Knoppen draaien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iamd
    • Dec 2003
    • 23

Knoppen draaien

Ik ben gisteren bij een liveband(je) geweest (drum,bas,gitaar,saxafoon,piano, orgel), nu had ik zicht op de geluidsman en zijn tafel maar deze man zat constant aan de knopjes te draaien, en dan voornamelijk de toon en gain regelingen (zover ik het kon zien) dit is toch niet normaal, ikzelf maak altijd eerst een vaste instelling voor de instrumenten en daarna zit ik haast niet meer aan de knoppen.

hoe doen jullie dat?

• showband
    • May 2001
    • 4524

als het bandje op het toneel zat te klooien kan het best zijn dat de man achter de knoppen veel te doen had. [B)]
    lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Als ik op school wat moet doen, zet ik altijd wel eerst de eq. zo goed mogelijk. Tijdens de uitvoering misschien nog iets aanpassen. Wel altijd de monitoring bijhouden met de koptelefoon en dan moet je idd bij alle kanalen aan de auxen draaien

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

een vaste instelling is een mooi begin ... maar het eerste nummer is bij mij toch ook voornamelijk corecties uitvoeren op gain en toon.

Na dat eerste nummer staat dan de gain normaal wel goed, de toon daarentegen variëert bij mij van nummer tot nummer, dus aan de toonregeling zit ik ook een gans concert te draaien.

Dan nog wat aan de FX-sends draaien en het komt er voor de meeste mensen op neer dat ik ook constant aan de knoppen draai.

En dan heb ik het nog niet gehad over de bijregeling van gates/compressors en wijzigingen van effecten...

Snappie? [8D]

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

ligt ook een beetje aan het soort bandje, is het een typies bruiloftenbandje kan je na het eerste nummer rustig achteroverleunen,
          komt er een lekker creatief stel artiesten het podium oplopen ben je de avond lekker druk
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

citaat:ligt ook een beetje aan het soort bandje, is het een typies bruiloftenbandje kan je na het eerste nummer rustig achteroverleunen,
            komt er een lekker creatief stel artiesten het podium oplopen ben je de avond lekker druk
            Wat valt voor jou dan onder de catagorie "typisch bruiloftbandje"? Heb het laatste jaar zeker een stuk of 70 bruiloften gedaan, maar achteroverleunen? Echt niet...
            Bij een typisch bruiloftbandje denk ik aan stel conservatorium studenten/afgestudeerden die wat bij willen snabbelen voor de centjes. Die lui zijn zeker niet simpel, en aan creativiteit is al helemaal geen gebrek...

Kortom: ook ik ben de hele avond aan het schuiven en draaien. Uiteraard de effecten, maar ook de eq's en natuurlijk auxen.
            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

zulke bruiloftenbandjes ken ik helaas niet[]
              wat hier in de buurt rondscharreld is van dat spul wat bij het kleine werk met hun eigen pretsetje doet,
              zodra er meer bezoekers komen komen er ook wat meer watts.
              je moet hierbij denken aan een gemiddelde (band)leeftijd van een jaar of 40,
              en een standaard opbouw van de avond;

koffie muziek,
              inkom bruidspaar met het door de familie in elkaar gekunstelde welkomstlied,
              sneeuwbal foxtrot,
              beetje disco,soul,
              pauze voor de band en de onvermijdelijke 'stukjes door familie,vrienden en collega's',
              weer even dansen,
              koffie en broodjes, klaar.

maar toch leuke mensen in de omgang en een goede klant[8D]

heel soms kom je idd een zeldzaam goed amusementsorkest tegen, dan ist draaien geblazen[^]

Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• berth
                • Apr 2004
                • 52

Muziek maken is een creatief proces.
                Als technicus ben je een onderdeel van dat proces,dus draai je aan de knoppen,auxen voor effecten ,toonregeling (soms ook voor effecten) etc,etc..,dus als technicus achteroverleunen is er voor mij zeker niet bij!!!

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

De ene keer is het juiste geluid er sneller dan de andere keer. Tuurlijk, de oplossing is dan meestal niet te vinden in het knopjes draaien, daar kun je moeilijk slechte backline-instellingen en een zwaar zuigend klinkende zaal of een gebrek aan subs mee teniet doen. Maar sommige mensen blijven het dan toch proberen....

En voor de rest ben ik ook wel vaak bezig met effectjes en eq's tweaken afhankelijk van het nummmer.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Robert
                    • Aug 2000
                    • 630

citaat:eq's tweaken
                    Wat is dat?

Robert

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je bij een bruiloft bandje veel staat te EQ-en. In het begin van de avond willen de mensen graag praten, dus wil je een rustig geluid. Maar ja, effe later willen ze gaan dansen, volume omhoog, mmm het bandje klinkt toch weer anders, effe aan de EQ draaien. Je blijft toch een beetje bezig. Maar het hangt natuurlijk ook van het bandje af.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Tweaken: kleine aanpassingen maken ter perfectionering.

Deze mag je naar de dikke van dale copyen...
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Beldog
                          • May 2004
                          • 140

Bij de eerste nummers die een band speelt is het normaal dat er nog wat aan de knoppen moet gedraaid worden. In een later stadium kan het nog diverse redenen hebben. Wanneer bijvoorbeeld het algehele volume is opgetrokken, kan er iets op de rand van feedback zitten of de bas is wat gaan resoneren... in dit geval moet er nog wel het een en ander bijgestuurd worden. Zeker wanneer men niet over zo'n uitgebreide rack met randapparatuur beschikt.

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

Ten eerste ben je nooit tevreden als je aan het mixen bent (en je hebt geen zin in niets doen de hele avond). Dan komt er ook nog is het begrip feedback om de hoek kijken, Als daar 1 goede instelling tegen was hoorde je nooit meer feedback. Dan nog het commentaar van de band over monitoring (mag het iets harder, iets meer dit en dat). Je hebt nog een toetsenist die de hele avond van sounds wisselt en de preset synth en keyboard sounds kunnen best wat EQ gebruiken (en nee niet iedere sound dezelfde instelling). Dan draait de gitarist zijn distortion even wijdewagen open bij een stevig nummmer, ik weet zeker dat iedereen dan weer gaat draaien aan zijn knoppen. Enz.

Genoeg te vinden om de hele avond bezig te zijn. Daarentegen heb je ook bands die zelf hun mix regelen, oftewel 1 keer instellen en niet meer aankomen. Dit hoor je ook direct terug in de mix.

Mijn trucs om het minder druk te hebben en een gelijkmatigere mix neer te zetten: Ik sjouw een DBX266XL (2 kanaals), een Multicomp (4 kanaals) en een composer pro (2 kanaals) compressor mee, dat scheelt al een hoop. En toch blijft het belangrijkste om voor het optreden begint alles zo goed mogelijk op orde te hebben qua instellingen, zodat je tijdens de show alleen maar hoeft bij te stellen en niet hoeft in te stellen.

Nee laat mij maar relaxed in de studio zitten, maar af en toe live vind ik ook wel leuk.

Groeten Martin
                            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

citaat:Geplaatst door mbottens

Je hebt nog een toetsenist die de hele avond van sounds wisselt en de preset synth en keyboard sounds kunnen best wat EQ gebruiken (en nee niet iedere sound dezelfde instelling).
                              Nee laat mij maar relaxed in de studio zitten, maar af en toe live vind ik ook wel leuk.

Groeten Martin
                              jaja, da's waar een toetsenist die een hele avond presentjes gebruikt dat zijn dus de sukkels
                              Presets zijn er om de editeren !!!!!!!!!!!
                              en die studio , ja heel leuk ( deze waarschijnlijk ) [^][^]
                              http://users.pandora.be/uptide/
                              sissie
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...