Microfoon voor moeilijke zanger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Microfoon voor moeilijke zanger

Ik doe wel eens geluid voor een band waarbij de bassist ook stukken zingt. Ik vind het erg moeilijk om zijn stem goed te laten klinken, vooral omdat hij weinig power in zijn stem heeft en dus ook zacht zingt. Verder is er nogal veel herrie op het podium (vooral met dank aan de drummer...)

Voor een impressie: www.darkwhite.nl klik op demo en dan op het nummer "Maelstrom". Dit is in de studio opgenomen.

Welke microfoon zou ik het beste kunnen gebruiken voor zijn stem? Een sm58 of beta 58 zijn niet echt ideaal heb ik al gemerkt, je moet bij deze mics de gain zo ver open draaien, en op de een of andere manier klinkt het dan niet lekker meer. Iemand de gouden tip???

Oja, en als iemand zo genegen zou willen zijn om ook even naar de zangeres van de band te luisteren en daar iets over te zeggen (qua microfoon dus :-)) zou dat ook welkom zijn (hoewel haar stem met een sm58 beter te doen is).

Thanx! Robert

P.S. Dingen als "huur gewoon een keer 10 microfoon en ga het uitproberen" kan ik zelf ook wel verzinnen, maar omdat we niet continu een podium met PA bij de hand hebben, en niet elk verhuurbedrijf alle bestaande microfoons heeft, zou een hint in een goede richting toch welkom zijn!
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Gezien het feit dat hij vrijwel zonder dynamiek en over een klein middenbereik zingt zou ik zeggen: geef hem een headsetje met een noisegate er op. Je hebt dan meer signaal en klankmatig kun je toch niet oppakken wat er niet in zit.

De dame zou een AKG 3000-serie kunnen proberen. Dan zou het "frisser"en dynamischer klinken. Ze heeft genoeg mid om dat niet dun te laten klinken.

Zangles kan hun stemmen op termijn redden. Zeker de zangeres is bezig haar stem te vernietigen.
    lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

meest universele anti-dichtschreeuw mike : SM58. Als die het niet aankan, geef het dan maar op.

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

citaat:Geplaatst door showband

Gezien het feit dat hij vrijwel zonder dynamiek en over een klein middenbereik zingt zou ik zeggen: geef hem een headsetje met een noisegate er op. Je hebt dan meer signaal en klankmatig kun je toch niet oppakken wat er niet in zit.

Zangles kan hun stemmen op termijn redden. Zeker de zangeres is bezig haar stem te vernietigen.
        Een headset? nog meer overspraak dus? Noisegate is leuk, maar als iemand zo zacht zingt dat je hem zelf qua volume bijna niet boven de muziek uitkrijgt krijg je die gate ook nooit goed (en dus onhoorbaar) ingesteld.

Mij lijkt ook zangles of in ieder geval een stukje opvoeding van de muzikanten hier wel op zijn plaats.

Over het algemeen krijg je met een SM58 alles wel verstaanbaar. Lukt het hier niet mee, dan kun je nog zo veel geld uitgeven, nut zal het niet hebben.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

als die bassist niet veel power kan geven uit z'n stem kun je natuurlijk ook gaan splitten
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

citaat:Geplaatst door shure-fan

als die bassist niet veel power kan geven uit z'n stem kun je natuurlijk ook gaan splitten
            Wat wou je splitten?

Wou je zijn signaal opdelen in een lijntje overspraak en een lijntje stem?

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Juist met een goede headset kun je een gerichte microfoon op een minimale en vaste afstand van de mond krijgen. Het probleem wat je er meestal mee hebt is dat uithalen veel te hard zijn. Maar nou net in dit geval doet de zanger daar niet aan dus je maximaal gain opendraaien voor feedback.

Als je minder overspraak wil hebben is na "harder zingen" volgens mij "hou de microfoon dichter bij dat gat in je hoofd" de eerste remedie waar je naar kijkt. Vandaar de suggestie
              lekker belangrijk!

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

citaat:Geplaatst door showband

Juist met een goede headset kun je een gerichte microfoon op een minimale en vaste afstand van de mond krijgen. Het probleem wat je er meestal mee hebt is dat uithalen veel te hard zijn. Maar nou net in dit geval doet de zanger daar niet aan dus je maximaal gain opendraaien voor feedback.

Als je minder overspraak wil hebben is na "harder zingen" volgens mij "hou de microfoon dichter bij dat gat in je hoofd" de eerste remedie waar je naar kijkt. Vandaar de suggestie
                Zit iets in, maar waarom zou je een headset dichter bij je mond kunnen krijgen dan een simpele SM58? Daarbij vind ik de micjes die op die headsetje zitten vaak minder klinken en vaak zijn ze gevoeliger voor feedback/overspraak.

Het eerste punt blijft natuurlijk gewoon een stukje opvoeding van de betreffende bassist.

Comment

• Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

Bedankt tot zover!

Wat ik gisteren bedacht... zou het helpen als ik een sm57 beta gebruik? Daar zit volgens mij het membraam verder naar voren, wat je zou kunnen vergelijken met de microfoon "dichter bij het gat in zijn hoofd" houden :-)

Wat vinden jullie hiervan? Andere tips zijn ook welkom uiteraard!

Thanx, Robert

Comment

• Iko
                    • Feb 2002
                    • 766

Heb je dit ook zelf opgenome in de studio?

Comment

• Robert
                      • Aug 2000
                      • 630

Nee, dat heeft de man die in die studio werkte gedaan.

Comment

• Beldog
                        • May 2004
                        • 140

Laatst enkele Sennheisers E945 aangeschaft, volgens mij zeker zo helder als sm58beta, en nog net iets minder feedbackgevoelig. Ik zeg niet dat dit de oplossing is... Als de geluidsbron(stem)niet krachtig genoeg is (live dan)denk ik dat er geen echt wondermiddel bestaat.

Erwin

Comment

• Michael
                          • Nov 2002
                          • 643

citaat:Geplaatst door Beldog

Laatst enkele Sennheisers E945 aangeschaft, volgens mij zeker zo helder als sm58beta, en nog net iets minder feedbackgevoelig. Ik zeg niet dat dit de oplossing is... Als de geluidsbron(stem)niet krachtig genoeg is (live dan)denk ik dat er geen echt wondermiddel bestaat.

Erwin
                          845 minder feedback gevoelig dan de beta 58? Pfff al een hoop mensen hebben me dat verteld maar wat doe ik dan fout? Als ik een Beta 58 op flat frequency op een bepaalde afstand van de speaker hou krijg ik geen feedback maar op datzelfde punt is die sennheiser allang door de mand gevallen. Nou ga ik niet meer zeggen dat de sennheiser het niet is maar wat doe ik dan verkeerd met die sennheiser. ik heb dus nog niet geklooit met de equaliser want dan is die 845 best resistent te maken maar de beta heeft bij mij nog steeds in alle opzichten beter presteert + de gooi tegen de muur en kijk of hij het nog doet test heeft een sennheiser nog niet overleefd in tegenstelling tot de sm en beta.

Even back ontopic: ik heb weinig verstand hiervan maar is een condersator microotje niks? Beta 87 of E865 van sennheiser. Die zijn toch wat gevoeliger dan de Beta 58 en SM en vangen ook meer op. Bands zijn een pas opkomend fenomeen bij mij dus vergeef me als ik nog teveel fouten maak.

Comment

• Siem
                            • Jul 2003
                            • 124

citaat:Geplaatst door Michael

845 ...
                            Lezen is nog steeds een hele kunst, zoek de verschillen:

Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Michael
                              • Nov 2002
                              • 643

citaat:Geplaatst door Siem

citaat:Geplaatst door Michael

845 ...
                              Lezen is nog steeds een hele kunst, zoek de verschillen:

Ow verdomme ik zie het al. Wil vandaag toch niet zo. sorry heb niks gezegd.

Comment

Working...