dap set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars A.
    • Jan 2004
    • 47

dap set

ik ben gisteren bij een profesioneel audio bedrijf bij ons in de buurt langsgegaan om te kijken of zij nog een mooi geluidssetje hadden staan...>

2x dap sm 15 top www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13091
    4x dap sm 18b sub www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13094

ze zeiden dat deze set van dap makkelijk 300 man van goede geluidskwaliteit kan voorzien. Ze hebben me daar de set laten horen aangestuurd op 2 crown versterkers
    en ik moet zeggen dat ze erg mooi klonken en ook absoluut genoeg bas hadden

hoe denken jullie hierover, kun je hier rieel 300 man mee aan?

ook deze set hadden ze daar staan en hebben ze me laten horen:

2x beheringer B1520 https://www.behringer.com/eurol_3-wa...x.cfm?lang=eng
    4x beheringer B1800x

volgens de site van beheringer moet je hier 500 man mee aankunnen[?]

jullie commentaar

gr lars
    ?
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Ik heb de set niet gehoord maar 300 personen lijkt me eerder het maximum met een topje dat 300W rms kan hebben en 97dB rendement heeft. Die 500 personen van Behringer, daar zou ik niet vanuit gaan. Maar om even terug te komen op die Dap set, als je daar de hele avond 300 personen van wil voorzien dan ligt het natuurlijk aan de stijl muziek en het aard van het feest, een bruiloftje is natuurlijk wat anders als een Techno Party, maar ik zal je dan wel adviseren om met een processor te gaan werken ipv. een standaard crossover. Door die processor haal je gewoon meer uit je geluidsset mede door de limiters en je houd alles beter heel want die set moet er namelijk goed aan trekken als je voor 300 personen speelt.

Verder moet je er rekening mee houden dat wanneer je bijvoorbeeld 8 uur op RMS vermogen zit te spelen en misschien ook nog een beetje compressed of limit, dat je spoelen van de speakers wel erg warm worden en dat ze dan als nog eruit kunnen fikken.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat 2 x 18" op 1 x 12" niet zo'n slimme combinatie is. als je er een dubbel 12" topje opzet haal je net even iets meer uit de set. Je zit nu namelijk met een verhouding 300W top tegenover 1000W laag te werken. idealer zal zijn als de top ongeveer de helft van het vermogen van de subs aan kan dus 1000W subs tegenover 500W toppen zal beter gaan.

Mijn samenvattend advies is dus voor ongeveer 300 personen stevig draaien wordt het krap behalve wanneer je met een processor en een dubbel 12" top gaat werken. Dan kun je ook nog wel iets verder dan 300 personen.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• davehouben
      • Dec 2003
      • 92

Wat voor crown's zitten er op dat setje?? Normaal kun je de speakers van zo'n Dap setje bij elkaar vegen met een crown erop!
      Je moet het zelf weten en voor een beginner is zo'n setje misschien leuk maar het is niet mijn favourite merk! De eindtrappen zijn anders super!!!

Comment

• Dr.Sjeele
        • Apr 2004
        • 15

Ik heb het genoemde setje wel al een keer gehoord en moet zeggen: het klinkt echt niet verkeerd ! De verhouding/aantal kastjes is zeker niet verkeerd, het produceert een goede "volle" sound en je kunt er echt makkelijk 300 personen mee "plezieren".
        DAP is jaren geleden als erg low-budget merk begonnen. Wat ik afgelopen jaar van dit merk heb gezien en gehoord, is het kwalitatief stukken verbeterd en toch zeer betaalbaar gebleven.
        Je moet goed in de gaten houden dat ieder systeem (groot of klein) zijn beperkingen heeft. Je systeem over de rooie draaien door extreme muzieksoorten te draaien, of toch ff een honderd man meer pakken, is dodelijk voor je systeem (en uiteindelijk voor je beurs...)
        Gebruik van een limiter helpt je om het maximale eruit te halen en e.e.a. te beschermen, m.a.w.: altijd een goede investering.
        Heb je een bescheiden budget, dan zou ik voor dit DAP-setje gaan.
        Bij een professioneel bedrijf krijg je daarbij altijd enige vorm van garantie, vraag hiernaar en wat precies hieronder valt.
        rtfm

Comment

• Dr.Sjeele
          • Apr 2004
          • 15

Ik heb het genoemde setje wel al een keer gehoord en moet zeggen: het klinkt echt niet verkeerd ! De verhouding/aantal kastjes is zeker niet verkeerd, het produceert een goede "volle" sound en je kunt er echt makkelijk 300 personen mee "plezieren".
          DAP is jaren geleden als erg low-budget merk begonnen. Wat ik afgelopen jaar van dit merk heb gezien en gehoord, is het kwalitatief stukken verbeterd en toch zeer betaalbaar gebleven.
          Je moet goed in de gaten houden dat ieder systeem (groot of klein) zijn beperkingen heeft. Je systeem over de rooie draaien door extreme muzieksoorten te draaien, of toch ff een honderd man meer pakken, is dodelijk voor je systeem (en uiteindelijk voor je beurs...)
          Gebruik van een limiter helpt je om het maximale eruit te halen en e.e.a. te beschermen, m.a.w.: altijd een goede investering.
          Heb je een bescheiden budget, dan zou ik voor dit DAP-setje gaan.
          Bij een professioneel bedrijf krijg je daarbij altijd enige vorm van garantie, vraag hiernaar en wat precies hieronder valt.
          rtfm

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:Gebruik van een limiter helpt je om het maximale eruit te halen en e.e.a. te beschermen, m.a.w.: altijd een goede investering.
            Dit had ik dus ook al aangekaart alleen wil ik nog wel een korte toevoegin doen. Vooral bij de wat goedkopere speakers (waar niks mis mee is) moet je er niet vanuit gaan dat je een hele dag ca 8 uur op vol vermogen kan gaan draaien en door het gebruik van een limiter moet je helemaal oppassen op de lange duur. Want wat kun je gaan doen: Je denkt het moet nog wat harder -> je zet het wat harder de limiter beschermt immers wel het vermogen ja. Maar geluid heeft dynamiek dat houd in dat er minder harde en hardere stukken zijn in je muziek, deze dynamiek verklein je door een limiter dus je gemiddelde vermogen gaat omhoog waardoor je speakers te warm worden op den duur. als je bijna continu 3dB aan het limiten bent dan verdubbel je namelijk al je gemiddelde vermogen.

Maar mijn advies blijft, wel een processor kopen bij je systeem maar let hier even op.

Comment

• Lars A.
              • Jan 2004
              • 47

geef eens een voorbeeld van een goede processor. Ik heb nu best wel in de gaten hoe t zit met boxen en eindtrappen (welke goed zijn en welke niet) maar van dingen als equalizers, processors, crosovers, Digital effect processor ed. heb ik geen ervaring en weet niet wat goed is en wat niet

dus geef eens wat voorbeelden
              ?

Comment

• davehouben
                • Dec 2003
                • 92

Nou misschien is het leuk om eens te kijken op de site van Electro Voice. Die hebben hele leuke en goede Processor's vind ik. Kwa equalizers zou ik eens kijken naar een dbx, of nog beter Klark Teknik!
                Voor deze merken geld wel dat het niet de goedkoopste zijn die er op de markt te vinden zijn maar het is wel goede kwaliteit waarmee je een hoop meer uit je setje haalt. Voor beginners voldoet Behringer bijv ook al. Nou succes ermee!!!

Dave

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Nou misschien is het leuk om eens te kijken op de site van Electro Voice. Die hebben hele leuke en goede Processor's vind ik.
                  Het lijkt me een beetje overkill om een processor van 1500 euro te kopen bij een Dap audio geluidsset, Je kunt beter gaan kijken naar een Behringer DCX 2496. Dit apparaat heeft 3 inputs en 6 outputs waarbij je zelf dmv low pass filters en highpass filters ieder van de 6 outputs kan voorzien van het gewenste frequentie gebied. Hierbij heb je de keuze uit verschillende flanken (6dB/12dB/18dB/24dB Octaaf) en types filters. Nadat je dit ingesteld hebt kom je toe aan de equalizers waar je weer keuze hebt uit Low shelving, High shelving, parametrisch enz. Je kunt echt alles in stellen. En dan heb je nog delay en limiter instellingen allemaal erg uitgebreid, en als klap op de vuurpijl dynamische equalizers. Al dit leuks is in te stellen en aan te sturen vanaf en het apparaat zelf of door een PC via een kabeltje.

Dit verhaal gaat redelijk op voor alle processors die verkrijgbaar zijn dus die Behringer is geen apart ding. Je zou ook eens kunnen kijken naar een Lem, die vallen volgens mij ook wel mee qua prijs.

Mijn advies is even naar behringer.com gaan en de handleiding van de processor even downloaden, als je die dan doorgelezen hebt ben je redelijk op de hoogte, wat er zoal mogelijk is met een processor. Ook staat er in het live forum nog twee onderwerpen gewijd aan deze processor dus er is nog genoeg te lezen.

Groeten Martin

Comment

• Daan Hoffmans
                    • Aug 2000
                    • 1225

citaatf nog beter Klark Teknik!
                    Voor deze merken geld wel dat het niet de goedkoopste zijn die er op de markt te vinden zijn maar het is wel goede kwaliteit waarmee je een hoop meer uit je setje haalt. Voor beginners voldoet Behringer bijv ook al
                    Een klark achter een setje DAP... Niet dat ik de zoveelste wil zijn die DAP afzeikt, maar dat lijkt mij als een vlag op een strontschuit...

Wat betreft de EQ's in het algemeen: liever geen EQ dan een goeikope. Kan je beter je processor als eq gebruiken. Idd die Behringer schijnt best leuk te zijn (geen eigen ervaring), maar vergeet vooral de LEM DX26 niet... erg prettige processor voor een kline 800,-
                    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Lars A.
                      • Jan 2004
                      • 47

thanks alle twee ik zal er eens naar gaan kijken maar voordat ik ze heb zullen we toch nog wel een half jaartje verder zijn, eerst eens wat boxjes kopen
                      ?

Comment

• Thix
                        • Jan 2004
                        • 99

Den DBX DriveRack PA is anders ook niet slecht als processor. Deze kost ook iets rond de 800€. Zitten Crown amp settings in ).

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaaten DBX DriveRack PA is anders ook niet slecht als processor. Deze kost ook iets rond de 800€. Zitten Crown amp settings in ).
                          Hier heb ik ook naar gekeken voor ik de Behringer kocht, maar als nadeel vond ik dat er geen remote software voor is (ik weet niet hoe het met updates zit). Verder staan er bij de Driverack PA behoorlijk wat settings vast. Wel vind ik de Driverack 260 een hele leuke processor maar die was mij te duur (volgens mij zit die op zo'n 1100 euro)

Groeten Martin.

Comment

• Thix
                            • Jan 2004
                            • 99

Je moet natuurlijk kijken naar welke functies je veel gebruikt. Kwestie updates is maar een eprom vervangen en voilà.
                            Persoonlijk vind ik het menu op de DriveRack vlot werken. Bij de 260 heb je idd meer vrijheid maar deze hebben wij niet nodig, momenteel toch niet.

Comment

Working...