Versterker Rack op 380V of 220V ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rob van Drunen
    • Apr 2002
    • 31

Versterker Rack op 380V of 220V ???

Hoi
    Ik heb een vraag, ik heb 4 Renkus Heinz p 1500 versterkers in een rack zitten.Waar laat je die op draaien daar bedoel ik mee welke voltage ,uiteraard 220 Volt maar wat voor een stekker hebben jullie aan je versterker rack hangen bijv: 2 phase/380 V of de blauwe 16A 220V stekker.Ik snap dat het niet op 1 groep kan draaien maar hoe lossen jullie dat op als je weet dat er niet altijd 380V aanwezig is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

"Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd[xx(]"
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Hangt een beetje af van de totale set waar je mee draait, heb je bijvoorbeeld ook nog monitoramps en wil je spanningsgroepen voor backline en F.O.H dan kun je bijvoorbeeld een distro nemen waar ook CEE32 singlephase uitkomt en hier je rack mee voeden, en anders gewoon 2 schukootjes of 2x CEE16 singlephase. Je zou ook een distro kunnen bouwen die je mooi bovenop je rack kunt zetten, dan kun je de kabeltjes kort houden. Is er dan geen krachtaansluiting dan is het dus een kwestie van allebei die kabeltjes oplengen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Rob van Drunen
      • Apr 2002
      • 31

Hoi Sparky
      Met een distro bedoel je zoiets als een 380V verdeel blok naar 3 phase 220V?Die heb ik wel maar als er geen 380V aanwezig is moet ik dus op 2 vrije groepen 220 V draaien.Dat komt er dus op neer 2 aan sluitingen 220V maken in het rack voor 2 vrije groepen 220V.

"een dag niet gelachen is een dag niet geleefd[xx(]"

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Inderdaad, als er niet altijd een krachtaansluiting aanwezig is ben je denk ik toch het best af met 2 shuko of cee kabels die je achter in je rack laat zitten. Een distro is een verdeler ja, die kun je in diverse soorten kopen of zelf maken. Als je inkomend een CEE32 rood hebt kun je bijvoorbeeld 6x shuko of CEE16 blauw eruit laten komen, bouw je de distro in een 19" rack dan past deze mooi op je amprack en kun je de korte kabeltjes meteen inprikken. Wil je je racks dichtgebouwd hebben (wel goed geventileerd uiteraard)dan kun je natuurlijk ook kiezen voor powercon of CEE aansluitingen op het rack ipv kabels uit de achterkant, maarja dat zijn dan wel weer 2 extra kabels die je kunt vergeten haha.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

Daar hebben wij een tijdje geleden ook over liggen denken om alle racks op 32A 3-fase te steken. Dit is gemakkelijk omdat je dan gewoon tot 4 racks aaneen kan linken, en als je dan op elke rack een female link 32A zet en aan male kant een kabeltje van een meter eraan hangt, kan je die kabels al niet vergeten. Verder zouden we dan op elke rack zekeringen bouwen.
          Uiteindelijk is dit plan toch niet doorgegaan omdat je d'r toch nog dikwijls in zalen mee komt zonder 3-fase (dit is evt op te lossen met een overgang 32A 3-fase naar schuko, alleen niet echt reglementair). Maar wij komen ook nogal eens in zalen met 220 V 3-fase, dan kan je wel een ster/driehoek op elke rack zetten, maar dan wordt het ten eerste een dure grap, en zijn d'r rap accidenten gebeurt (380V op de amps is toch niet gezond).
          Daarmee hebben we onze racks nu gebouwd met een 32A monof. stekker aan een kabel van 1m, 2 zekeringen voor de amps en 32A monof. en een schuko als link op de racks (schuko ook afgezekerd). Is financieel nog behoorlijk goedkoop, kan je overal mee weg. als je dan, in je rack bv 2 schuko's inbouwt waar je 2 kringen versterkers opzitten (evt achter een deurtje of zo), dan kan je, als d'r enkel 16A monof. is, de 2 kringen in je rack uittrekken en met 2 aparte kabels inpluggen. Als je dan grotere sets hebt gebruik je de 32A monof., is een pak netter dan al die schuko's.
          --- watt ever you want ---

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

ik maak gebruik van losse binnen rackjes in een stolpcase, daar bouw ik de versterkers volgens de vor mij handige combinatie in en stapel ze gewoon in de stolp.

hier heb ik achter in ieder rack een powercon en powercon doorkoppeling zitten en zo bereken
            ik gewoon per opdracht wat ik nodig heb en neem dat mee. ik koppel de racks door tot ik aan ongeveer 12 amp zit en hang deze aan een fase van mijn distributor, op deze manier kan ik dus heel makkelijk varieren.
            Ik hoop dat jullie hem zo begrijpen..:-)

Groetjes en suc6
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Rob van Drunen
              • Apr 2002
              • 31

Hoi
              Ik denk dat ik 2 powercon's inbouw en 2 versterkers per powercon laat draaien.als er 380V aanwezig is gooi ik mijn verdeelblok er tussen om zo 3 fase 220V te krijgen.Het enige probleem is alleen dat je dan altijd op zoek moet naar 2 vrije groepen 220V als er geen 380V is.
              So be it[^]

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd[xx(]

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

als je die RH-p-1500's ook voor bijv hoog gebruikt zullen ze nooit de volle 1500 watt doorgeven, en zou je ( ook ivm met gelijktijdigheden etc) kunnen volstaan met een enkele fase-16A.

Comment

• Rob van Drunen
                  • Apr 2002
                  • 31

Hoi ********
                  Ik gebruik per kant 2 1500's 1 in "brug" 1 voor mid (links) en hoog (rechts).Dus volgens jou zou ik kunnen volstaan met 1 powercon voor 4 versterkers.Ik moet je gelijk geven met de tegelijkertijd stelling van de versterkers daar heb ik zelf ook aan gedacht,maar zou dat ook gelden op vol vermogen?

Een dag niet is een dag niet [xx(]

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

denk dat het wel gaat,
                    ik draai met een 2400,een 1400 en 3 1200 watt versterkers op 1 groep,
                    de 2400 en de 1400 staan actief in een set de 1200's zijn voor monitors.
                    theoretisch kan het niet maar ik heb nog geen zekering zien gaan (c-automaten)
                    misschien dat het komt dat muziek nooit van 20-20k over de hele band even hard is[?]
                    of wordt er alle amp-bouwers ietwat overdreven?
                    als in;2 keer 1200 watt en een main fuse van 10a
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...