Optogate , handig of niet..??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • onetoe3
    • May 2004
    • 18

Optogate , handig of niet..??

[?]Wat vinden jullie van dit kleine apparaatje,
    ( http://www.optogate.com/pb-05.htm ) De PB-05 wordt met 48 volt fantoomvoeding gevoed, bij het wegvallen van de fantoomvoeding wordt de microfoon automatisch ingeschakeld. De fantoomspanning wordt naar de microfoon doorgestuurd zodat ook een condensator microfoon gebruikt kan worden.
    Nou ik heb ze eindelijk uitgeprobeerd, Het werkt goed, maar reageert wel op lampen die er op schijnen, zoals movingheads Par's & zonlicht.
    Dus dan moet je wel een op de plaatsing van de mic opletten, of goeie afspraken maken met de light-engineers ( kan dat eigenlijk wel, haha )
    Ze gaan dus ook open als je er een lamp op schijnt ( logisch eigenlijk, want Led's zitten ook in het zichtbare spectrum ). Echter indien een band met In-ears werkt, mis je zodra de gate dicht gaat, een hoop ambience geluid dus de sound verandert constant voor de muziekant. Dat vinden ze verwarrend.
    Zou je op kunnen vangen met een extra ambience mic, Maar dan hoor je nog steeds het verschil.
    Echter als je gewoon met floormonitors werkt is het helemaal top, veel meer "rust" op de buhne.
    Ze zijn ook erg handig voor engineers, die gebruiken hem ook bij de talkback. Ze hoeven nu niet meer te muten.. handig dingetje dus
    Wat is jullie mening..? ( btw ik kan hem ook leveren voor € 165.00 bruto ex btw : www.lgs.nl )
    Handel in oorverdovende middelen
  • flurk
    • May 2003
    • 409

Als ik mij niet vergis gebruiken De Kreunersdit ook maar dan in een andere uitvoering.Schijnt goed te werken.Wordt wel enkel gebruikt op backing vocals.Niet op de lead.

Comment

• onetoe3
      • May 2004
      • 18

owkee, maar waarom niet op de lead..? of werk de lead met oortjes..?

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Lijkt me toch wel eng, ik wil niet afhankelijk zijn van het licht. Hou liever zelf in de hand wanneer ik een mic aan zet.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• onetoe3
          • May 2004
          • 18

hoezo cobi, als er licht op valt gaat hooguit de gate open.., gebeurd toch ook als de zanger achter de mic staat.
          en als de 48 volt wegvalt gaat de gate automatisch in de openstand.
          Ook best handig bij kathedermicrofoons trouwens.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Lijkt mij dus alleen handig op backing vocals en/of bij de lokale kroegbandjes. Maar nog liever hou ik het toch zelf onder de knop

Comment

• onetoe3
              • May 2004
              • 18

Tuurlijk vasco, je moet als technicus nog wel blijven werken hoor , maar je bent wel een hoop ongewenste overspraak kwijt.
              stel je voor; niemand zingt en al die blazers of cymbals bijv. die dan ook op de lead en backing mic's doorkomen.
              daar ben je dan wel van af. het schoont jouw mix wel aardig op.
              en die gate is altijd "op tijd".
              maar goed "laat maar horen die reactie's, ik ben benieuwd"

Comment

• Dj peet
                • Oct 2001
                • 48

Het werkt gewoon niet goed want het werkt zoals de naam al zegt met licht,
                je kunt problemen krijgen in zalen met veel verlichting.
                Hierdoor loop je het risico dat het apparaat compleet op tilt slaat.
                Gebruik het daarom in een koele, droge en donkere ruimte of gebruik gewoon een Drawner

Comment

• meyerfreak
                  • Mar 2004
                  • 142

punt 1: ik vind het er niet uitzien.
                  punt 2: weer een schakel in de keten die storing kan veroorzaken.
                  punt 3: als dat ding constant open en dicht floept terwijl de zanger heen en weer beweegt ofzo word je natuurlijk gek van het podium geluid wat elke keer wel weer hoorbaar is en dan weer niet, kun je beter gewoon zonder doen dus.... vind ik [)]

het lijkt me aan de andere kant wel weer handig voor vaste installaties waarbij je bijvoorbeeld een katheder microfoon hebt (bijvoorbeeld in kerken ofzo) hoef je niet voor 1 microfoontje bij je mengtafeltje te blijven zitten...
                  ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• meyerfreak
                    • Mar 2004
                    • 142

Oja....ik vraag me trouwens ook wel af hoe snel dat ding is.........
                    ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• onetoe3
                      • May 2004
                      • 18

Nou, ik heb het wel goed getest, alleen als je er een felle spot op richt, ging hij open. en dan kun je de gevoeligheid ook nog verlagen. Toen had ik er practisch geen last meer van.
                      Bij gewone standaard podiumverlichting was het geen probleem,
                      en temperatuur of vochtigheid reageert hij al helemaal niet op.
                      Dus van op tilt slaan is geen sprake, hij gaat hooguit "open"
                      an dan is ie net als iedere andere mic die aan staat.

Comment

• flurk
                        • May 2003
                        • 409

Volgens mij is het niet zo geschikt voor de lead vocal.Het beperkt zijn bewegingsvrijheid.

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

citaat:Geplaatst door onetoe3

hoezo cobi, als er licht op valt gaat hooguit de gate open.., gebeurd toch ook als de zanger achter de mic staat.
                          en als de 48 volt wegvalt gaat de gate automatisch in de openstand.
                          Ook best handig bij kathedermicrofoons trouwens.
                          Ik bedoelde het eigenlijk anders om. Ik maak me meer zorgen dat het ding niet open gaat.

En als het toch niet uitmaakt dat de gate open gaat, kan je net zo goed gelijk de mic aan laten staan.

Volgens mij is dit ding meer verzonnen voor vaste installies op locaties waar niet constant een technicus aanwezig is. Zo kan je een katherdertmicje 'open' laten gaan zodra iemand zijn spreek plek achter het katheder heeft ingenomen.

By the way: Als je TOCH wilt gaten, kun je toch ook gewoon een gate bij je mengtafel zetten? kan je gelijk ingrijpen als het ding niet goed reageerd en je kan het signaal maar een paar dbtjes knijpen.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• flurk
                            • May 2003
                            • 409

Volgens mij zal een optische gate sneller reageren dan een gewone.Het ding zit toch kort bij de mic.En zo hou de insert op de mengtafel nog vrij voor iets anders.

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Om je mix schoon te houden kun je natuurlijk ook iets doen aan je plaatsing van je mics. En voor een insert tekort ben ik niet snel bang. Red mij al jaren zonder dit apparaatje

Wat de andere ook al zeggen kan ik me dit ding wel voorstellen bij een katherdertmicje.

Comment

Working...