HK-Audio Lucas XT -> mening gevraagd!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brutus
    • Feb 2004
    • 4

HK-Audio Lucas XT -> mening gevraagd!

Hallo,

Een nieuw te bouwen fitnesscentrum bij mij in de buurt wil ik graag adviseren wat betreft het geluid.

Het gaat om een zaal van 14,5 bij 7,5.
    Het is van belang dat het goed geluid is, gezien er op muziek wordt getraind (spinning, streetdance, steps, etc.)

Mijn voorkeur gaat uit naar een actief setje. Dit is netjes en praktisch.

Nu vond ik wel een hele mooie, namelijk de HK-Audio Lucas XT.
    zie http://www.hkaudio.com voor een uitgebreide beschrijving.

En dan nu mijn vraag: Heeft dit setje genoeg power om onder de bovengenoemde omstandigheden goed te functioneren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    laat mij maar lekker achterin zitten.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Hallo, ik wil mijn buurman graag adviseren bij de aanschaf van zijn Nieuwe auto. Hij heeft een vrouw en 6 kinderen. Nu vond ik een MiniCooper, is dat wat? Oh, nog wat, hij heet michael schumacher....

ik begrijp dit land niet....Volgens mij ga je naar de slager voor vlees, naar de melkboer voor melk, maar we gaan naar internet voor geluid....

Comment

• Brutus
      • Feb 2004
      • 4

Daar is internet inderdaad heel handig voor.

ik kan ook een opleiding electrotechniek gaan volgen maar helaas gunt het fitnesscentrum mij niet zo lang de tijd.

Het is trouwens ook zo dat je op internet vrij bent om te reageren of niet. Dus als je geen zin hebt om iemand te helpen dan is dat helemaal niet erg.

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaat:2x 60W RMS stereo power amp for the satellites with their 6.5" midrange woofer and 1" dome tweeter
        Dit lijkt mij niet zo een goed setje voor een fitness omdat daar vooral dance muziek wordt gedraaid. Bovenstaande citaat komt van HK-audio en daar staat een beetje de reden waarom ik van deze mening ben. ik weet wel dat er een subwoofer bij geleverd wordt maar je gaat de punch in het hoge laag en lage mid gebied missen, en mocht daar nou ineens toevallig de knal van de Basdrum in dance muziek zitten. Op de site van HK staat dat je het goed kunt gebruik voor spraak en een beetje achtergrond muziek en daar zal ik het dan ook bij laten.

De ruimte is ongeveer 100 m^2 groot dus dat valt wel mee maar toch zou ik voor geluid uit 4 hoeken gaan en dan full range speakers (12" 1") is goed genoeg, en geen losse subs. Ik weet dat je graag actief wil maar voor vaste installatie is een losse versterker net zo gemakkelijk, je moet ook al een plek voor je "schock proof cd speler" en mixer hebben daar kan dan ook wel een klein versterkertje bij. Nou als je dan van actief bent afgestapt zal ik eens kijken naar een HK PR-112 of PR-115 en hier dan 4 stuks van neer hangen, dat gaat hard genoeg. En het blijft 1 kabel naar iedere hoek trekken bij actief 2 stuks (voeding en signaal). Waar je weer ruis op je kabels kan ontvangen.

Dus 4 x PR-112 en 1 ongeveer 2 x 600W RMS versterker op 4OHM is voldoende om de calorien te verbranden. En dat van dat shock proof meende ik het is vervelend als alles trilt en je cd speler slaat over en wat kost dat nu nog schock proof? (retorische vraag)

Groeten martin.
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

klim eens op je fiets, en rij door het prachtoge twentse land. Zitten een stuk of 12 PA-bedrijven, met en zonder demo/showroom. Kun je meer van leren dan van een cursus electro, alhoewel ik natuurkunde zou aanbevelen. Is trouwens een verplicht middelbare schoolvak, zelfs in Twente.

Comment

• Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

Zeg Mac, zullen we maar een heeeeeel groot hangslot op dit hele forum gooien dan? Als je naar 12 PA-bedrijven gaat, krijg je 12 keer te horen wat voor jou echt DE perfecte oplossing is, en zullen die 12 oplossingen gelijk zijn? Nee dus. Vandaar zo'n forum, krijg je van de meeste mensen een objectief advies...
            Aan een opleiding natuurkunde heb je in dit specifieke geval ook niks...

Maargoed, geluid uit 4 hoeken zou ik proberen te voorkomen. Ik stel me tenminste zo voor dat daar zo'n muts gaat staan huppelen met een headsetje, en das niet fijn met speakers in 4 hoeken, dan wordt het een heel stuk moeilijker om de boel feedbackvrij te houden.
            Lucas is denk ik net iets te licht voor deze toepassing. Ik meen dat ie ook een grote broer heeft, Elias, dat zou dan precies goed zijn.
            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Brutus
              • Feb 2004
              • 4

mbottens &gt;&gt; Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, die "punch" is toch wel vrij belangrijk, het is inderdaad allemaal housy spul wat ze daar draaien.
              citaat:4 x PR-112 en 1 ongeveer 2 x 600W RMS versterker op 4OHM
              ik heb vandaag op m'n werk een ander (zwaarder) setje uitbedacht (ook van HK), die zal ik hier morgen wel even neerplanten.

Daan&gt; Die huppelende muts met headset is inderdaad aanwezig. Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat feedback verhaal. Bedoel je rondzingen via de microfoon, of bedoel je het rondkaatsen van het geluid (tegen de wanden)?
              Dat laatste lijkt me juist minder bij 4 speakers (toch)?

Comment

• Daan Hoffmans
                • Aug 2000
                • 1225

Ik bedoel rondzingen...
                Wordt moeilijker controleerbaar met 4 speakers, omdat dan uit echt iedere richting een gevaar schuilt...
                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Hoe zit het met eventuele geluidsoverlast? Als het kan dan kun je met twee speakers werken die je net voor, of naast die huppelende muts [] hangt en eventueel twee aan de andere kant. Vier luidsprekers is toch wel erg handig omdat je een gelijkmatiger volume door de zaal krijgt.
                  Ik heb toevallig thuis ook een zaal met vrijwel dezelfde afmetingen. Als al het geluid van één kant komt is kan dat vrij onprettig vooraan zijn om achter nog lekker hoorbaar te zijn (voor mijn doeleinden gaat het overigens prima ).
                  Achtergrondmuziek is vanuit vier speakers sowieso een stuk prettiger als dat het van één kant geknalt komt.

Als de zaal vrij hoog is, heb je aan twee speakers opzich genoeg als je ze hoog ophangt, zodat je over de mensen heen straalt.

Ik weet niet wat je budget is, maar 2 of 4 keer 12"/1" combo lijkt me geen miskoop. Bovendien missen ze vaak de subbas, die voor de meeste overlast zorgt, maar hebben wel een lekkere kickbass voor jouw toepassingen.

Zowel 2 als 4 speakers kunnen op één versterker. Maar er zijn er ook genoeg actief uitgevoerd.

Sinds een paar dagen een paar 12"/1" speakers (budget) die me uitstekend voor jouw toepassingen geschikt lijken (wel passief, namelijk de sirus PS 12).
                  De nacht van vrijdag op zaterdag worden ze overigens 12 uur lang op de proef gesteld (als topkast), dus dan weet ik weer meer [8D].

Mvg Johan

Comment

• Jan van Duren
                    • May 2004
                    • 204

Brutus moet adviseren voor een geluidsset en weet niet wat feedback is. Dat is toch wel heel.

Wat ga je nou doen als de boel niet goed werkt of de klant niet tevreden is?

gr

Jan

Comment

• Jan van Duren
                      • May 2004
                      • 204

de zin in mijn reactie was niet compleet.

Het moet: Dat is toch wel heel erg. en het slaat dan op de feedback

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

kijk, zo'n gevoel kreeg ik al.

Maar goed : volgens mij heeft Fried Huigens nog zo'n setje HK staan in de demoruimte, en dat is op de fiets best vanuit delden te doen. 100 meter verder fietsen zit Jos Muller , en die heeft ook genoeg op voorraad. Dan fietsen we van delden naar bornerbroek, en als je daar de rotonde recht oversteekt zitten er ineens 2 geluidsboeren, JanWillem Valk, en ook weer 100 meter verder, Hans Brunnekreef, met ook allebei genoeg informatie en apparatuur.
                        Laten we Enschede, Goor, Wierden, en vooral Delden zelf nog ff buiten beschouwing, dan moet daar toch een redelijk advies uit kunnen rollen, met tevens een minicursus geluidstechniek over feedback, rondzingen, en akoestiek.

Mijn vorige handtekening ging over het feit dat geluidstechniek een vak apart is, en geen rob-en-nico-werk. Maar ik zal me wel vergissen.

Comment

• Sander Scheepstra
                          • Oct 2000
                          • 112

Hoi,

Ben het helemaal met Mac eens.
                          Waarom wordt iemand die het verschijnsel feedback niet eens kent als adviseur aangetrokken?
                          Zegt ook wel iets over de sportschool[?]
                          Schoenmaker blijf bij je leest.
                          Het geeft helemaal niet als je ergens geen verstand van hebt, en je moet ergens beginnen als iets je intresseert, maar voor mij moet een adviseur toch wel een autoriteit in het betreffende vakgebied zijn voor ik hem als adviseur erken.
                          Overigens niet persoonlijk bedoeld.

Comment

• Beldog
                            • May 2004
                            • 140

Brutus,
                            de Lucas is een puike set. In uw geval zou ik wel opteren voor een Lucas600 of zelfs een Lucas1000. Het is bijna ongelooflijk wat een echt lekker en toch krachtig geluid uit zo'n setje komt.
                            Zelf gebruik ik ook HK-audio, ben er erg tevreden over.

Comment

Working...