SA 4518 w-bin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

citaat:Geplaatst door Guus

citaat:Geplaatst door Barthezz80

citaat:Geplaatst door Contour

Volgens mij gaf SA zelf 200Hz aan als scheidingsfrequentie, dan gebruik je de W-bins ook in het gebied waar ze veel rendement hebben.

MVG Contour
    ja precies, dan zijn wij het in ieder geval eens!
    wat gaven ze eigenlijk aan als crossover-frequentie voor mid/hoog??

grt.

Bart
    Toch een mooie tijd met die sets.
    Ik gebruikte de kantelfrequenties 190 Hz (W-bin en MID) en 1900 Hz (Mid en Hoorn 1 of 2 inch). Ook nog een bullet? dan die op 8000Hz crossen.
    Succes

hey, dank je wel!
    ja dat die kantelfrequentie van de bass/mid (ongeveer) rond de 200hz ligt dat wordt nu toch wel door de meerderheid bevestigd op 1 na dan die 118hz zegt, dus jij zegt dat 190hz de perfecte crossover-frequentie is!ik ga het is uitvoerig testen!
    maar die 1900 hz als crossover-frequentie voor m'n mid/hoog dat gaat m'n tweetertje denk ik niet leuk vinden, dan kan ik weer alvast diafragma's gaan bestellen!ik gebruik geen bullets, want die tweeter gaat al tot 20.000hz, vind ik hoog zat!
    Bart

Comment

• RDH
      • Aug 2001
      • 298

Hoi allen,

Nu ik dit topic leest krijg ik als SA-vintage gebruiker ook een vraagje: Ik gebruik momenteel 2 W-bins van SA, ook de 4512 als laag. Daarbovenop staan 4 dynacord toppen (CX 11 pro, 2 per kant, 12/1 inch combo). Ik heb nog 2 midjes staan van SA, 1 heeft echter geen driver meer. Is het de moeite waard om dit op te knappen en te draaien met W-bin <-> Mid <-> top(jes)? Wat denken jullie...ik cross de bins idd ook op 190-200 hz.

Remco

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

citaat:Geplaatst door RDH

Hoi allen,

Nu ik dit topic leest krijg ik als SA-vintage gebruiker ook een vraagje: Ik gebruik momenteel 2 W-bins van SA, ook de 4512 als laag. Daarbovenop staan 4 dynacord toppen (CX 11 pro, 2 per kant, 12/1 inch combo). Ik heb nog 2 midjes staan van SA, 1 heeft echter geen driver meer. Is het de moeite waard om dit op te knappen en te draaien met W-bin <-> Mid <-> top(jes)? Wat denken jullie...ik cross de bins idd ook op 190-200 hz.

Remco
        Hoi Remco,
        ik zou eerder nog 2 sa4518 w-bins erbij doen dan die lege 4512's op te knappen(ik nam aan dat je de 4518's hebt, stond er niet bij[])

ik zou de 4512 niet als laag gebruiken persoonlijk (of heb ik dat verkeerd gelezen?)
        idd vanaf 190/200 hz werken ze prima, er is ook een 15"versie van de 4512 maar ik weet niet hoe je die moet crossen, heb er nog nooit mee gewerkt!

maar per kant een 4518w-bin erbij zou geen gek idee zijn denk ik, dan krijg je veel meer laag eruit!

mvg,

Bart
        Bart

Comment

• arie
          • Feb 2003
          • 550

sorry voor het foutive andwoord van 118hz.een collega gebruikt ze nog wel eens, maar naar naarvraag blijkt dat hij niet de officiele jbl speakers er in heeft zitten, dus dat kan de zaak behoorlijk veranderen.sorry gr arjan

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

118 Hz kan prima hoor! maar in dit specifieke geval staat de 4512 midkast kast geen lagere filtering toe. Gebruik je andere topkasten die wel tot 100Hz kunnen komen dan kan een lagere filtering de W-bin zeker anders (beter?) laten klinken. Ze zullen daarvoor wel in rendement moeten inboeken maar daar krijg je meer hifi achtige sound voor terug die minder agressief klinkt.

MVG Contour

Comment

• Barthezz80
              • Aug 2004
              • 365

118 Hz kan prima hoor! maar in dit specifieke geval staat de 4512 midkast kast geen lagere filtering toe. Gebruik je andere topkasten die wel tot 100Hz kunnen komen dan kan een lagere filtering de W-bin zeker anders (beter?) laten klinken. Ze zullen daarvoor wel in rendement moeten inboeken maar daar krijg je meer hifi achtige sound voor terug die minder agressief klinkt.

MVG Contour
              hey Contour, zou ik die w-bin's ook lager kunnen crossen door in m'n huidige 4512's andere 12" drivers kunnen doen, zo ja welke?
              en kan iemand uitleg geven over het verhaal wat ik heb gehoord over sa4512's met 15" speakers erin, en wat daar de voor/nadelen van zijn t.o.v. de 12"?

grt,

Bart
              Bart

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

een 4512 met een 15" erin vereist dat je 1 van beide reflex openingen dicht maakt voor een lagere afstemming. De kast kan dan lager doorspelen maar verliest aan rendement (zie SA site voor PDF van 4512) Dit zou je kunnen doen als je met drie 4512 kasten per kant een compacte luide set wilt opbouwen, twee 4512 voor het laag, eentje voor het mid en dan een 1" of 2" driver vanaf circa 2kHz.

Andere 12" drivers helpen niet voor het lager crossen, daarvoor moet je echt de basreflexafstemming aanpassen.

MVG Contour

Comment

• Barthezz80
                  • Aug 2004
                  • 365

een 4512 met een 15" erin vereist dat je 1 van beide reflex openingen dicht maakt voor een lagere afstemming. De kast kan dan lager doorspelen maar verliest aan rendement (zie SA site voor PDF van 4512) Dit zou je kunnen doen als je met drie 4512 kasten per kant een compacte luide set wilt opbouwen, twee 4512 voor het laag, eentje voor het mid en dan een 1" of 2" driver vanaf circa 2kHz.

Andere 12" drivers helpen niet voor het lager crossen, daarvoor moet je echt de basreflexafstemming aanpassen.

MVG Contour
                  1 van beide reflexopeningen dicht maakt?
                  er zitten er 4 in!
                  bedoel je dan aan elke kant van de speaker 1 opening dichten?
                  of 2 openingen aan 1kant van de speaker dicht en de andere 2 open?
                  i.i.g. bedankt voor je uitleg over die 15" versie, die naar mijn weten weinig gebruikt wordt[]
                  ik hou het zelf dan liever bij één 18" w-bin per kant dan 2 15" 4512's! zo'n 18" w-bin gaat toch net iets dieper dan 2 van die frontloaded 15" hoorntjes lijkt mij!
                  Bart

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Ik bedoel idd 2 van de 4 openingen dichtmaken, welke dat zijn mag je zelf weten. Ik zou zelf ook voor de W-bin gaan ipv de 4512 voor het laag, de W-bin heeft simpelweg een wat langere hoorn.

MVG Contour

Comment

• Barthezz80
                      • Aug 2004
                      • 365

Ik bedoel idd 2 van de 4 openingen dichtmaken, welke dat zijn mag je zelf weten. Ik zou zelf ook voor de W-bin gaan ipv de 4512 voor het laag, de W-bin heeft simpelweg een wat langere hoorn.

MVG Contour
                      hey contour, ik blijf ook bij de 18" w-bin voor de bas!
                      maar ik had toch nog een vraagje uit interesse over de 4512 met 15":
                      hoe kun je een 15" driver schroeven op de plek waar normaal de 12" zit, dit openingsgat in de speakerbaffle wordt dan toch te klein?
                      en wordt het boxvolume van de 4512 ook niet te klein voor een 15"?

grt,

Bart
                      Bart

Comment

• RDH
                        • Aug 2001
                        • 298

sorry, sorry, sorry...ik zat fout met mijn vraag. Ik bedoelde het anders...hier nogmaals een poging:

Bestaand systeem per kant:

1x4518 W-bin, met 18" JBL aangestuurd met 800 RMS (soundtech ps-1600)
                        2xCX11 pro dynacord top aangestuurd met 500 RMS (mackie FR 1400)

Mijn vraag is, ik heb nog 2 4512 mid cabs staan en ik zou deze op kunnen knappen (1 is leeg, de andere is goed) en deze als mid gebruiken dus dan zou het W-bin <-> MID <-> 2x HOOG. dus 3 weg crossen. Zou dit zin hebben in mijn mid bereik wanneer ik bijvoorbeeld als volgt zou crossen:

tot 200 hz -> W-bin
                        tot 1500 hz (?) -> mid (ik heb geen idee hoever ik deze moet laten lopen, dat zou ik even na moeten kijken)
                        rest -> hoog

Of zou dit totaal geen zin hebben met m'n totaal van 2 toppen per kant? (toppen zijn 12/1 combo) Misschien ben ik beter uit met een 2e w-bin per kant en het dan als volgt doen per kant:

2xW-bin + 2x dynacord top

Ik weet dat ik dan een betere laagweergave krijg door het koppel-effect van die bins waardoor je lager gaat. Maar het probleem is dat ik eigelijk geen plek heb voor 2 extra van die lomp grote w-bin kasten dus ik vraag me gewoon af of ik iets heb aan dat extra mid (of dat effect heeft met die 2 toppen).

Bedankt alvast,

Remco

Comment

• Barthezz80
                          • Aug 2004
                          • 365

citaat:Geplaatst door RDH

sorry, sorry, sorry...ik zat fout met mijn vraag. Ik bedoelde het anders...hier nogmaals een poging:

Bestaand systeem per kant:

1x4518 W-bin, met 18" JBL aangestuurd met 800 RMS (soundtech ps-1600)
                          2xCX11 pro dynacord top aangestuurd met 500 RMS (mackie FR 1400)

Mijn vraag is, ik heb nog 2 4512 mid cabs staan en ik zou deze op kunnen knappen (1 is leeg, de andere is goed) en deze als mid gebruiken dus dan zou het W-bin <-> MID <-> 2x HOOG. dus 3 weg crossen. Zou dit zin hebben in mijn mid bereik wanneer ik bijvoorbeeld als volgt zou crossen:

tot 200 hz -> W-bin
                          tot 1500 hz (?) -> mid (ik heb geen idee hoever ik deze moet laten lopen, dat zou ik even na moeten kijken)
                          rest -> hoog

Of zou dit totaal geen zin hebben met m'n totaal van 2 toppen per kant? (toppen zijn 12/1 combo) Misschien ben ik beter uit met een 2e w-bin per kant en het dan als volgt doen per kant:

2xW-bin + 2x dynacord top

Ik weet dat ik dan een betere laagweergave krijg door het koppel-effect van die bins waardoor je lager gaat. Maar het probleem is dat ik eigelijk geen plek heb voor 2 extra van die lomp grote w-bin kasten dus ik vraag me gewoon af of ik iets heb aan dat extra mid (of dat effect heeft met die 2 toppen).

Bedankt alvast,

Remco
                          die 4512's met 12"drivers opknappen is geen enkele toevoeging aan je geluid daar heb je die dynacord12"/2" al voor!
                          wat mij in dat geval wel mooi lijkt(als je geen ruimte hebt voor 2 extra w-bin's) is om die 4512's op te knappen met 15" speakers en er een soort powerbass/mid-kasten van te maken tussen je 18"w-bins en je dynacord toppen!
                          je moet dan wel 2 van de 4 reflexpoorten dichtmaken voor een iets lagere afstemming(lees meer hierover eerder in dit topic)

succes Remco!

grt, Bart
                          Bart

Comment

• kemp
                            • Sep 2004
                            • 1

Ik heb een (lege) SA 4518 W-bin voor je te koop
                            voor 275,- euro. Overdag nr 0251-211622

ok

Comment

• Barthezz80
                              • Aug 2004
                              • 365

citaat:Geplaatst door kemp

Ik heb een (lege) SA 4518 W-bin voor je te koop
                              voor 275,- euro. Overdag nr 0251-211622

dank je wel, ik heb je meteen ge-emaild!
                              ben benieuwd!
                              Bart

Comment

• Barthezz80
                                • Aug 2004
                                • 365

ik heb weleens gelezen dat er meerdere type's speakers in de SA 4518 hebben gezeten.
                                is er iemand die weet welke speakers er allemaal in een sa4518 w-bin hebben gezeten en welke het beste klinkt?
                                ik gebruik zelf de jbl 2240 (volgens mij klinkt deze het beste, maar misschien is er wel een andere die beter klinkt!)
                                Bart

Comment

Working...