele audiotools kun je betere resultaten krijgen.

Het kost in ieder geval altijd exceptioneel veel tijd om opnamefouten via technische methoden op te lossen! Met bv iemand die uit de maat zingt recht te trekken ben je al snel een dag bezig.

reeds opgenomen vervorming "ontvervormen" is zo ver als ik weet NIET mogelijk. Maar in zelfs de kleinste homestudio komt dat al vrijwel niet voor als het niet de bedoeling is. De meeste vervorming op digitale audiobestanden komt nog van het slecht transferren van audio. Even te snel een analoge tape digitaliseren bijvoorbeeld. Als je van digitaal naar digitaal gaat kun je tegenwoordig ook al snel vervorming krijgen omdat je allerlei verschillende bitrates en woordlengtes hebt. Van DAT-tape via SPDIF naar .WAV raak je bijvoorbeeld ook al op kwijt. Het omrekenen van digitale audio klinkt vrijwel altijd K*T! Apogee is trouwens de meester in omrekenalgoritmes die goed klinken.

het volgende linkje is trouwens van de meest extreme "laatste redding bij opnamefouten" zaak die ik ken.:
    lekker belangrijk!

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Lastig zo niet onmogelijk te verwijderen die oversturing, wat overspraak betreft: zie bovenstaande reactie. Wat ik eigenlijk vooral wil zeggen zijn deze 3 dingen:
      Kijk eerst hoe het in de mix uitpakt, het zou best mee kunnen blijken te vallen als je geluk hebt.
      En kijk ook goed uit; Als je audio gaat opschonen dmv. filters (zowel simpele als intelligentere, bijvoorbeeld uit de X serie van Waves) is het vaak bijna onvermijdelijk dat je niet alleen de storende elementen, maar ook een stuk van het "bedoelde" signaal weghaalt.

Als er tijd en budget is: opnieuw opnemen die hap, kwalitatief gezien toch de beste optie.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• RJ
        • Jun 2004
        • 17

Zoals men wel vaker zegt: als de bron niet goed is, wordt et heeeeel moeilijk. Ik moet zeggen dat ik deze ervaring ook heb...
        De 1 doet het zussss, de ander zooooooo :-)

Comment

Working...