compressor/gate

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

compressor/gate

Heeft het zin een compressor of gate te gebruiken in de monitormix als deze al gebruikt worden op FOH mix?
    Wordt er ook delay/reverb gebruikt op de monitormix of stoort dit de muzikanten teveel?
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

citaat:Geplaatst door flurk

Heeft het zin een compressor of gate te gebruiken in de monitormix als deze al gebruikt worden op FOH mix?
    Wordt er ook delay/reverb gebruikt op de monitormix of stoort dit de muzikanten teveel?
    Ik gebruik zo min mogelijk compressie in de monitor mix. Het gevaar vind ik namelijk als een muzikant zich niet goed hoord, dat hij harder gaat zingen. Zit er een compresser tussen hoord hij/zij geen/weinig verschil en zal de muzikant nog harder gaan zingen, zo bestaat de mogelijkheid dat ze de eigen stem kapot zingen.

Ook vind ik dat muzikanten zoveel mogelijk de volumes zelf moeten bepalen, ook dat gaat moeilijk als ze al compressed worden. Als ik al compressie in een monitor mix gebruik is het op een kick, bas of toetsen.

Een gate kan goed werken in een monitormix.

Effecten op de monitormix gebruik vooral op stemmen. Creatieve uitspattingen met delay's e.d. bewaar ik voor FOH.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Aangezien je de dynamiek verkleint, verklein je ook de gain before feedback, ook niet leuk.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• flurk
        • May 2003
        • 409

Een compressor op de kick/snare,op de bas en op de Keyboards.OK.Maar kan je hem ook niet als een soort "plafond" gebruiken ter bescherming van de monitors?Het is gewoonlijk zo dat zangers tijdens het concert steedsluider & luider zingen.

Comment

• cru
          • Sep 2003
          • 106

Dag F ,

Ja, dan moet je een limiter gebruiken in je monitor versterkerrack, en geen compressie op de input inserts, want dat helpt niet direct je uitgangsniveau van je mix-sends onder controle houden.

Grtz., Jan

Comment

• cru
            • Sep 2003
            • 106

En verder kan ik wel een compressor op de vocals hebben. Maar die wel goed afregelen, want bij plotse verandering van volume kan de zaak erg snel gaan fluiten.
            Iemand nog ervaringen mee [?]

Jan

Comment

• meyerfreak
              • Mar 2004
              • 142

Beetje galm op vocalen (vooral met in-ear) vinden vocalisten vaak wel erg fijn, maar delay is echt uit den boze!![B)]
              ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

citaat:Geplaatst door cobi

Ik gebruik zo min mogelijk compressie in de monitor mix. Het gevaar vind ik namelijk als een muzikant zich niet goed hoord, dat hij harder gaat zingen. Zit er een compresser tussen hoord hij/zij geen/weinig verschil en zal de muzikant nog harder gaan zingen, zo bestaat de mogelijkheid dat ze de eigen stem kapot zingen.

Ook vind ik dat muzikanten zoveel mogelijk de volumes zelf moeten bepalen, ook dat gaat moeilijk als ze al compressed worden. Als ik al compressie in een monitor mix gebruik is het op een kick, bas of toetsen.

Effecten op de monitormix gebruik vooral op stemmen. Creatieve uitspattingen met delay's e.d. bewaar ik voor FOH.
                Met je eens Cobi, maar als je een tafel gebruikt voor FOH + Monitors, en je comps/gates staan op je inserts ? Hoe doe je dan ? Behalve een groep dan compressen zie ik niet veel andere oplossingen. (Ik dacht (ben bijna 100% zeker) dat de Insert voor de PRE's staan).
                PSL Bvba powered by
                L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                Yahama LS9-32 / MC7L-48
                Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

citaat:Geplaatst door PowerSound

citaat:Geplaatst door cobi

Met je eens Cobi, maar als je een tafel gebruikt voor FOH + Monitors, en je comps/gates staan op je inserts ? Hoe doe je dan ? Behalve een groep dan compressen zie ik niet veel andere oplossingen. (Ik dacht (ben bijna 100% zeker) dat de Insert voor de PRE's staan).
                  Vocalen op een subgroupje compressen. Trouwens als ik monitoren vanuit de zaal doe, zijn dit niet de meest ingewikkelde produkties. Vind ik het ook niet nodig om overal compressors op te zetten.

Gaten doe ik dan wel gewoon op het kanaal, maar dan praat je alleen over wat tommetjes. en de kick, bas en toetsen vind ik niet zo'n probleem als die compressed naar de monitoren/in-ears gaat.

Comment

• Daan Hoffmans
                    • Aug 2000
                    • 1225

Ik stuur altijd een pitch-shift naar de in-ears .
                    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• flurk
                      • May 2003
                      • 409

Wat is een pitch-shift?

Comment

• Beldog
                        • May 2004
                        • 140

Als je niet met een apparte monitortafel werkt kan je wat mij betreft best zo zuinig mogelijk zijn met effecten op de monitors. Vanaf de foh heb je minder "zicht" over de monitors, en ik vind dat het toch weer net iets gevaarlijker kan worden voor feedback. Hetzelfde geldt voor compressie, een kleine verkeerde instelling is dikwijls een vraag naar ,weerom, feedback.
                        Een limiter om versterkers/speakers te beschermen kan wel. Goede afspraken en een goede volumebalans op het podium is daarin zeker zo belangrijk.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

als je alles vanuit 1 tafel doet en je hebt de kanalen ervoor kun je splitten naar 2 kanalen toe, kun je onafhankelijk van elkaar EQ'en en inserts gebruiken.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Ik stuur altijd een pitch-shift naar de in-ears .
                            Jaja, en de monitors van DJ's delay jij zeker....

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

citaat:dat de Insert voor de PRE's staan).
                              De inserts zitten naar de Gain en voor alle andere dingen als EQ, AUX en dergelijke.

Groeten Martin
                              Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

Working...