digitale versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

digitale versterker

Ha piepels,

ik zit in discussie over het principe van de digitale versterker.

kan iemand de werking van dit principe uitleggen??

mazzels

gerard
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

werkt op het principe van PWM, pulsbreedtemodulatie, dat ken je wel veronderstel ik. Op de uitgang van de amp zit dan een condensator, die samen met de luidspreker (spoel) het PWM signaal mooi rond maakt in de vorm van een sinus.

Op de Behringer site hebben eens wat pdfjes gestaan over hun digitale amp principes, ik heb ze hier op m'n hd staan, misschien zijn ze nog wel te vinden:
    FN4777.pdf
    HCA125ACREF.pdf
    HCA250ACREF.pdf
    HCA600ACREF.pdf
    Deze gaan wel niet echt om het principe, maar je leert er toch wel iets van bij.
    Hier een schema van een digitale amp:

Comment

• bewap
      • Jun 2002
      • 239

Volgens mij een versterker die werkt met PWM heeft over het algemeen een groter rendement omdat de transistors worden gebruikt als schakelaar en niet als regelbare stroombron. Als ze gebruikt worden als schakelaar hebben ze veel minder last van verliezen.

De werking berust dus op het feit dat PWM een blokvormig signaal opwekt die een bepaalde duty cycle heeft. Des te groter de duty cycle des te meer energie het signaal bevat. Dit wordt hierna rechtgetrokken door een condensator en dat moet dan het uitgangssignaal voorstellen. Lab Gruppen en Powersoft maken bijvoorbeeld gebruik
      van PWM en volgens mij heeft Powersoft nog een mooi verhaaltje daarvan op hun site staan. Anders heb ik misschien nog wel een boekje over PWM. Ik zal eens kijken.

Comment

• dabassman
        • May 2003
        • 172

Is het ook niit zo dat bij een digitale versterker de ventaltoren (ofzo) sneller gaan draaien een beter koeling zeg maar als ze meer input krijgen?
        Greeeets
        Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

citaat:Geplaatst door dabassman

Is het ook niit zo dat bij een digitale versterker de ventaltoren (ofzo) sneller gaan draaien een beter koeling zeg maar als ze meer input krijgen?
          Greeeets
          Is mogelijk, maar heeft totaal niets te maken met principe van digitale versterkers... Wordt op verschillende moving heads oa ook toegepast
          --- watt ever you want ---

Comment

• Wietse
            • Sep 2003
            • 149

ahum hoe ga je het vermogen dan regelen?

door de bronspanning, dus de spanning die de transistors krijgen om op te schakelen, te veranderen?

Comment

• Wietse
              • Sep 2003
              • 149

na effe zien, volgens mij is't gewoon een analoge versterker met een
              DAC derin, net zoals de cd dat heeft om digitale cd te lezen en naar gewoon analoog cinch signaal te gaan,...

Comment

• Siem
                • Jul 2003
                • 124

Hier: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136634.pdf
                en hier: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136225.pdf,
                maar vooral hier: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/bcapaper.pdf

en met a/d-conversie heeft het dus niks te maken.
                Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Het is dus als het ware de truc die een frequentie-omvormer in de energie-techniek toepast.
                  Maar dan met een veel hogere kloksnelheid, zeg 44,1 kHz, of zo.
                  Je jast een elco vol met een bepaalde hoeveelheid blokjes, en door die blokjes zo te kiezen (vanuit een digitaal signaal) dat er een vorm van signaal ontstaat achter die elco heb je je versterker. Kan dus voor nog grotere vermogens ook evt met triac's , of thyristoren.
                  Kijk, dat was dus mijn discusie. In theorie is nu de 100 kW ( en nog veel zwaarder) eindbak mogelijk, met een impedantie van, zeg, 0,01 ohm. ( in de energie-vermogens-electronica al geen probleem meer..)

Vooral nu de klokfrequentie op 96 kHz te gebruiken is.

Comment

• test12
                    • Jan 2003
                    • 901

Dat van pulsen in een elco is wat heel kort door de bocht. De output is een Combinatie van een biphase DC to AC convertor met een high-current linear filter. De klok snelheid in de LAB. Gruppen is bij mijn weten boven de 200khz.
                    En inderdaad als ik de outputmoduul van een fp 6400 bekijk (6,4 kW)
                    Dan is schaal vergroting zeker mogelijk (zijn echt nog mini componenten t.o.v. conventiolele versterkers en ook de koeling).

m.v.g. Herman

Comment

Working...