Opstelling bij grote band/koor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fritz
    • Oct 2001
    • 621

Opstelling bij grote band/koor

Beste mensen,

Normaal gesproken doen wij voornamelijk discoshows, maar nu zijn we gevraagd om tevens een bandje met koor te versterken. Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet natuurlijk wel gewoon goed zijn.

1x Saxofoon
    1x Drumstel
    1x Accordeon
    1x Basgitaar
    10x Zingende mannen
    20x Zingende vrouwen

Dit alles op een podium van 10 bij 4 aan een kant van de zaal van ongeveer 40x20x8mtr (lxbxh)

Wat zouden jullie aanraden als het gaat om de hoeveelheid microfoons (dacht zelf aan 8) en de opstelling van die microfoons. Verder kan ik het beste wat monitorboxen inzetten neem ik aan.
    Kortom waar moet ik zoal op gaan letten?

Alvast hartelijk bedankt,

Fritz
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

PA firma inhuren...

Sax SM58 of AKG pp419, drumstel mic of 8, accordeon-> DI ?, bas DI of SM57 en koor een stuk of 5 AKG C3000's...
    6 monitors voor koor, en nog eens 4 voor muzikanten, dus FOH en mon desk (of evt vanop 1 tafel)
    --- watt ever you want ---

Comment

• joe
      • Jan 2003
      • 446

Tja fritz, als het niet perfect hoeft, maar wel goed!!! zit er denk ik toch niks anders op dan een pa bedrijf te huren (zoals Kevin al zei) of je hebt meer in je mars dan dat je vraag doet overkomen.

Een geluid technicus moet je niet vragen om op een feest te mixen zoals een DJ
      Een DJ moet je gewoon geen band laten mixen.

Het is gewoon een heel ander vak.

(was vroeger een DJ, kwas er nooit goed in)

Comment

• dabassman
        • May 2003
        • 172

Heb van het weekend een optredentje gedaan met 2 accordeonisten en gewoon met 2 sm58's klonk erg goed
        Greeeeeets
        Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

citaat:Geplaatst door dabassman

Heb van het weekend een optredentje gedaan met 2 accordeonisten en gewoon met 2 sm58's klonk erg goed
          Greeeeeets
          Tsa 2 man is nog net iets anders dan 25 man op een podium, die allemaal versterkt dienen te worden en zelf graag ook nog iets van zichzelf zouden willen horen.
          Met wat DJ-materiaal en mics op ingeplugd vrees ik dat je de boel nog niet eens feedbackvrij krijgt, laat staan er een deftige mix van te maken.
          --- watt ever you want ---

Comment

• Fritz
            • Oct 2001
            • 621

Kijk zo serieus als jullie het nu gaan aanpakken hoeft het dus gelukkig niet. Heb de mensen al uitgelegd dat ze niet alles van me kunnen verwachten omdat ik ook geen geluidstechnicus ben.

Mijn bedoeling is dus om bijv. 1 SM 58 op statief te zetten en daar dan een groepje van 5 man omheen. En zo dus een keer of 6, niet iedereen hoeft er even duidelijk uit te komen, maar het geheel als koor moet dus wel overkomen. Mannen en vrouwen gescheiden houden natuurlijk. In totaal zal het gaan om een uurtje muziek van hun kant...
            En als er budget was om een PA-bedrijf in te huren, hadden ze dat gedaan

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

citaat:Geplaatst door Fritz

Beste mensen,

Normaal gesproken doen wij voornamelijk discoshows, maar nu zijn we gevraagd om tevens een bandje met koor te versterken. Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet natuurlijk wel gewoon goed zijn.

1x Saxofoon
              1x Drumstel
              1x Accordeon
              1x Basgitaar
              10x Zingende mannen
              20x Zingende vrouwen

Dit alles op een podium van 10 bij 4 aan een kant van de zaal van ongeveer 40x20x8mtr (lxbxh)

Wat zouden jullie aanraden als het gaat om de hoeveelheid microfoons (dacht zelf aan 8) en de opstelling van die microfoons. Verder kan ik het beste wat monitorboxen inzetten neem ik aan.
              Kortom waar moet ik zoal op gaan letten?

Alvast hartelijk bedankt,

Fritz
              Zorg in ieder geval dat het podium tegen de kortste muur staat. Dit scheelt een hoop ellende met spreiding.

Ik ga er even voor het gemak van uit dat het geen produktie is waar je een hoog budget hebt (aangezien je opmerking het hoeft niet perfekt maar wel goed).

De ruimte op het podium is vrij krap monitoring zou ik beperkt toepassen. Voor het koor een monitor groepje met wat accordeon en/of sax. De sax en accordeon zou ik een monitor groepje laten delen. De bassist neemt vaak een eigen versterker mee dus dat scheelt weer. zoek wel even een handige plek voor zijn versterker i.v.m. overspraakm, misschien in de buurt van de drummer? scheelt je daar ook weer een monitor.

Microdoons:
              Sax, SM87b
              Accordeon, twee klipjes van bijvoorbeeld AKG maar twee SM58/57 werkt ook goed.
              Drumstel, mics op de kick en snare en 2 overheads van schuin achter naar beneden richting toms gericht.
              Bas, DI
              Koor, 8 overheads, 2 voor elke toonsoort. Ik pan daarbij de lage toonsoorten wat extremer naar links en rechts dan de hoger toonsoorten.

PA:
              Het zou mooi zijn om met delay speakers te werken. Voor aan bij het podium hoor je onversterkt al veel geluid. 10 meter verder op kan je het wel nodig hebben. Ook zijn de delayspeakers minder gevoelig voor rondzingen omdat ze simpel weg verder weg staan. Je kunt ze dus een stuk harder zetten.

Algemene tips:

Maakt eens een opstelling bij een repetitie op een gelijke grote als het podium. Koren die niet gewens zijn versterkt te zingen zullen erg moeten wennen. En jijzelf kan ook alvast lekker repeteren.

Probeer niet met je koormics alle 30 de stemmen op te vangen, dat lukt je namelijk toch niet. Probeer je mics zo te richten dat je de juiste (duidelijk en zuiver) stemmen op pikt (verschuif desnoods mensen een aantal plaatsen in overleg met de dirigent). Op de PA zul je niet horen of er nu 20 of 30 man is versterkt, en het gaat om het eindresultaat.

Succes.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Robert
                • Aug 2000
                • 630

Als er geen budget is voor een goed PA-bedrijf...

Als het mogelijk is moet je misschien eens nadenken over de bekende quote "more is less". Wat ik bedoel: Als de akoestiek van de zaal en het type gelegenheid het toelaat kan je ervoor kiezen om veel niet te versterken, maar alleen akoestisch te doen. Misschien krijg je dan wel een beter resultaat dan wanneer je allerlei spullen gaat gebruiken voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn.

Wat dacht je van:

Mic voor sax
                Mic voor accordeon
                Mic (of DI) voor bas
                Mic voor solo zang (indien aanwezig)
                Eventueel mic bij de basedrum van het drumstel

En de rest gewoon akoestisch!

Monitorboxen bij solo-zang en misschien bij muzikanten als ze erom vragen (saxofoon wellicht).

Is maar een idee...

Groeten! Robert

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

Sluit ik me bij aan. Maar dan moet je natuurlijk wel gelegenheid hebben om wat dingetjes uit te proberen. T is niet altijd even makkelijk kwa tijd. Als ik jou was zou ik nog ff lekker wat meer info inwinnen bij de dirigent van de groep, bij de organisator, en ff een beetje met ze gaan praten over wat organisatorische dingetjes zoals tijd, geld en wensen. Verder zou ik dan ook nog een beetje gaan kijken hoe het met de bas zit, veel bassisten zijn gewend hun versterker lekker open te draaien, waardoor ze absoluut niet hoeven te worden uitversterkt, en je zelfs moet vragen of ie z'n amp wat zachter wil zetten. Daarnaast staat er idd bij basedrum eventueel voor de mike, maar daar moet je dus ook goed op letten. Er zijn bepaalde ruimtes die akoestisch het laag al lekker versterken, er zijn ook ruimtes die dat juist andersom doen, en stylen muziek waar je het juist wel wil horen, of juist niet enz. Het hangt van verschillende dingen af.
                  De groeten => Micha

Comment

• Fritz
                    • Oct 2001
                    • 621

Precies, aan deze tips heb ik wat, bedankt!

Ik had zelf gedacht om die sax en die accordeon wel te versterken, maar de bas en het drumstel niet. Het drumstel komt er toch wel bovenuit en de basgitarist heeft een behoorlijke versterker zelf.
                    1x mic voor Sax
                    1x of 2x mic accordeon
                    2x mic groepje mannen
                    4x mic groepje vrouwen

En bij solozang kan een van de mannen/vrouwen de microfoon voor zichzelf pakken...
                    Kijk en het woord koor moet niet zo serieus genomen worden. Het is dus gewoon een groep zingende mannen en vrouwen, waarbij slechts een klein deel ook in een echt koor zingt.

De dag zelf heb ik trouwens vanaf begin van de middag tot begin van de avond de tijd om alles uit te regelen en te repeteren.

In ieder geval vast bedankt voor de antwoorden en meer tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Comment

• lifesound
                      • Apr 2003
                      • 1052

een ander idee ... als er geen budget is voor een pa....misschien gewoon zeggen dat ze dan beter gewoon muziek kunnen draaien.
                      Anders is het nadien misschien weer klagen en zagen...

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Met een paar eenvoudige middelen een optreden beter laten klinken als je geen ervaring hebt.
                        Here we go... okee, Het beginpunt is een onversterkt optreden, het grootste probleem is dat niet alle instrumenten met elkaar in balans zullen zijn. Als je geen solozang hebt: drop de monitors, als je niet weet wat je doet, zorg je hiermee alleen maar voor ellende. Met name de drummer zal dit niet leuk vinden. Maar ik weet bijna wel zeker dat het totaal er beter van wordt. Zoals gezegd, tenzij je solozang hebt als dit het geval is ben ik bang dat je er niet omheen kunt. Maar goed, door naar het in balans brengen van de instrumenten, dat doe je dus door instrumenten die te zacht zijn tov de hardste instrumenten uit te versterken. De hardste instrumenten zijn: De bekkens van de drumkit en het koor (Als ze werkelijk kunnen zingen that is:P) een saxofoon kan ook behoorlijk tetteren, maar dit hoeft niet per se het geval te zijn. zet een micje voor hem neer, maar als tijdens de soundcheck blijkt dat je het zonder ook af kan, haal hem dan gewoon lekker weg. Bij de basgitaar hangt het een beetje van de versterker af, pak deze iig gewoon lekker D.I. Dit kan op een aantal manieren; Als de basversterker een gebalanceerde voorversterkeruitgang heeft is dat het simpelst: XLR erin en klaar, is deze ongebalanceerd dan stop je er eerst een D.I.-box tussen, is er helemaal geen pre-amp-out of doet de versterker meer kwaad dan goed aan het basgeluid, stop de kabel van de basgitaar dan in de D.I.-boxneem een kort jackkabeltje dat je vanuit de D.I. de basversterker instuurt en stop je XLR in de D.I.Okee zoals al gezegd zijn bekkens erg hard van zichzelf, maar eea hangt natuurlijk sterk van de speelstijl van de drummer af. Waar we iig zeker van kunnen zijn is de bassdrum, het is mischien-ook al moet het eenvoudig blijven- een goede zaak om hier een mic te gebruiken die voor dit doel wat beter klinkt dan een 57je of iets dergelijks. voorbeelden hiervan kun je in andere topics vinden. maar nu wordt het dus wel belangrijk wat voor speelstijl de drummer heeft: Is het een houthakker die flink op zjn bekkens rost dan wil je die niet uitversterken, die krengen kunnen dan onversterkt op 120Db pieken, no shit! wat je dan wel wilt pakken zijn de snare en de hihat die je heel mooi samen met 'e'en micje kunt pakken. Is het aan de andere kant iemand die zacht slaat, doordat hij bijvoorbeeld een wat meer jazzy stijl heeft, dan is het mooi om 1 of 2 overheads te plaatsen. Hier raad ik je dus aan om allebei de opties tegelijk in te zetten tijdns de soundcheck, dus zowel overhead(s) als de snare/hat mic, kun je na de check evt nog beslissen om mics weg te halen. Ow, helemaal vergeten, die accordeon, sja, die moet je zeker uitversterken, period.

Resulteert dus in het priklistje:

1 bassdrum
                        2 snare/hat
                        3 overhead links
                        4 overhead rechts
                        5 bas
                        6 accordeon
                        7 sax

Onthou het doel!! dat is dus niet om zoveel mogelijk schuifjes open te zetten, integendeel, met hoe mindr je afkunt hoe beter. Het zou dus heel goed kunnen dat je eenmaal tijdens de show alleen de bassdrum de snare/hat en de accordeon uitversterkt! Maar het kan ook de andere kant op werken.

EDIT; Ik heb net de rest van het topic gelezen en gezien dat er sowieso ook solozang bij zit dus daar heb je minimaal ook een micje voor nodig en aan monitoring ontkom je nu ook niet meer, zorg dat je een EQ hebt om uit te fluiten! verder zeg je dat de bassist een goede versterker heeft en dat de drumkit toch wel hard zat is. Wat ik niet in mijn verhaal van net heb gezegd is dat je doordingen uit te versterken niet alleen balans kunt aanbrengen maar ook meer definitie en diepte. De bassist heeft mischien wel een goede versterker, maar het totaal klinkt weer een stuk mooier als de bas een stukker dieper gaat doordat hij in de pa wordt meegenomen, dit hangt natuurlijk wel weer af van wat voor P.A. je hebt en ook of de bassist idd een echt mooie versterker heeft.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

P.S. Lifesound, er zijn ook mensen die plezier beleven in het maken van muziek, niet op hoog niveau, niet om iets te bereiken dan het plezier dat ze er in scheppen. En ik kan het dan leuk vinden om deze mensen een stukje op weg te helpen met wat tips, dat is geloof het main target van dit forum, kennis uitwisselen en elkaar helpen. Je kunt natuurlijk ook een post zetten die de indruk wekt dat je mijlenver verheven bent boven dit soort amateurs, het is maar net waar je behoefte aan hebt, goeieavond.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Jag
                            • Nov 2002
                            • 319

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je het meeste akoestisch kan laten, ik zou als het goedkoop moet zelf de sax en bas op voorhand laten vervallen. Mijn priklijstje zou zijn:

kick
                            snare/hatt
                            overhead L
                            overhad R
                            6x OH koor
                            1x accordeon (eigenlijk 2)

Maar het ligt er maar helemaal aan wat voor koor je hebt. Heb laatst een vergelijkbare klus gedaan, met nog een vleugel, twee gitaristen en wat percussie dingetjes er extra bij (en geen accordeon). Ik had een kanaaltje of 20 in gebruik, maar aangezien het koor kwalitatief en kwantitatief een beetje te kort kwam had ik iets van 10 kanalen gemute staan.

En de uitspraak is trouwens less = more, niet andersom [].

Comment

• Fritz
                              • Oct 2001
                              • 621

citaat:Geplaatst door lifesound

een ander idee ... als er geen budget is voor een pa....misschien gewoon zeggen dat ze dan beter gewoon muziek kunnen draaien.
                              Anders is het nadien misschien weer klagen en zagen...
                              Heb al aangegeven dat je het nooit perfect krijgt, omdat ik gen geluidstechnicus ben. Maar nogmaals, dit is ook helemaal niet de bedoeling. Er is gewoon groep mensen die, door middel van wat liedjes, het jubileum van een school wat op wil luisteren. Het hoeft niet perfect en het duurt waarschijnlijk maar 2x 30 min.
                              De rest van de avond draai ik

Comment

Working...