Advies aankoop Pa-MIX setje.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

Advies aankoop Pa-MIX setje.

Beste mensen, wij beginnen meer en meer PA'tjes te doen. We denken eraan ons eigen spul te kopen.

Ik dacht aan het volgende :

1 A&H GL2200 (16 of 24)

In het effectenrack zou het volgende komen :

1 Samson PowerBrite (distributie + licht geven)
    1 2U Lade
    1 1U CD speler (merk ?)
    1 1U MD Rec/Player (sony?)

1 Alesis MidiVerb4
    2 DBX 266XL (stereo Gate/Comp)
    1 DBX 1046 (Quad gate/comp/lim)
    2 DBX EQ 231 (voor de Moni's)
    1 DBX EQ 1231 (voor FOH) (heb ik al)

5 Di's (Samson S-direct / BEhringer Di-100 ?) ( Bass & Synth )

Mics :
    Drumkit : AKG D112 + SM57 + 3* Senn E604 + 2 OH's (Shure SM81???)
    Gits : 3* SM57
    Vocals : 5* SM58 of Senn variant (al niet te feedback gevoelig)

Monitoring :
    Nog niet ecth uit, dacht aan 2* QSC PL218.
    En qua monitors misschien EV SX250. Iemand een betere/goedkoper idee ?

En de rest :

Multi's en hoop Mic stands.

Ik denk persoonlijk dat dit setje qualitatief wel in orde is. Alles wordt natuurlijk netjes gecased, en wordt voorzien van Multi's (Mic => Tafels en FX <=> Tafel). Het is wel een mooi budget, die we helaas niet in een keer kunnen neerleggen, dus gaan we geleidlijk aan aankopen, eerst Tafel, dan FX en dan de Mics en Multi.

Iemand advies, zaken die ik vergeten ben, of beter zou moeten vervangen door iets anders ?
    ALLE OPMERKINGEN WELKOM !

PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

citaat:1 A&H GL2200 (16 of 24
    Persoonlijk zou ik direct voor de 24Kanaals gaan, 16 is namelijk zo vol. En als je nog een paar faders over hebt kun je de effect returns daar op aansluiten, Je bent dan een stuk vrijer en hebt dan ook EQ op bijv. je galm. Gebruik ik in de studio veel.

citaat:2 DBX 266XL (stereo Gate/Comp)
    Heb ik in de studio doet goed zijn werk, maar voor live kun je ook best de behringers gebruiken, die doen namelijk ook gewoon goed hun werk, wil je een mooiere klank, ga dan voor de DBX'en en die zijn ook niet zo duur.

Je hebt in je lijssie nu in totaal 6mono compressors, dat aantal zal ik een beetje verhogen (scheelt je een hoop schuif werk), live muziek heeft gewoon een hoop compressie nodig, doe je dat niet dan mag je weer een grotere geluidsset neerzetten om hetzelfde aantal personen te voeden van geluid. En het zorgt voor een beetje veiligheid.

citaat:1 Alesis MidiVerb4
    1 effect processor lijkt me een beetje weinig. En ik weet niet wat die midiverb kost maar ik zou gewoon voor een paar MPX-500's gaan van lexicon, dit vind ik een goed te bedienen en zekers goed klinkende galm (en fx natuurlijk) Maar het grote verschil ga je merken in de galm. En daar komt ook weer bij dat je voor de start misschien even 2 MPX-110's moet kopen (low budget maar klinkt ook best mooi) Ik heb ze beide en vind het goed klinken.

Ga niet de fout in door een korte multikabel te nemen van stage naar FOH. Want je kunt niet altijd zo makkelijk recht door de zaal.

Verder lijkt het mij een goede set. Ja misschien nog een soort van masteringprocesor op de eindmix. de TC-Electronic gestripte finalizer ofzo (maar je bent zo weer duizend euro op stap).

Groeten Martin.

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Klinkt op zich wel ok.

Zou zelf kiezen voor een ander/beter galmpje (yamaha of lexicon). En eventueel ook een 2e galmpje of een delay erbij.
      Maar dat is een kwestie van uitbereiden. Je geeft zelf tenslotte al aan dat je het niet in 1x aanschaft.

Dat geld wat mij betreft ook voor je microfoonkeuze.
      De basis is goed, ik mis een aparte mic voor snare en hi-hat.
      Verder zou ik een combi maken tussen sm57 en beta57, want die laatste zet je ook gemakkelijk voor de snufferd van een blazer.
      Ook bij de vocals zou ik voor 2 typen kiezen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2 beta87's en daaarbij 3 mic's voor backings en kiezen voor sennheizer of beta58. Het voordeel van de 87's vind ik dat je ze ook goed voor woodwinds en strings kan gebruiken. (ook al staat een richtpijpje natuurlijk veel eleganter).

Wat mij een mooie mic-kit lijkt:
      Drumkit: D112 + SM57 (snare) + beta57 (hi-hat) + 2x AKG C430 (OH, vind ik een leuk micro'tje voor zijn geld)
      Gitaar: SM57 (slaggitaar) + beta57 (leadgitaar)
      Vocals: 3x SM58 + 2x beta 87

Dit als basisset. Kost iets meer, maar met legio meer inzetmogelijkheden.
      eerste uitbereiding: 1x SM57 en 2x beta57. Dan heb je tenminste diverse mogelijkheden als er eens een percussionist of een paar blazers meedoen.
      Een paar goede draadloze mic's zou voor mij pas de laatste fase zijn, omdat je dan behoorlijk moet investeren.

Verder zou ik gelijk kiezen voor de 24 kanaals tafel.
      want simpel bandje:
      7 kanalen drumkit
      1 basgitaar
      2 slag + leadgitaar
      2 toetsen
      3 vocals
      maakt 15 kanalen

wat doen we dan met je cd/md en de return van je galm?
      Het zit snel vol zoals je ziet.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Ja,inderdaad...zon Micrverb 4 is niet top of the bill...Je moet zon Microverb 4 erg goed in de peiling houden...Vooral niet laten clippen...dat hoor je namelijk terug op de return...En dat klink als een kapotte 6 of 8 inch mid speaker...Ik had als optie een TC M300 ook leuk....En betaalbaar...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• PowerSound
          • Nov 2001
          • 1892

Mbottens :
          Je hebt in je lijssie nu in totaal 6mono compressors, dat aantal zal ik een beetje verhogen (scheelt je een hoop schuif werk), live muziek heeft gewoon een hoop compressie nodig, doe je dat niet dan mag je weer een grotere geluidsset neerzetten om hetzelfde aantal personen te voeden van geluid. En het zorgt voor een
          beetje veiligheid.

De 1046 is een QUAD gate/comp/lim. Dus dit is al 8 comps. Zou er inderdaad later nog een 266XL bij kunnen steken. Die DBX'en zijn echt goedkoop, en geef liever daaraan geld dan aan behringer. Zelfs zien er leuker uit (waw, veel ledjes enzo); kga liever voor DBX. Anders kan ik een 266XL vervangen door nog een 1046. Maakt weer wat plaats vrij.

Dacht ook al direct voor de 24 kanaals te gaan, en ook misschien als ik een MIDAS Venice 24 of 32 vindt, daarvoor te gaan.

Over die effecten, ik heb hier nog een Yamaha SPX-90 gezien, dacht dat dit toch een standaard was. Misschien wat meer 2d hands kijken, en ja, en Lexicon kan er altijd bij. (MPX-550 ?).

Op de uitgang van de tafel hou ik het gewoon op een goede EQ (1231 wordt hoop ik vervangen binnenkort door een DN-360)

Kokkie, ja hoor ik zou ook graag zo'n tal BETA's hebben, maar oh man, vliegt mijn budget direct de lucht in(zeker met de Beta87).. Misschien toch een Beta58 en wat beta57's voor de lead en co. AKG C 430 lijkt ok, meer mensen ervaring hiermee ?

Over de multi, deze wordt MINIMUM 30 lang (harting of socapex, zien we wel) + op de scene nog een extra multi naar de drum. (klein 12kanaals ding).

Advies voor de moni's ? Das iets dat als een van de laatste aankopen zal zijn, maar wil al graag nu een ideetje hebben.
          PSL Bvba powered by
          Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• PowerSound
            • Nov 2001
            • 1892

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Ja,inderdaad...zon Micrverb 4 is niet top of the bill...Je moet zon Microverb 4 erg goed in de peiling houden...Vooral niet laten clippen...dat hoor je namelijk terug op de return...En dat klink als een kapotte 6 of 8 inch mid speaker...Ik had als optie een TC M300 ook leuk....En betaalbaar...
            Yup Olaf, is ook niet zo duur die M300, zal die Alesis eruit halen, en zien wat er dan komt.
            SPX90 of M300 of MPX550 ?
            PSL Bvba powered by
            Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

leuk idee voor monitors: als het occasion mag zijn zou ik eens zoeken naar EAW SM155.
              Zijn redelijk veel aangeboden occasion, en doen hun werk erg goed!
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

leuk idee voor monitors: als het occasion mag zijn zou ik eens zoeken naar EAW SM155.
                Zijn redelijk veel aangeboden occasion, en doen hun werk erg goed!
                Toch maar eens 2de hands rondkijken, heb al veel goeds gehoord over die SM155. Eens zoeken dus.
                Martin LE400, echt zo goed of is dat overdreven ? Kan ook misschien, als de prijs wat meevalt.

Daan, op die SM155, welke power moet daar een beetje achter ?
                PSL Bvba powered by
                Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• XLRetje
                  • Apr 2004
                  • 8

citaat:Martin LE400, echt zo goed of is dat overdreven ? Kan ook misschien, als de prijs wat meevalt.
                  Als je 2de hands Martin LE 400's kan krijgen zou ik dat zeker doen.
                  Vindt ik altijd nog te gekke floortjes!!!
                  Ik hoor hier al een aantal keer Yamaha SPX 90 roepen ,kan je beter een TC electronics M-one nemen ,goed apparaat voor weinig geld!
                  Groetjes
                  Alles op 11 en gaan!!! en doe maar iets uit de groentela

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

volgorde van aanschaf:

Eerst een paar goede microfoons dan pas de rest. Zonder goede microfoons kun je zelfs geen goed klinkende karaoke met je DJ setje doen.

Die 604 kun je prima bij de snare ook gebruiken. Klinkt beter dan die sm57.

sennheiser 609 bij gitaar ipv sm57 scheelt je statieven en klinken beter bij een eventuele saxofoon.
                    lekker belangrijk!

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaate 1046 is een QUAD gate/comp/lim. Dus dit is al 8 comps
                      Nee deze is 4 x mono. en houd er wel rekening mee dat je op een 1046 per kanaal minder kunt instellen als bij een 266. En de 1046 is geen gate/comp/lim maar een comp/lim. De 1066 is een gate/comp/lim, maar die is weer twee kanaals. let hier even op. En zoals ik al zei de 1046 is qua instellingen geknepen op een 266. Hij heeft namelijk geen variabele attack en release instelling. En toch zal ik niet bezuinigen op de compressors. Koop 2 1046's voor het standaard werk en 2 - 266's voor het uitgebreidere werk. En daarnaast nog een paar losse gates voor de drumset, scheelt je een hoop problemen. Dit mag natuurlijk ook in stappen. Maar daarom zei ik ook behringer (100 euro heb je een compressor of gate) en naar een paar klussen heb je geld voor dbx'en maar dan ben je wel even gered.
                      citaat:en Lexicon kan er altijd bij. (MPX-550 ?).
                      Ja ik bedoel ook de 550, ik heb de update chip al een tijd in huis liggen, die moet er nog steeds in (druk he).
                      citaat:Persoonlijk zou ik direct voor de 24Kanaals gaan, 16 is namelijk zo vol. En als je nog een paar faders over hebt kun je de effect returns daar op aansluiten, Je bent dan een stuk vrijer en hebt dan ook EQ op bijv. je galm. Gebruik ik in de studio veel.
                      Zijn er nog mensen die het op deze manier live doen?
                      citaat:wat doen we dan met je cd/md
                      En die plaats je dan op je effect returns, eq op achtergrond muziek is niet echt nodig naar mijn idee.

Ik ben er al achter dit gaat je genoeg geld kosten. Dat is ook de reden dat ik nog steeds geen verhuur voor bands doe, ook al zal ik het wel willen, maar zo als een wijs man tegen mij zei, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. Even aan jou Powersound: denk dan ook maar goed na over je geldbesteding. Maak anders is een soort van prioriteitslijst.

En weet je al wat van soort bands je waarschijnlijk moet gaan doen en van welke omvang? Dan kunnen we nog iets beter advies geven.

Over de effecten heb ik nog 1 ding: Begin niet met te dure effecten, zon lexicon mpx-550 heb je al voor ongeveer 500 euro. Dan moet je niet eens gaan denken aan een PCM. Ik heb de MPX-1 het topmodel uit de MPX serie maar ik gebruik de 500 gewoon meer omdat die makkelijker te bedienen is en sneller werkt.

Groeten martin

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

Dan eindelijk eens enkele reacties van mij...

citaat:
                        ...misschien nog een soort van masteringprocesor op de eindmix. de TC-Electronic gestripte finalizer ofzo (maar je bent zo weer duizend euro op stap)....
                        goed idee voor live broadcast, maar in live PA kom ik het toch bijzonder weinig tegen (1 keer tot nu toe). Dus dit zou ik echt geen prioriteit geven.

citaat:
                        live muziek heeft gewoon een hoop compressie nodig
                        bwa, 6 lijkt mij een goed begin.
                        1: Eventueel kick (doe ik zelf eigenlijk niet zo veel, is wat drummerafhankelijk)
                        2: Bas DI
                        3/4: groep keyboards
                        5/6: vocals apart of groep vocals

8 compressors heb ik tot nu toe alleen nog maar moeten prikken voor starflam. Verder echt nog nooit...

citaat:
                        ...ja hoor ik zou ook graag zo'n tal BETA's hebben, maar oh man, vliegt mijn budget direct de lucht in(zeker met de Beta87)...
                        beta's vind ik geen must. Zeker geen 87, veel te weinig inzetbaar voor het geld. Gewoon een standaard setje met:
                        Kick D112
                        Snare SM57 (eventueel Beta als je alleen snare top wil gebruiken)
                        Hihat C391
                        Toms 604
                        OH C391/C3000/.....
                        Bas DI+MD421
                        Gitaren 609/SM57
                        vocals SM58

Hiermee heb je al een héél mooie set om te beginnen. Je kan eventueel nog een condensatortje extra kopen voor violen. Want dat durven ze regelmatig ook eens mee te brngen.

citaat:
                        Martin LE400, echt zo goed of is dat overdreven ?
                        't heeft wat EQ werk nodig, maar verder een steengoede monitor!

citaat:
                        Zijn er nog mensen die het op deze manier live doen?
                        liefst...ik heb graag een EQ op mijn effectreturn. Komt daar nog bij dat je ze mee in de VCA's kan duwen...

Zo...dat was dat..

Comment

• Daan Hoffmans
                          • Aug 2000
                          • 1225

Wat betreft de SM155, wij hebben er meestal QSC PLX2402 of Carver PM1400 achter. Dat is dus zo'n 700W bij 4 ohm. EQ'tje is wel aan te raden, maar die heb je, dus das geen probleem. Ze staan meestal voor zo'n 1250,- per 2 in kist, met een beetje handelen kan je ze denk ik wel voor 1000,- meenemen. Even een likje verf erover en je hebt er veel plezier van.

Vehaal van showband over de mic's kan ik me erg goed in vinden. Idd voor gitaar de E609, heb je geen statief nodig, en das lekker voor je rug, en tegen struikelgevaar op een klein podium.
                          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Rv
                            • Feb 2001
                            • 1086

De LE400 is een fantastische moni hoor Powersound.
                            Wij hebben ze met veel plezier altijd gehad, en met spijt verkocht nu. Heel tevreden van, want tweedehands vindbaar EN betaalbaar (er zijn nog goeie moni's, maar je moet ze kunnen betalen en vinden hé ...)

Dan over die FX.
                            Persoonlijk ... ik zou liever een tweedehands M-one hebben van TC-electronics dan een nieuwe M300.
                            Koop jezelf nog een D-two en je hebt een erg net FX rack ...

SUCCES!!

(ge had verdorie beter vorig jaar ne volledige PA gekocht, had je die van ons volledig kunnen overnamen! )
                            ____
                            Rv.
                            ____

Comment

• Ws Soundexpresse
                              • Jun 2001
                              • 1007

Heys,

Gebruikte zelf voor band:
                              FX: Alesis Mideverb
                              TC M-one (galm klinkt gewoon goed op da ding)
                              DBX Compress/limeter voor zang
                              Beringer Gate's op de drums (vind ik toch net wat strakker klinken)
                              en n cd/md combi in het FX Rack.

Mixer was n GL-2000 van A&h en dan de 32ch versie.

Persoonlijk vind ik 30m voor de multi aan de korte kant.
                              Zou zelf toch voor n meter of 50 gaan, gezien ik destijds merkte dat de mensen liever zien dat je de multie netjes langs de muur af legt, en dus niet recht door de zaal.

Kwa mics gebruikte we op zang gewoon sm-58's en op de drums n drumkitje van AV-Jefe (kopie van de sennheiser kit) en die beviel prima! Voor de gitaar gebruikte we gewoon de ouwe vertrouwde Shure SM57

Monitors gebruikte ik A.S.S. met 2 Master DL-1800 amps erachter, en gewoon Beringer EQ's (ja al veel plezier van gehad, die lichtgevende lampjes!)

Zelf doe ik zelde nog bands, heb de Mixer en Multie verkocht, effecten zijn opgegaan in onze tape-act setjes, compressors hou ik gewoon (altijd makkelijk!) Drumsetje licht hier nog, weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Monitors gebruik ik nog steeds voor de tape sets en als dj-monitor.

Gezien ik zelf niet zo goed ben met bandjes (is echt heel anders dan tape-acts) was het financieel niet meer interesant om de spullen te houden en er n technicus mee weg te sturen. Vandaar dat ik met bandjes gestopt ben (op n aantal kleine dingetjes na, maar die doe ik gewoon met n 16ch 19" mixertje, en n losse multi).

Verder zou ik gewoon lekker kijken voor n 2e hands spulletjes, daar lekker 2jaartjes geld mee verdienen en dan stukje bij beetje nieuw vervangen, is in mijn ogen slimmer als alles nieuw, of gedeeltelijk kopen en rest bijhuren, want als je toch 100% zeker weet dat je het aan gaat schaffen en nodig hebt, is het zonde om het nu bij te huren, want dan betaal je het eigenlijk 2x........

Hoop dat je er iets aan hebt......
                              Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

Working...