Clip leds van mixer lichten continu op

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Hoi Remko, probeer dit eens:

-Zet alle volumeregelaars dicht, dus ook de knopjes bovenaan de kanalen waar "gain" of anders mischien "trim" bij staat.
    -Zorg dat de "PFL" knop op alle kanalen uit staat, ook de eventueel aanwezige "AFL" knoppen in de mastersectie.
    -Druk op alle kanalen behalve die van de basgitaar het lo-cut knopje in.
    -Druk de PFL knop van het eerste kanaal in, laat degene die hier op is aangesloten zijn instrument bespelen of zingen, zorg ervoor dat dit zij dit op ongeveer hetzelfde volume doen als de rest van de avond.
    -Draai nu het "gain" knopje van dat kanaal omhoog. Als het goed is beginnen de ledbars in de mastersectie nu uit te slaan. Draai de gain omhoog totdat de ledbar tot zo'n -3 dB piekt.
    -Herhaal dit met elk kanaal.
    -Zet de master fader op 0 dB
    -Schuif nu een voor een de kanalen open, totdat deze het gewenste volume hebben bereikt.
    -Blijkt nu, dat je kanaalfaders erg laag blijven staan terwijl het gewenste volume er al is, schuif dan de masterfader wat omlaag en de kanaalfaders weer wat omhoog, net zolang totdat de kanaalfader die het hoogst staat ongeveer bij de 0dB staat. [u]Schuif hier niet te vaak voorbij, want dan zal je de mixer oversturen!!</u>
    Als alles goed zit, staat er nu niets in het rood en heb je zo min mogelijk ruis.

Zo niet, dan horen we het wel weer.

Mochten er toch nog cliplampjes op de kanalen aanspringen, draai dan de gainknop van dat kanaal terug en schuif indien nodig de fader wat omhoog. Let ook dan weer op dat je niet te ver voorbij de 0 dB schuift. Iets waar je ook op kunt letten is de manier waarop je de equalizer op de kanalen gebruikt; Als een stem dof klinkt, kun je hier natuurlijk mid in gaan draaien, verstandiger is om er wat laag uit te draaien. Hierdoor zal het signaal wat zachter worden ipv harder. waardoor de kans dat je iets gaat oversturen natuurlijk weer kleiner is.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Staaf
      • Feb 2003
      • 398

Er zitten dus wel peak leds op de MX 2642, de leds zitten naast het knopje pfl. Als de pfl functie geselecteerd is brand deze led (omdat je dan toch op de vu-meter je signaalniveau kan aflezen). Branden de leds op je vu-meter bijna allemaal als je de pfl functie gebruikt?
      Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• remko4
        • Jun 2004
        • 12

Yow sparky thanks voor de uitleg het werkte!
        Nu heb ik een ander probleem namelijk oordopjes maar die ga ik vandeweek in elk geval halen.
        De rest natuurlijk ook allemaal bedankt voor de hulp van mij part kan dit topic gesloten worden.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Graag gedaan. :-)
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

citaat:Geplaatst door remko4

Goedemorgen!
            Ik ben zo'n vervelende muzikant die geen reet weet van mixers versterkers en heel de reutemeteut, maar aangezien ik toch graag optreed met mijn bandje hebben wij een Behringer mx2642a en twee JBL EON15P-1 (dit is de oudere versie) speakers gekocht.
            Nu wij alles mooi aangesloten hebben moeten we alles vrij zacht (d.w.z. alles maar half open zowel de schuiven per kanaal als de master en ook de draaiknopjes van het volume per kanaal) zetten willen we niet dat de Clip ledjes oplichten.
            Wat wij allemaal aangesloten hebben zijn 5 microfoons een basgitaar en een gitaar en alles is appart per mono kanaal aangesloten.
            Wie kan ons helpen?
            Is ook precies de reden waarom mensen die ergens geen verstand van hebben er ook vanaf moeten blijven. Of denk je dat een fietsenmaker de remschijven van zijn auto gaat wisselen omdat ie dat ook wel eens bij een scooter gedaan heeft.
            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Ja, Jeroen dat kan nou wel waar zijn, maar ik kan wel begrijpen dat iemand die op bruiloften en in cafetjes speeld (af te leiden aan de grootte van de "PA") geen bedrijf inschakeld en een regelneef inhuurd voor 2 eontjes en een behringertje. Waar of niet??

Jij bent toch ook ergens begonnen? lekker kl#ten met oude platenspelers en wat hi-fiversterkers.. deze muzikant begint tenminste nog met redelijk nette spullen die volgens mij uitstekend voldoen als ie precies weet hoe het werkt.
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• remko4
                • Jun 2004
                • 12

Jah inderdaad nogal een domme opmerking van Jeroen ja!

Comment

• remko4
                  • Jun 2004
                  • 12

De rest natuurlijk wel bedankt voor hun hulp aan deze jongen die geen verstand heeft van mixers (ik heb trouwens ook geen verstand van computers fietsen auto's en basgitaren moet ik daar ook maar mee ophouden?) maar dat had ik geloof ik al gezegd.

Comment

• Jeroen
                    • Aug 2000
                    • 1021

Dan mag mijn opmerking dom zijn,... maar ehmmm je zou een PA cursus kunnen doen en op die manier in ieder geval de BASIS leren.

Even voor de meneer Upgrading your system:
                    Hoe weet jij nou hoe ik begonnen ben? Ik ben niet begonnen met draaitafeltjes en HiFi ampjes,... ik ben dus ook geen DJ!

Hoe kun je het in hemelsnaam verkopen aan een klant dat je een bandje bent, en of dat nou met EON of met een complete EAW rig is maakt niet uit, dat je niet weet hoe het werkt?!?!?!
                    Die mensen hebben er voor betaald hoor!

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Vervelende muzikant maakt vooroordeel waar....

In plaats van het commentaar van Jeroen te lezen en zich ter harte te nemen gaat direct de beuk erin...
                      Thats the spirit op een forum...NOT

De praktijk is vaak een goeie leerschool, wil niet zeggen dat je het direct zelf moet gaan doen. Zeker een complex geheel als het maken van een eindmix van een band is iets wat je beter eerst goed kunt afkijken bij een ervaren iemand die uit kan leggen waarom hij/zij op een bepaalde manier werkt dan maar wat faders omhoog raggen en zien waar het schip strandt.

Daarom: voordat je iemand verslijt voor dom...leer incasseren.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeroen
                        • Aug 2000
                        • 1021

Gelukkig,... iemand die toch 2 stappen verder denkt. Maar goed, daar ben je dan ook mod voor

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

achjah, maar Jeroen, je moet eens even gaan kijken hoeveel pro's er wel niet rondlopen die het begin geleerd hebben op 2 hifi speakers en een powered mixertje...
                          citaatie mensen hebben er voor betaald hoor!
                          Klopt, maar ze hadden waarschijnlijk toch nog even wat meer geld neer moeten leggen om ook pro geluid erbij te krijgen. Voor 2 tientjes ga jij geen concert draaien dacht ik zo...
                          Maar ik begrijp wel een beetje wat je bedoeld hoor, ik baal er ook van als er ergens slecht geluid is.
                          De groeten => Micha

Comment

• Jeroen
                            • Aug 2000
                            • 1021

Of je doet het goed of je doet het niet.

Als iemand voor zijn hobby (lees: onkostenvergoeding) de DJ uit wil hangen,... prima. Maar als een bandje, wat best goed bedoeld kan/zal zijn, op een bruiloft gaat spelen zonder te weten hoe alles werkt,... sorry maar daar heb ik geen respect voor. Enne,.. is overigens mijn mening.

Comment

• remko4
                              • Jun 2004
                              • 12

Daarom stelde ik hier eerst wat vragen over die mixer, zodat we niet tijdens een optreden voor allemaal raadsels komen te staan.
                              Stel je voor dat er iemand in het publiek staat die daar geen respect voor op kan brengen [:0][:0][:0]

Comment

• Upgrading your system
                                • May 2003
                                • 1684

Neejj, Jeroen, ik bedoel ook niet letterlijk met hifizooi ed. maar het is toch logica dat iemand niet gelijk begint met een EAW-set van 2x 4KW. Of leef ik in de prehistorie.

Natuurlijk kun je het niet aan een klant verkopen als het geheel niet werkt of niet klinkt, maar ZO slecht zijn die eon's ook weer niet, ik vindt het een redelijk begin. Voor het zelfde geld heeft ie het over DAP. :-S. en we zij hier toch allemaal om te leren en remko kan het ook zien als een deel van zijn hobby, en zoals hij zelf al aangeeft is het beter dat hij het van tervoren vraagt dan dat hij tijdens een optreden voor een raadsel staat.
                                (dat zou ik overigens idd niet kunnen waarderen want ik ben ook een voorstander van iets goed aanpakken.)

Jeroen, dit was verder ook niet als aanval bedoeld op jou reactie, alleen vind ik het niet helemaal juist om maar te stellen dat iedereen moet huren als je nog niet helemaal thuis bent in de wondere wereld van het licht en geluid, je moet immers ergens beginnen. en als je dan een 16chan mixer huurt met 2 powered speakers, moet je het alsnog zelf bediennen(daarvoor een regelneef laten komen vind ik wel erg overdreven) en dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem.

Maar zo zie ik het, met alle respect voor een ander zijn mening.
                                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...