Behringer DCX-2496 input sensitivity

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Behringer DCX-2496 input sensitivity

Hallo iedereen,

Voor thuis gebruik heb ik laatst een Behringer DCX-2496 speakerprocessor aangeschaft. Het apparaat bevalt goed en met de ruis valt het ook reuze mee

Echter ik heb een vraagje over de input gevoeligheid. Het inkomend signaal op de inputs A, B en C kun je aflezen op de desbetreffende LED-metertjes. Echter als ik mijn Mackie mengtafel ruim boven de 0 dB uitstuur dan krijg ik nog steeds maar iets van -10db te zien op de processor. En zelfs met de mengtafel vol in de clip krijg ik die meters niet op 0 dB !

Oftwel het lijkt erop of mijn mengtafel te weinig signaal uitstuurt om de volledige dynamiek van de processor te kunnen gebruiken. Zijn hier klankmatige nadelen aan verbonden of is het prima om een processor op bijv. -20db inputsignaal te laten draaien?

MVG Contour
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

Gebruik je volledig bedrade (3-polig) XLR-XLR kabels ? Als je ongebalanceerde kabeltjes gebruikt en in de XLR aan de kant van de behringer pin 1-3 niet doorverbindt mis je ook al 6dB....

Comment

• PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

Contour : Zelfde probleem, maar denk niet dat die -30-20-10-0 clip lampjes enige dB waarde hebben (dBv, dBV of dBu), gewoon de waarde van "nog zoveel dB over en ik zit in de clip". En ga ik totaal niet meer lekker klinken. Als ik 0dBu uitstuur uit m'n tafels ben ik bij de -20dB op m'n DCX.

Enig probleem met dat systeem is dat je de limiters niet echt lekker kunt instellen (ik moet de minimum waarde instellen nl. -24dB als ik die limiters een beetje wil laten werken) maar het lukt wel. Ook een probleem is dat je niet de gehele dynamiek van de processor gebruikt.
      PSL Bvba powered by
      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
      Yahama LS9-32 / MC7L-48
      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Heb de indruk dat die metertjes van de laatste nieuwe refereren tov het interne Digital Maximum.
        Bij mijn Ultracurve DEQ2496 is de referentie van de VU ook steeds het Digitale maximum. Bij de dsp8024 kon je die referentie kiezen, nu blijkbaar niet meer... (spijtig genoeg). Meestal ligt dat digitale maximum bij +22dBu. Indien je mixer intern niet met +-18V gevoed word, geraak je ook nooit aan die +22dBu.

Comment

• BBQruud
          • Feb 2004
          • 43

Beste contour, bij veel mengtafels (vooral analoge) zijn de meters zodanig geijkt, dat het 0 dB niveau van de meter overeen komt met een elektrisch signaalniveau van +4 dBu op de uitgang. Bij digitale luidsprekerprocessors komt het 0dB meterniveau echter vaak overeen met het clipniveau ofwel het maximum ingangs- of uitstuurniveau, hetgeen bij dit soort apparaten rond +20 dBu ligt. Met een fraaie term heet dit dan 0 dBFS (0dB Full Scale). De manual van de Behringer zal dit ongetwijfeld vermelden. Een eenvoudig rekensommetje leert dan, dat de 0 dB niveau's van de meters in mengtafel en Behringer dan dus 20-4 = 16 dB uit elkaar liggen. Succes, Ruud. [8D]

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Bedankt voor de zeer nuttige informatie!

MVG Contour

Comment

• Peter Vanhove
              • Jun 2002
              • 347

citaat:bij veel mengtafels (vooral analoge) zijn de meters zodanig geijkt, dat het 0 dB niveau van de meter overeen komt met een elektrisch signaalniveau van +4 dBu op de uitgang
              Dit is misschien wel waar voor de kleinere tafels, bij de grotere midassen, soundcrafts en zelfs de nieuwere generatie A&H is 0 dB, werkelijk 0 dB en geen +4 dB meer.
              Ik heb dit eens nagevraagd waarom ze dit deden, en het antwoord was omdat door die 4 dB te zakken ze ook 4 dB beter signaal/ruisverhouding kregen op papier. Dat je daarna die 4 dB moet compenseren in je processor, en daar dus weer 4 dB meer ruis bij krijgt, zal ze een zorg wezen, als de marketing machine maar draait.
              Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
              Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

Ja +4dB is eigenlijk best krap qua headroom voor live muziek...
                Volgens mij komt dat nog uit de studio-tijd met taperecorders, die tapes compressen op een gegeven moment wat dat gaf allemaal niet.
                Maar bij moderne toepassingen is het geen compressie maar clip, en dat is funest.
                Als je pech hebt ga je naar een ontvanger toe met +20/+22dBU clipniveau en dan heb je zeg maar 16dB over boven je nominale uitsturing. dat is een marge van 1:4 (crest factor)....

Gebalanceerde mengtafel-uitgangen kunnen veelal +28dBU uitsturen (als gebalanceerd gebruikt) dan gaat het allemaal wel goed, maar het ligt er nu juist aan wie de ontvanger is... 0dB is dat toch wel iets veiliger.
                Een midas stuurt denkik nog wel meer uit, want de mastersectie zal wel op +/- 22V werken....
                knoppen en waarden :)

Comment

Working...