24 sporig opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

24 sporig opnemen

hallo
    Ik volg podiumtechnieken in brugge in dagschool.
    Onze leraar wilt 24 sporig opnemen op een computer (dus met 24 ingangen) dat wij dan ieder kanaal apart kunnen afmixen en met onze eigen harddisk werken.Dan moeten we om te oefenen niet iedere maal een groepje laten komen ofzo.(is niet mogelijk)
    Heeft er al iemand ervaring hiermee en al zelf interface gemaakt of kun je mij in contact brengen met iemand?
    mvg
    jeffrey vancoillie
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

met de computer?
    Moet je 3 motu modules voor gebruiken op fireware. Die hebben 8 gebalanceerde microfoonkanalen per module.

Maar laat me toe om te zeggen dat dit niet erg betrouwbaar is (crachen). ofwel gebruik protools met een mac. Maar daarvoor zal jou budget niet toereikend zijn (denk ik). Ik gebruik een HD24 van alesis. Die heeft 24 analoge gebalanceerde jack inputs. Sluit gewoon een mengpaneel met 24 gebalanceerde line outs aan zoals de Soundcraft Ghost. Geloof me dit is de goedkoopste en betrouwbaarste oplossing.
    na de opname kan je nog altijd de kanalen in laden op jouw PC om ze te bewerken en af te mixen.

Comment

• zjeten
      • Mar 2003
      • 331

ik denk dat je het niet 100% begrijpt ofwel ben ik mis.
      maar het is niet echt de bedoeling om het af te mixen met de computer.
      het is de bedoeling dat we het opnemen en terug afspelen en dan afmixen.dus opnemen zonder effecten,en terug afspelen dat wij effecten kunnen bijsteken en zo'n zaken.
      budget,ik koop dit niet aan.Het is de school.
      gelieve specifiekere reactie.
      mvg
      jeffrey vancoillie

Comment

• giserke
        • Nov 2003
        • 456

laten we eens duidelijk zijn.
        Indien je met PC wil opnemen, heb je externe modules nodig.
        Meestal zijn ze voorzien van 8 kanalen per module. (gebalanceerde xlr microfoon kanalen).
        Vroeger hadden die meestal een I/O of adat kaart nodig voor in de PC, nu werkt men meestal met firewire modules.
        De meeste modules kun je opbouwen tot 34 kanalen.
        Zo heb je de Motu HD192, of de Q10 (x3) van aardvark. je hebt nog merken.

Laten we zeggen dat je een budget nodig hebt van 3x 1200 euro.

Comment

• giserke
          • Nov 2003
          • 456

voor de software, het je vb cubase sx of sonar 3 producer edition nodig. (of gekraakt )

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Wat ik begrijp is:
            1 Je zit op een school en daar ga je leren mixen.
            2 Er moeten 24 tracks op een computer worden opgenomen
            3 Iedereen in deze klas krijgt het opgenomen materiaal om dit zelf te mixen.
            4 Het mixen gebeurt niet op de pc

Wat ik niet begrijp is:
            1 Waarom moet jij de onderwijsmethodes van je eigen opleiding verzinnen?
            2 Moeten deze tracks tegelijkertijd opgenomen kunnen worden?
            3 en 4 Als het mixen niet op de pc gebeurt waarop dan wel? Het lijkt me sterk dat iedere leerling de beschikking over een volledig hardwarematige studio heeft....

Dit is niet om je af te zeiken, dit zijn de vragen waarop ik antwoord nodig heb om jou een nuttig antwoord te geven.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• giserke
              • Nov 2003
              • 456

citaat:Geplaatst door sparky

Wat ik begrijp is:
              1 Je zit op een school en daar ga je leren mixen.
              2 Er moeten 24 tracks op een computer worden opgenomen
              3 Iedereen in deze klas krijgt het opgenomen materiaal om dit zelf te mixen.
              4 Het mixen gebeurt niet op de pc

Wat ik niet begrijp is:
              3 en 4 Als het mixen niet op de pc gebeurt waarop dan wel? Het lijkt me sterk dat iedere leerling de beschikking over een volledig hardwarematige studio heeft....

Dit is niet om je af te zeiken, dit zijn de vragen waarop ik antwoord nodig heb om jou een nuttig antwoord te geven.
              sommige mensen kunnen toestellen kopen op de rug van de gemeenschap om die te gebruiken voor privé doeleinden. [}]

Comment

• zjeten
                • Mar 2003
                • 331

--&gt;ik moet dit niet verzinnen, als ik de leraar laat doen trekt hij zijn plan maar de leraar zij van als je interesante dingen hierover tegenkomt op het internet of je kan mij met iemand in verband brengen die daar meer ervaring mee heeft om deze dingen zelf te maken dan moet je dit zeker laten weten (leraar zit al zo'n 20-30 jaar in computerwereld en pa studio wereld en zou een interface zelf maken om dit op te nemen.(ik dacht,zal es vragen opt licht en geluid forum) ben ik mis?

--&gt;ik denk wel dat de tracks tergelijkertijd opgenomen moeten worden!
                dus,de leraars nodigen een enkele soorten stijlen uit van groepen en muziekanten met verschildende instrumenten.zij nemen dit op zonder effecten ,gewoon puur natuur.
                dat staat dan op de harddisk en willen dat dan afspelen met 24 kanalen out naar een pa menger om ons effecten te laten mixen en perfekt van klank te combineren.snap je?

--&gt;het is de bedoeling dat we dan van de computer met 24 kanalen naar onze menger gaan,net hetzelfde zouden er 24 kanalen van het podium komen en dan moetn wij effecten erbij steken of equilizen of ....(kortom,afmixen)
                dus,de leraars willen een concert nabootsen die er niet is,ze kunnen moeilijk iedere les een groep contacteren om te komen,das niet mogelijk.

mvg
                jeffrey vancoillie
                ps:ik ben nog een beginner maar wilde helpen zoeken met de leraar om interface te maken of meer info te verkrijgen.
                ik denk dat ze de kosten willen indijken met zelf te maken.de micro's en toestanden kosten al handenvol geld,1000 a 1500 euro voor 1 micro.
                hebben er zo'n een heel pak aangekocht.als dit goed is voor jouw kun je altijd es mailen met mijn leraar als je meer weet?of wil je dit niet?is hetzelfde voor mij!!

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Aha, op die fiets! Er wordt dus elke keer dezelfde livesituatie gesimuleerd, gedeeltelijk echter, want de backline is bij het terugspelen afwezig...(mischien te simuleren door twee mics het podiumlawaai te laten opnemen en dit de monitors weer te laten uitkotsen bij het afspelen??? maar toch vind ik het een goed idee. Als hij zo'n 24 tracks tegelijk op wil nemen, lijkt een rme hammerfallkaart met 3 behringer ADA8000 interfaces seen goede investering. De RME kost zo'n 500 a 600 Euro geloof ik en de Behringers zijn minder dan 250 Euro per stuk. Ik heb zelf nog niet met deze apparaten gewerkt, maar heb ben me wel aan het orienteren voor de eventuele aanschaf van een gelijksoortig systeem (qua opname that is) Deze apparaten worden erg goed gerecenceerd!!!

P.S. Een standalone HD-recorder is ook een goede optie!!
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• zjeten
                    • Mar 2003
                    • 331

Is dit zelf te maken?
                    mvg
                    jeffrey

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

zelf te maken? Niet door mij in elk geval!!! En door geen enkel individu voor dezelfde prijs als dat bovengenoemde firma's dat kunnen.

Vergeet dat idee, het is belachelijk. Hoe denkt iemand een volledig gebalanceerd systeem (exclusief PC) met 24 in/outs met pre-amps met gainregeling en signaal en clipleds op 24 bits/96KHz (overigens bijna latency-vrij, maar dat doet in dit geval niet terzake) voor minder dan 1400 Euro zelf in elkaar te schroeven en drivers voor te schrijven???

Wat rookt die beste man??? [:0]

P.S. hij mag me gewoon mailen hoor of anders jijzelf, ik hoor het wel, of niet natuurlijk .

Comment

• gerry
                        • Oct 2003
                        • 36

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met het orienteren op die markt.
                        Eerst was ik ook van plan een Alesis HD24 aan te schaffen. Maar aangezien ik wil editen en mixen in Cubase SX zat ik een beetje met de snelheid van de overdracht van de bestanden naar de pc.
                        Nu heb ik ook besloten een systeem aan te schaffen met een RME HDSP9652 geluidskaart. Op deze kaart zitten 3 ADAT aansluitingen. Je kan er dus bijvoorbeeld 3 Behringer ADA8000's op aansluiten.

[edit: Reclame maken en linken naar hoofd pagina niet toegestaan]

Comment

• Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

Een interface maken is onmogelijk.
                          De optie van Sparky is een erg goede en betrouwbaar.
                          Een Motu 24 i/o is alleen goedkoper. Dus dat zou in princype een betere optie zijn.

Als je het echt puur voor life afspelen gaat gebruiken zou ik eerder een Hardisc recorder kopen (BV een Alesis HD24 die is erg betaalbaar).

Dan heb je geen gezeur met computers en het draait altijd.

Comment

• zjeten
                            • Mar 2003
                            • 331

bedankt alvast voor de tips
                            jeffrey

Comment

• Koert
                              • Nov 2002
                              • 86

De MOTU 24i/o klinkt ook veel beter als een Hammerfall met behringer pre-amps en minder storingsgevoelig! Ik heb praktijk-ervaring met allebei!

De MOTU kan ook tot 96kHz... en is i.d.d. goedkoper!

Comment

Working...