Live Band-Opzet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #16
    aan de andere kant.

    Handel is handel.

    1) als zij iets willen kun je ze een voorstel doen. Maar uiteindelijk kun je verdienen door meer te verhuren. En als een band bereid is te betalen moet je daar ook weer niet al te moeilijk over doen. vooral...

    2) probeer niet altijd te volgen wat er in klanten hun hoofd omgaat. Als zij vinden dat ze een separate monitormixer nodig hebben. Dan kan dat al psychologisch een klap geven als hun manager "goedkoop" dat niet heeft gedaan.

    3) Wee U als er uiteindelijk ook maar één muzikant niet tevreden is met zijn/haar monitorgeluid. (wat bijna altijd zo is bij onnozele bands) Want JIJ zal degenen zijn om de schuld te krijgen. De manager zal dat namelijk direct doen zodra hij vragen krijgt. En je gaat de geschiedenis in als inflexibel ook! "want ze wilden toch een losse mixer" blah blah.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

      #17
      citaat:
      Aha, owkay, drum-fill is duidelijk, wordt denk ik gewoon n 12" en 1" fullrange.
      Een 12" waar een basdrum door moet? Ik zou toch maar een subje bijplaatsen als ik jou was...

      citaat:
      Kwa multij heb ik niets in het bezit (alleen n drumsnake en een losse haspel van 50m met aan de ene kant losse xlr's en aan de andere kant op de haspel de pluggen), dus die moet zowizo op maat gemaakt worden.
      Go for LINK .... maar dat is slechts mijn idee natuurlijk...

      citaat:
      Kwa monitortafel/tech daar vraagt de band zelf om, vind het zelf ook overdreven, maarja.....
      Als ze er zelf achter vragen, en de organisatie wil betalen. Waarom niet dan?
      Maakt het in de FOH des te makkelijker!

      citaat:
      Nog ff n vraagje, want zit ff met de frontset,
      zit zelf te denken om met C4 van d&b te gaan draaien (eerst huren en zodra alles naar zin loopt misschien aanschaffen) of raden jullie iets anders aan?
      Ja, een C7 setje
      D&B is top joh!

      Comment

      • Ws Soundexpresse
        • Jun 2001
        • 1007

        #18
        kwa monitors, tja...... de klant is koning!
        Drumfill nog niet helemaal uit (maybe een d&b max? 15" coax?)

        Monitormixer is denk ik n wizzard voldoende, kan mooi de roady doen dan (heeft al wate tape-act mix ervaring, en met wat hulp........) Maar monitor mixer willen ze echt, al is het puur voor het contact met de band....
        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

        Comment

        • Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

          #19
          citaat:Misschien V systems ofzo erbij? Dubbel dan, met 2xF18pwh en 2x F 17pwh per kant onder de top?
          Wat dacht je van de 'basis'set? 4*PWH17 en 2*V12-60 per kant? En als je echt wilt duwen 1*V28, 4*PWH17 en 1* V24-60 per kant..

          De eerste set up, de basis wil ik in sept. proberen...Ik heb ooit de PWH17's al geprobeerd bij een Cobra setje, die dingen doen het goed...
          Olaf Duffhuës

          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #20
            citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

            citaate TC-M-One heeft een optie om 2 effecten op 1 uitgang te zetten.
            Doe ik hier ook : galm en echo zijn 2 aparte engines, die met een mix-knop op de voorkant onderling te mixen zijn naar 1 stereo-uitgang. Werkt prima. En scheelt een aux, een HE in je eff rack, en een return.
            Ja dit weet ik...maar ik heb ook graag nog een galmpje op de snare, ik heb wel nog een D2 erbij zitten maar daar lukt dit niet mee natuurlijk.
            Daarom ben ik aan het denken om de D2 te verkopen of te ruilen voor een M1.
            heb een M-one en een ouwe spx900. voc galm, voc delay, en slagwerk fx , kant en klaar op 2 aux en 2 returns. Overige 4 aux van de venice omgesoldeerd naar prefad, posteq, en ik heb een lel van een 24 kanaals zet.

            Comment

            • Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

              #21
              Het voordeel van een Venice is wel, als ik me niet vergis, dat de 2 'FX' kanalen stereo zijn....en je hebt 4 stereo returns...zeg maar..
              Olaf Duffhuës

              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #22
                klopt, maar ik gebruik nooit de returns, altijd de stereo's, die trouwens ook nog als mono kunnen d ienen ( wel een beperkte toonregeling dan, maar wel phantoom, dus als overhead mooi in te zetten, wordt je 32 kanaals ineens 40 inputs...)

                Comment

                • Jeroen
                  • Aug 2000
                  • 1021

                  #23
                  citaat:Kwa multij heb ik niets in het bezit (alleen n drumsnake en een losse haspel van 50m met aan de ene kant losse xlr's en aan de andere kant op de haspel de pluggen), dus die moet zowizo op maat gemaakt worden.


                  Ja, als je nog met multi's moet beginnen heb je veel keus,... socapex, Whirlwind W4, harting en ga zo maar door. Een goede multi is wel van belang dus bezuinig daar niet op, evenals een goed stageblock, dit maakt het leven makkelijk en met een goede multi heb je minder snel kans op storing.

                  citaat:Nog ff n vraagje, want zit ff met de frontset,
                  zit zelf te denken om met C4 van d&b te gaan draaien (eerst huren en zodra alles naar zin loopt misschien aanschaffen) of raden jullie iets anders aan? (goedkoper???) heb nu zelf 2 XA28 sets, maar de andere klussen lopen ook gewoon door. Misschien V systems ofzo erbij? Dubbel dan, met 2xF18pwh en 2x F 17pwh per kant onder de top?

                  PS Zelf ga ik licht doen op deze klus, band heeft zelf een geluidsman, en heeft verder weinig eisen, als het maar goed is.......


                  Uhmmm ja, dan krijg je weer een beetje dat smaak verhaal. Ik vind D&B niet echt lekker klinken en voor 1500 man moet je eigenlijk voor het goede een dubbele set neermikken met 2x een B2 per kant, zeker voor feesttenten. Daarnaast als ik zie voor welk geld je 2de hands bijvoorbeeld 850 kunt kopen of een ieder ander gerespecteert merk,.... ging ik daarvoor rondkijken. Ik weet wel wat goeie plekken voor je als je geinteresseerd bent in 2de hands.
                  Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                  Comment

                  • Ws Soundexpresse
                    • Jun 2001
                    • 1007

                    #24
                    Tja, de frontset is niet mijn eerste ding om hiervoor aan te gaan schaffen, gezien ik dit voor een leuk prijsje kan huren, en dus dat pas interesant word als de band vaak weg is, nu zal dit wel gaan gebeuren, maar eerst zien........

                    Wil zowizo eerst de mixer en multie bekabeling aanschaffen. Maar ga de klussen zowizo de eerste paar keer met gedeeltelijk gehuurd spul doen, dan kan ik mooi als ik het aanschaf het ook aanpassen op de band.
                    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

                    Comment

                    • Jeroen
                      • Aug 2000
                      • 1021

                      #25
                      Goed bekeken,... monitors en dergelijke heb je wel allemaal op orde? Of ga je dat ook huren.
                      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #26
                        citaat:Geplaatst door Soundexpresse

                        kan mooi de roady doen dan (heeft al wate tape-act mix ervaring, en met wat hulp........)
                        Algemeen voorkomende misvatting om zo over monitormixen te denken.

                        Monitormixen is werk voor de beste en meest ervaren mixer. Allereerst is het podiumgeluid enorm van invloed op FOH-geluid en niet andersom. Ten tweede heb je meer communicatieve vaardigheden nodig. En ten derde is het eenvoudigweg technisch veel moeilijker.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #27
                          citaat:Geplaatst door showband

                          aan de andere kant.

                          Handel is handel.

                          1) als zij iets willen kun je ze een voorstel doen. Maar uiteindelijk kun je verdienen door meer te verhuren. En als een band bereid is te betalen moet je daar ook weer niet al te moeilijk over doen. vooral...

                          2) probeer niet altijd te volgen wat er in klanten hun hoofd omgaat. Als zij vinden dat ze een separate monitormixer nodig hebben. Dan kan dat al psychologisch een klap geven als hun manager "goedkoop" dat niet heeft gedaan.

                          3) Wee U als er uiteindelijk ook maar één muzikant niet tevreden is met zijn/haar monitorgeluid. (wat bijna altijd zo is bij onnozele bands) Want JIJ zal degenen zijn om de schuld te krijgen. De manager zal dat namelijk direct doen zodra hij vragen krijgt. En je gaat de geschiedenis in als inflexibel ook! "want ze wilden toch een losse mixer" blah blah.
                          Ben ik ook wel weer met je eens Showband. De eerste die alles over zich heen krijgt is de geluidsman. Ik zou de monitormix dan ook alleen niet door een roady laten schuiven met weinig ervaring. Is toch wel specialistenwerk. Als de roady het wil leren is dat natuurlijk prima maar laat hem dan meekijken met en vragen stellen aan de specialist.

                          Een ander voordeel van huren vind ik dat je apparatuur kan uitproberen voordat je het zelf of de band aanschaft. Is het het toch net niet helemaal of helemaal niet, is er geen man overboord.

                          Comment

                          • Jeroen
                            • Aug 2000
                            • 1021

                            #28
                            Monitors is inderdaad niet echt iets voor een roadie. Het vraagt om precisie, kennis, concentratie en vooral moet hij snappen waar het om gaat en dat is inderdaad een vak apart. Ik heb zelf behoorlijk wat monitors gedaan, maar ook behoorlijk war tape-acts en uit ervaring kan ik je melden dat als je een tape-act kunt doen geen techneut bent,... voor het label tech moet je meer kunnen dan 4 schuifjes bedienen en een busje rijden want het stelt 0,0 voor.

                            En voordat je begint "anders leert die jongen het nooit." Dat klopt, maar laat hem meelopen met iemand die al wel ervaring heeft en niet in de zaal staat

                            Overigens heb ik het wel geleerd door meteen achter zo'n ding (Soundcraft 800B 32CH) te kruipen en het ging me niet slecht af de eerste keer. Maar je mist een hoop basis waar je vanuit kan gaan werken en dat leren duurt heel lang als je niet hebt meegelopen met iemand.


                            @ Showband. Hoe slecht zijn de muziekanten als ze p.p. een apart groepje willen? Ik vind je opmerking "beetje behoorlijke muzikanten heeft aan vier mixen trouwens heel lang voldoende" een beetje kort door de bocht. Het hangt van veel verschillende dingen af hoe je je stage-plan maakt als band. Ik heb nog nooit een band gedaan waarvan 2 muzikanten allebei dezelfde groep hadden. Je zet een trompet en een sax niet op hetzelfde groepje als je in een feesttent staat met 2000 man denk ik zo?
                            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #29
                              Van de andere kant : als het bandje een maal goed ingeregeld is op de monitoren zouden ze hun werk moeten kunnen doen, en kan iedereen lekker aan de wandel. Alleen onervaren artiestici hebben altijd problemen, zoals te weinig galm, etc. De ervaren klasbakken gaan eerst, en praten morgen wel over de monitor van gisteravond..(was best werkbaar....of niet..)

                              Comment

                              • showband
                                • May 2001
                                • 4524

                                #30
                                citaat:Geplaatst door Jeroen


                                @ Showband. Hoe slecht zijn de muziekanten als ze p.p. een apart groepje willen? Ik vind je opmerking "beetje behoorlijke muzikanten heeft aan vier mixen trouwens heel lang voldoende" een beetje kort door de bocht. Het hangt van veel verschillende dingen af hoe je je stage-plan maakt als band. Ik heb nog nooit een band gedaan waarvan 2 muzikanten allebei dezelfde groep hadden. Je zet een trompet en een sax niet op hetzelfde groepje als je in een feesttent staat met 2000 man denk ik zo?
                                Ze zijn niet slecht daarom. Maar als jij bij een onbekende PAboer een offerte gaat vragen. Voor een onbekende gitaarband dan ga ik er even vanuit dat dit in het middencircuit is waar meer dan vier groepen monitors vrijwel altijd geen enkele zin heeft omdat de podia zo klein zijn dat ze zij-aan-zij op het toneel staan. Je staat alleen faseproblemen en extra vermogen het toneel op te drukken als je de boel verder uitsplitst. Ik heb het zeker niet over voor 2000 man spelen. Maar de eerste set in de post gaat dan ook tot 750 man. Hoewel je bij 2000 man niet per se net zo veel groepen nodig hebt als muzikanten. In tegendeel.

                                Misschien dat ik de uitzondering ben. Wij draaien met 9 man op vier groepen en kunnen er desnoods een missen omdat de toetsenist een versterker bij zich heeft.
                                Drie blazers en 3 x vocals. drum/bas/git/key. drum een groep, blazers een groep, zang een groep. Plaatjes bij de blazersmics, keyboardversterker mee die we aftappen naar een hotspot tussen gitaar en bas in. Extra groep 4 is een monitor bij bas/gitaar. Doen we al jaren zo. Ook in Hart van Holland/Claus Partyworld of festivals. Echt waar.

                                Scheelt enorm geld en het volume op het toneel is stukken zachter als je 2 of 3 eindbakken minder open zet. We missen echt niets.

                                Nou kom ik nog uit de tijd dat bandjes meestal geen monitors hadden...
                                hihi In zaaltjes als heeren van amstel, Paap, Plan-C, Salon enz. Oftewel commerciele muziekcafe's is het pas recent zo ver gekomen dat je meer dan twee groepen krijgt. En zeker niet meer dan vier. Er worden dus gewoon standaard groepen gedeeld door bands. En ook platina album bezittende landelijke toppers spelen graag nog onaangekondigd op de hoek in de kroeg op doordeweekse dagen.

                                Ik ben van de minder is meer aanpak. Als de instrumentalisten een klein eigen versterkertje hebben. Is een monitorgroep met een totaaltje of een sidefill set al voldoende om prima te kunnen werken. En je hebt nog meer ruimte op het toneel ook.

                                Maar nogmaals. Als muzikanten spullen nodig vinden. En ervoor betalen moet het er gewoon zijn hoor.

                                Nou nog eentje en dan stap ik van mijn stokpaardje af. Ik heb Ray Charles in 1988 nog zien optreden. Met bigband en 5 zangeressen. In de PWA zaal in Den Haag. De hele band was onversterkt. de vijf zangeressen hadden twee microfoons die samen met de mic van Ray in een drieweg 15" setje versterkt werd. En er was een stereo setje speakers voor de el-piano van de man. En het geluid was prima! Niets te zacht. (logisch met 24 man band) Als een blazer een solo moets doen liep hij gewoon naar voren en ging tussen de zangeressen in staan...[]
                                lekker belangrijk!

                                Comment

                                Working...