Probleem met Dynacord S1200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djbirdie
    • Oct 2002
    • 509

Probleem met Dynacord S1200

In een kroeg waar ik regelmatig kom hebben ze een Dynacord S1200 versterker staan. Alleen deze versterker wordt heel gauw warm en komt ie op protect te staan en valt het geluid dus even uit. Dit gebeurt soms elke 10 minuten en het haalt niet uit of de versterker nou bijna helemaal open staat of dat het volume erg laag is.
    Ik heb hem opengeschroefd maar de ventilatoren draaien gewoon.

Wat kan het probleem zijn? En kan ik dat zelf oplossen of moet ik daarmee naar een reparateur?

Alvast bedankt!
    grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Ik denk dat je het probleem niet bij de versterker maar bij de boxen moet gaan zoeken. Een defect filter of speaker of iets dergelijks. Koppel de luidsprekers eens los en meet de weerstand, als één box een lagere weerstand heeft dan de rest heb je het probleem al bijna gevonden.

Succes
    Powered by AudioMadness....

Comment

• Thix
      • Jan 2004
      • 99

Je kan hem misschien eens testen zonder dat er een belasting(speakers) zijn aangesloten. Test dan nog eens of de versterker in protect gaat. Hij wordt toch zeker warm? echt wel warm? anders zou het probleem wel eens kunnen zijn dat de temperatuurs sensor niet goed werkt.

Comment

• djbirdie
        • Oct 2002
        • 509

Hij wordt echt warm, je kunt er bij wijze van spreken eitje op bakken. Ik zal binnenkort de luidsprekers eens doormeten.
        grtz, Niels

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

is het een mosfetversterker?

als de luidsprekers niet kapot zijn, of een te lage imp. hebben, is het vrijwel zeker de ruststroom.

Mosfet-amps hebben zowiezo al een veel hogere ruststroom instelling dan bipolair.
          Er zit waarschijnlijk een potje om het in te stellen, je kan het meten aan de hand van de DC spanning over de emitterweerstanden van de eindtorren.
          Als het bipolaire eindtorren zijn kan het trouwens nog steeds een ruststroomprobleem zijn.
          knoppen en waarden :)

Comment

• Arie de W
            • Oct 2001
            • 176

Zitten de lucht gaten niet dicht geslipt met stof etc. Want daardoor ging mijn vorige versterker ook heel vaak in de protect.
            Arie

Comment

• nightline
              • Oct 2002
              • 1001

citaat:Geplaatst door Arie de W

Zitten de lucht gaten niet dicht geslipt met stof etc. Want daardoor ging mijn vorige versterker ook heel vaak in de protect.

De versterker schijnt ook bij laag vermogen uit te vallen, ff lezen
              Powered by AudioMadness....

Comment

• djbirdie
                • Oct 2002
                • 509

citaat:Geplaatst door nightline

citaat:Geplaatst door Arie de W

De versterker schijnt ook bij laag vermogen uit te vallen, ff lezen
                Precies, maar de luchtsleuven zijn gewoon schoon, net als de hele binnenkant van de versterker eigenlijk.

citaat:
                is het een mosfetversterker?

als de luidsprekers niet kapot zijn, of een te lage imp. hebben, is het vrijwel zeker de ruststroom.

Mosfet-amps hebben zowiezo al een veel hogere ruststroom instelling dan bipolair.
                Er zit waarschijnlijk een potje om het in te stellen, je kan het meten aan de hand van de DC spanning over de emitterweerstanden van de eindtorren.
                Als het bipolaire eindtorren zijn kan het trouwens nog steeds een ruststroomprobleem zijn.
                Is dit probleem zelf op te lossen? En als ik dan de spannig instel, hoe hog moet die dan zijn?
                grtz, Niels

Comment

• FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

Kan ook zijn dat een van je eindtransistors kapot is.. dat heb ik es gehad met een dynacord pm2600
                  Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• JVS
                    • Mar 2004
                    • 317

Een defecte bipolaire transistor maakt in de meeste gevallen een volle sluiting als hij kapot gaat. Als dit gebeurt sneuvelt er bijna altijd (als er geen emitterweerstand kapot gaat) één of meerdere van de complementaire transistoren.. Met andere woorden: Defecte eindtransistor lijkt me onwaarschijnlijk. Een defecte Mosfet wil wel nogal eens hoogohmig worden als hij kapot gaat. Daar de S1200 echter geen Mosfet amp is voorzover ik weet, valt deze optie ook al af..

Ik denk net zoals DokterdB in de richting van een onjuist ingestelde ruststroom of een defect ruststroomcircuit.. Worden beide kanalen zo gauw heet, of maar één ?

Joost

Comment

• djbirdie
                      • Oct 2002
                      • 509

Beide kanalen worden gauw heet, alleen hij wordt hij ongelijk belast, het rechterkanaal staat een stuk hoger dan het linker.

En het ligt trouwens niet aan de speakers want er staat nu (tijdelijk) een andere versterker met hetzelfde vermogen die geen problemen geeft.
                      grtz, Niels

Comment

• JVS
                        • Mar 2004
                        • 317

Dan zul je er toch eventjes naar moeten laten kijken.. Jammer genoeg woon ik niet bij je in de buurt, maar elke goede pro-audio zaak met reparatiedienst moet je hiermee kunnen helpen..

Suc6 ermee !

Joost

Comment

• djbirdie
                          • Oct 2002
                          • 509

De versterker die er nu staat gaat nu dezelfde problemen krijgen als die Dynacord. Kan ik dan concluderen dat het aan een of meerdere speakers ligt?
                          grtz, Niels

Comment

• JVS
                            • Mar 2004
                            • 317

Meten = weten !

Meet de DC-weerstand van alle speakers eens apart, en vergelijk ze met elkaar ! Is er ééntje veel lager dan de rest, dan kun je in dat kastje eens verder gaan zoeken..

Stuur je hem geen bult subsonische storing in ? Of oscilleert er ergens iets op een hele hoge freq ? (maar dan hadden je HF-drivers er allang uit gelegen..)

Netspanning al eens gemeten ? (liefst gedurende de hele avond even loggen op MIN/MAX waarden met een fatsoenlijke multimeter)

Suc6 ermee !

Comment

Working...