lengte aes/ebu kabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

lengte aes/ebu kabels

titel zegt het al, hoe lang mag een aes/ebu kabel zijn, en wat zijn de bevindingen hierover? Hoe lang KAN een aes/ebu kabel zijn?

Heb hier een eq in driverack, die aan de foh staat, met een aes/ebu output, en een crossover met digital in, kan ik dat signaal bij over m'n multi sturen? of desnoods een kabeltje ernaast leggen moest het storing geven. Ideaal toch, digitaal van foh naar stage, of niet? Vraag is dus: Werkt het nog over 50m gewone xlr-kabel?

Snel zoeken in google geeft niet direct uitsluitsel. Wat ik wel vind is de frequentie: 3.2Mhz bij een Fs van 48kHz, waar door ik wel vermoed dat de transmissielijn gevoeliger gaat zijn dan een dmx-lijn, die toch al wat mag hebben alvorens problemen te geven. Iemand ervaringen hiermee?
  • denkomieken
    • Jan 2004
    • 111

Nu we toch over aes/ebu hebben. bijkomde vraag. Is dit aangesloten op de XLR met de drie pinnen of met twee pinnen.
    De reden dat ik het vraag is omdat het toch een grote BB(bandbreedte) heeft en dan wordt zoiets altijd asymmetrisch aangesloten dus met twee draden/pinnen. Zie maar naar de kabel televisie.

Graag een woordje maar daarover van de kenners

thanks ja de lengte????
    ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

Zoektocht op google leert mij dat aes/ebu afgeleide is van het rs-422 protocol.
      Daar mag/kan een kabel 4000 feet zijn (+/- 1200 mtr).
      Hou er wel rekening mee dat je transfer rate daalt naar 100 Kb/s (die is 10 Mb/s bij 10 mtr), en je hebt inderdaad minimaal 3Mb/s nodig.
      Met dank aan google die onderstaande sites gevonden heeft.
      Information on S/PDIF, Toslink and AES/EBU interfaces and interfacing circuits.

R.E.Smith serial communication products is your rs485 rs232 and rs422 authority for converters, repeaters, microprocessors, fiber optics, ethernet serial port server, ethernet serial products, mei, nodes and networks, USB, serial and digital I/O solutions, serial and analog I/O solutions including rs485, rs232, rs422, rs-485, rs-232, rs-422, telemetry, process control, translators, extenders, bi-directional converters and repeaters, multi-port repeaters, serial distribution hub and hubs, data translators, differential communications, ADDC, automatic data direction control, level translator, interface electronics, line drivers, 10 base-t, 100 base-t.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

als ik diezelfde Google documenten lees dan kom ik toch maar op enkele tientallen meter! Het is misschien mogelijk tot 1200m te gaan voor PURE RS422 maar als je maar 100kb/s meer haalt dan heb je te weinig bandbreedte om een digitaal audiosignaal door te sturen dus wat is het nut dan van die 1200m?
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Als googlen hier al een kunst is kunnen we begrijpend lezen wel tot
          een wetenschap verheffen.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

reactie van laserguy verwijderd.
            Als je niet op een normale manier een berichtcq vraag kunt plaatsen vriendelijk verzoek om te werken aan je manieren danwel de vraag niet te plaatsen!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• -Aart-
              • Jul 2001
              • 801

AES / EBU is op zich zo opgezet dat het met "standaard" 600-ohm symmetrische studiokabel werkt.
              Er zijn nu echter ook speciale kabels voor in de handel.

Over een multi lijkt me wat eng, vooral vwbt storing van de andere analoge microfoonkanalen. Een losse goed-afgeschermde `digitale' kabel ernaast lijkt me dan een beter idee.

Voor lange AES/EBU verbindingen bestaan overigens ook hele mooie optische oplossingen.

Verder; "ideaal" ... Het kan zeker en je bent weer een analoge verbinding kwijt. Ik zou er geen wonderen van verwachten, hoeveel problemen heb je nu met een gewone sym. verbinding onder deze omstandigheden ? Het scheelt wel een pair, maar dat voordeel ben je kwijt als je een aparte kabel gebruikt.

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Pre-Amps worden vaak met een AES-EBU aansluiting d.m.v. 25p. sub D.connector verbonden. Alternatief is ADAT optisch, maar voor de kwaliteit maakt dit weinig uit... Belangrijk is wel dat een pre-amp naar bijv. een O1V, via 96Khz, maar 4 kanalen kan pakken, terwijl intern schakelen naar 48Khz 8 kanalen mogelijk maakt.
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Arvid: je weet wel veel van audio voor lichttechnicus....
                  Complimenten!!!!

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Thnx Doe ook tourmanagement en mag me regelmatig bezighouden met aanschaf apparatuur...Belangrijk om te weten wat e.e.a. is dan hè [)] Vind het ook leuk om met collega's te babbelen over goed spul...Houd je scherp zeg ik altijd maar !
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

Sorry voor het omhooghalen van een oud topic, maar een concreet voorbeeld leek me wel handig ipv de theorie tot 1200m.
                      Heb het tijdje geleden even uitgeprobeerd.
                      Heb een 10 kanaals analoge multi liggen van 10m, waarbij ik de kanalen zo link dat ik een kabel krijg van 100m.
                      Bij een Fs van 48kHz was er geen storing, bij Fs van 88.8kHz was er wel storing. Vanaf een 70m leek ook die storing weg te zijn.
                      Wellicht gaat het wat beter met de "speciale" aes/ebu kabels?
                      Dit om een idee te geven hoe lang een aes/ebu kabel kan zijn.

Comment

• jerre
                        • Jun 2003
                        • 286

Wij werken af en toe met een lengte van zo'n 150m, gewone xlr (dus zelfs geen dmx). Nog nooit geen problemen bij gehad. Apparatuur zijn gewoon een deq en dcx2496 ven behringer, freq op 96kHz.
                        nu gij en dan ikke weer

Comment

Working...