bose 802 serie 2 aansluiting gold system

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj kevin kd
    • Jul 2004
    • 74

bose 802 serie 2 aansluiting gold system

eeps
    vraagje over de aansluiting van een bose gold system.
    dit houd in 4 X bose 802 + 2 X 502B bass enclosures.
    In het bijgeleverd boekje staat er dat men dus van uit de 802 c controller vertrekt met de high frequency naar versterker 1 waar 2 bose 802 aanhangen, en dan vanuit deze versterker ( uitgang aanwezig) doorgaat naar een volgende versterker(2) en daar hangen dus weer 2 bose 802 aan.
    voor de bass vertrekken we vanuit de controller van de bass aan sluiting naar versterker 3 (bass) waar dus 2X 502b basskasten aanhangen.

Nu is men vraag als je aan de achterzijde van de bose 802 kijkt zie ja 2 X xlr ingangen en 2 x jack.
    Nu ik heb onlangs ergens gezien dat men 4 bose boxen aan stuurde door 1 versterking men gaat van uit de versterker naar box 1 en daarop stond box2 die verbonden was met box 1.
    en voor box 3 en 4 kwam dus het andere kanaal van de versterker uit naar box3 en liep door naar box 4.
    voor de bass kasten was er 1 versterker.

nu is men vraag blijft dit de zelfde wattage/vermogen behouden??
    blijft het geluid het zelfde enzz
    - aan 1 versterker 4 X 802

thx
    grtzz
  • RDH
    • Aug 2001
    • 298

dat hangt er een beetje vanaf wat voor versterker je gebruikt. Wanneer je 2 802's per kanaal aansluit gaat je versterker op 4 ohm draaien. (1 802 per kant = 8 ohm). 4 Ohm is een lagere weerstand dus krijg je meer vermogen, het geluid blijft hetzelfde mits je versterker aan 4 ohm het dubbele vermogen geeft van een 8 ohms belasting. Voorbeeldje, ik heb een mackie M1400 op de toppen staan. Toppen zijn dynacord CX11 pro, 150 WRMS. Wanneer ik in 8 ohm draai (met 2 toppen) geeft de amp. 2x300 watt @ 8ohm. Wanneer ik er nog 2 toppen bijzet en deze parallel aansluit ga ik aan 4 ohm draaien. De amp geeft in deze situatie 2x500 watt @ 4 ohm. Ik kan dus met 4 toppen draaien zonder extra versterker. Dit zou jij met je 802's ook best kunnen doen mits je een versterker hebt die minimaal 1,5 keer het rms vermogen van 2 802's opgeteld in 4 ohm levert (boses zijn 300 rms, correct me if i'm wrong). Je zou dan vanuit je controller met je HI output naar je amp gaan waar je parallel 4 802's op aansluit, met je LOW output ga je gewoon naar je amp voor het laag. Dit is prima mogelijk.
    (het enige verschil dat kán optreden is het verschil in dempingsfactor, omdat je in 8 ohm vaak een hogere dempingsfactor hebt.Maar dit verschil acht ik in deze setup niet hoorbaar)

Succes,

Remco

Comment

• dj kevin kd
      • Jul 2004
      • 74

thx.
      Nu ik beschik over 2 bose 802 en worden versterkt door ne yamaha p 4500.
      zou er mij enkele bose's bij aan schaffen.
      Nu welke verstekers raden jullie mij aan die toch redelijk kwalitatief goed zijn.
      zowel voor bass als toppen, en kwa prijs nog redelijk meevallen.
      want de bose versterkers zelf zijn toch redelijk duur.

grtzz

Comment

• RDH
        • Aug 2001
        • 298

wat zijn je RMS vermogens?

Remco

Comment

• kentuckytukker
          • Apr 2004
          • 39

als versterkers gebruik ik zelf QSC RMX1450. dit draait heel lekker. de QSC zijn erg universeel en accepteren zelf 2 Ohm. ook kun je ze simpel bruggen. afhnkelijk van het aantal 802's stel je de gebruikersmode van de versterker in.

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

Ik ken eerlijk gezegd maar weinig merken die PA boxen maken die dergelijke kwaliteit leveren als Bose. Het zijn niet de krachtigste, maar wel de zuiverste. In de Proms gebruiken ze altijd Bose.

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

VRT is ondertussen overgeschakeld op mackie srm 450; jammer dat Bose zo duur blijft met zo'n achterhaald ontwerp. Ookal is de nieuwe reeks zogenaamd ge-upgradet ...
              Kwestie kwaliteit/prijs verhouding.
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Stijn Vanstiphout
                • Oct 2000
                • 1160

citaat:In de Proms gebruiken ze altijd Bose.
                Excuseer ...?

mvg,
                Stijn Vanstiphout,
                LVL Multimedia
                België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• Pino
                  • Jul 2002
                  • 390

Hij bedoeld waarschijnlijk de vaste omroepinstallatie van het Sportpaleis, ik geloof dat dat van die kleine "waterbestendige" bosekes zijn die daar onder het balkon hangen. Maar ik denk niet dat die met de proms meespelen, zou je trouwens weinig van horen bij dat grote pie ee geweld.
                  Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• kentuckytukker
                    • Apr 2004
                    • 39

Ik geloof dat we aardig afdwalen van het onderwerp!!Wel bij de les blijven heren

Comment

• Floyd
                      • Aug 2004
                      • 2

citaat:Nu ik beschik over 2 bose 802 en worden versterkt door ne yamaha p 4500.
                      zou er mij enkele bose's bij aan schaffen.
                      Nu welke verstekers raden jullie mij aan die toch redelijk kwalitatief goed zijn.
                      zowel voor bass als toppen, en kwa prijs nog redelijk meevallen.
                      want de bose versterkers zelf zijn toch redelijk duur.
                      De Inter-m M1000 of Inter-m M1500 zijn goede versterkers in combinatie met Bose luidsprekers. Ze zijn betrouwbaar, klinken erg zuiver, ze zijn niet te zwaar (17 en 20 kg) en ze zijn mat zwart van kleur zodat ze mooi passen bij de Bose controler (al is dat laatste slechts een detail)

M1000 500/330W 4/8Ohm per kanaal
                      M1500 750/500W 4/8Ohm per kanaal
                      Tot eind september kan je ze kopen aan sterk gereduceerde prijzen (675euro ipv 1113euro voor de M1500).

MVG

Comment

• kentuckytukker
                        • Apr 2004
                        • 39

De QSC RMX serie is ook zwart!!. Echter mijn 802 IIC controllers zijn zilverkleurig. Het gaat toch hoofdzakelijk om betrouwbaarheid,ja toch,niet dan. De QSC's wegen overigens hetzelfde.

Comment

• Floyd
                          • Aug 2004
                          • 2

citaate QSC RMX serie is ook zwart!!. Echter mijn 802 IIC controllers zijn zilverkleurig. Het gaat toch hoofdzakelijk om betrouwbaarheid,ja toch,niet dan. De QSC's wegen overigens hetzelfde.
                          Het uiterlijk van een versterker is inderdaad slechts een detail, en van ondergeschikt belang.
                          Wat voor mij, en velen met mij, belangrijker is, is de kwaliteit. Zowel qua betrouwbaarheid als geluidskwaliteit.
                          Als ik dan zou mogen kiezen zou ik voor de inter-m's gaan, aangezien die minder aggresief klinken.
                          Geluidskwalitiet is natuurlijk voor een groot deel subjectief, maar die Bose-kastjes klinken minder mooi met zo'n aggresieve versterker. (het hoog dat zo mooi 'zacht' klinkt bij Bose klinkt dan meer als een 1" met hoorn, naar mijn gevoel)

Comment

Working...