o1V -eff on/off via midi-footcontroller

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

o1V -eff on/off via midi-footcontroller

Ik moet een midi-generator hebben om een effect aan/uit te kunnen zetten op een 01v.
    Wie heeft dit al eens gedaan? En zo ja , Hoe?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

niet op een 01V wel op andere apparaten.

Je kan patches kiezen met elk midi voetpedaaltje wat gitaristen voor hun remote gebruiken. TC-heeft een kleintje, Boss ook. (voetpedaal dan )

Ik ben alleen bang dat dat niet is wat je wil. Dat je alleen de parameter "effect on/off" wil wijzigen. [8)] Het probleem met dat soort midi messages is dat ze "system exclusief" zijn. Dat betekend dat je de code niet met het eerste het beste ding kan opwekken omdat er een fabrikantgebonden sysex-ID aan vooraf moet gaan.

Als je een computer met sequenser op het toneel hebt staan is het een eitje. Omdat je dan gewoon een midi-string kan opnemen. In voorkomende gevallen kun je dit soort ellende knutselen door met een voor dumpprijs gekochte hardware sequencer twee songs van één spoor op te nemen. Eentje met een song "sysex-string-voor-yamaha-aan" en eentje met een song "sysex-string-voor-yamaha-uit" niet optimaal dus.

Nou zijn er tegenwoordig leuke controllers te krijgen die precies dit kunstje leuk kunnen leren. Goedkoop zijn ze niet. Maar omdat allerlei apparaten met verborgen functies wel MiDi hebben kunnen ze het chronisch tekort aan regelknoppen aardig oplossen. Kijk eens bij http://www.jlcooper.com/pages/controllers.html . http://www.kentonuk.com/homepage/index.shtml is de gigant op dit gebied. Een "control freak" van dit merk is waarschijnlijk de beste oplossing op je orginele vraag. (by the way...natuurlijk.. behringer heeft tegenwoordig controllers. )

Je moet alleen wel enorm manuals gaan lezen om het aan de praat te krijgen.
    lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Ik had al gevonden dat de yamaha een standaard midi-code vraagt, een control-bit , dus geen program bit wijzigen, en klaar is klara. Zat zelf aan een G-Minor van TC te denken, maar dat moet in de praktijk maar eerst getest worden. Maar het gaat om een duo/trio dat met MD-ondersteuning speelt, en als alles dan uiteindelijk draait wil de drummer de galm aan/ uit kunnen zetten, met zijn voet. Als hij nou een digi-drum had gebruikt : no problem, maar deze heren zijn nog van de analoge techniek, op de 01V na, dan.

vandaar. We p[roberen wel wat uit,

thx, alvast.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Met een galm on-off message uit de midi standaard zet die drummer ook de galm van de zang waarschijnlijk gelijk uit. MiDi heeft in zijn global controllers geen onderscheid tussen de diverse effectmodules maar zet alles wat ernaar luistert aan of uit. In de 01V zitten volgens mij meer galmen. Je hebt een goede kans dat ze allemaal aan en uit gaan. Dat is zelden de bedoeling.

Het vervelende is dat het niet goed voorspelbaar is hoe een apparaat met dit soort controllers om gaat.
        lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

In de O1V zitten meerdere codes voor de diverse faders, kanalen, en effecten, (128 in totaal, gelooof ik) dus dat zou wel goed gaan, temeer omdat je de midi kanalen van de O1V ook nog kunt toewuijzen aan de Control-kanalen van je controller, en dat is dus niet het probleem.

Ik zoek dus eigenlijk een Midi-ControlChange generator, in voetpedaalvorm.
          een TC had ik al gecheckt, en ga nu de boss -site ff langs.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Je kunt met control change nummer 53 (master effect 1) of 54 (master effect 2) deze in en uitschakelen. Ook heb je control change nummers 77 t/m 90 (effect send 1 voor kanaal 1 t/m 16) en 91 t/m 110 (effect send 2 voor kanaal 1 t/m 16) om per kanaal te schakelen.

Dan nu nog een apparaat welke dit verzend. Misschien is een Alesis Datadisk wel iets. Doet niets meer dan midi van een diskette verzenden en is uitgevoerd in 19". Hier kun je een pedaal aanhanger om bij elke keer indrukken een dump vanaf een diskette te versturen naar een aangesloten apparaat, in dit geval dus je control change naar de 01V.

Comment

• KoenB
              • Mar 2003
              • 453

Of gewoon footpanel nemen en aan laptop hangen en die laptop(of pc) aan O1V hangen. werkt perfect, ik doe soortgelijke dingen met een Hog, of met cubase ... kan je zelf kiezen met welke info je wat wilt aansturen, inclusief sys ex messages.
              Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

klopt, maar dat was weer teveel luxe voor deze musici, vandaar dat er een gewoon voetpedaaltje op moet. DAt midi verzend.

en Vaco, je kunt die kanaalnummers ook nog zelf instellen, heb ik al ondervonden. Wil je kanaal 1 als eff1/on/of : ff setten.

Maar die generator ging het me om. G0-Minor van TC , lijkt er wel wat op, volgens mij . Maar klopt dit, of is er nog een betere optie (via een master-keyboard dat er ook is, bv..

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

citaat:Geplaatst door **************
                  en Vasco, je kunt die kanaalnummers ook nog zelf instellen, heb ik al ondervonden. Wil je kanaal 1 als eff1/on/of : ff setten.
                  Dat is helemaal mooi. Wist ik nog niet van de 01V altijd handig om te weten dat je zelf kan toewijzen. Is dat alleen met de kanaalnummers of kunnen ook de control changes etc. aan een functie van de 01V worden gekoppelt.

Heb nog even zitten doorzoeken naar footswitches die midi verzenden en kwam toen dit tegen http://www.midisolutions.com/prodfsw.htm

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

read tthe....(geintje) al;les kan worden ingesteld, dus.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Ik meende dat global contol messages niet vooraf gegaan worden door een kanaalnummer. En dus dat het niet mogelijk is om een galm on/off op een kanaal te zenden. [?][?]

(vandaar de term "global"
                      lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

http://www.********.nl/pdf/01VNL%20manual%20.pdf de nederlandse versie, voor de leifhebber.

Comment

Working...