AES - RMS - PROGRAM - PEAK

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boi
    • Apr 2004
    • 541

Tja, maar als ik op 15mtr van het podium sta te mixen hoor ik dus niet of mijn monitors kreunen of kraken. Dus dan heb je weinig aan je oren. Ach op mijn leeftijd zijn ze de oren ook nog goed behalve, dankzij een kutgitarist, de 3Khz tot 3.5Khz een dipje van -20dB om -25db (L/R).

Ik blijf toch altijd maar voorzichtig met mijn speakers, 1.5x rms vind ik genoeg en gewoon zorgen dat je niks in het rood uitstuurt.
    Heb in 25jaar nog nooit een speaker opgeblazen, tenminste niet vanmezelf, is me wel eens gebeurd tijdens een optreden met spullen van een ander, maar dat bleek achteraf oude troep te zijn die in het vocht hadden gestaan en hij zelf geen geld had om er een degelijke speakers in te zetten, koste me een hoop centen omdat je dan weer zo net bent om die ellende opteknappen en de speakers te betalen. Je wilt toch geen geouwehoer achter je rug om hebben.
    groetjes

___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Boyz, je kan alles op voorhand uittesten hoever je kan gaan, zo ook de monitoren
      Dit ik vind ik wel een belangrijk punt
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

citaat:Geplaatst door sis

Boyz, je kan alles op voorhand uittesten hoever je kan gaan, zo ook de monitoren
        Dit ik vind ik wel een belangrijk punt
        sis
        Alles kan, ben ik met je eens maar een veiligheids marge van te voren vind ik toch veiliger.

groetjes
        Boi
        groetjes

___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• marcel
          • Aug 2000
          • 163

Even een oude koe uit de sloot gehaald.

Zelf ben ik maar een eenvoudige plaatjesdraaier zonder al te veel technische bagage, dus vandaar even de vraag of ik het een beetje begrepen heb.

Ik ben aan het rondkijken naar een versterker voor 4x JBL Control 28 speakers. In de specs die JBL van deze speakertjes geeft word enkel gesproken over het 'program' vermogen (175W program), nergens kan ik iets vinden over het RMS vermogen van deze JBL's.

Uitgaande van de berekening op de eerste pagina van dit topic zou ik dan uit mogen gaan van 87,5 W RMS vermorgen?

Voor 4x deze JBL's (2 per kanaal) zou ik dan dus een versterker moeten hebben die tussen de 260W en de 350W per kanaal aan 4 ohm levert?

Bijvoorbaad dank aan degene die mijn technische kennis enigzins bijschaaft

Marcel
          You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

Working...