versterking van zang bij orkest

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erik_gj
    • Jan 2004
    • 129

versterking van zang bij orkest

morgen is er bij ons opschool opendag. dan komt ons school orkest spelen en een paar mensen komen daarbij zingen. nu had ik het er met mijn muziek docent over en die vindt dat ik de speakers achter het orkest moet zetten ( over de speakers komt alleen de zang). Is dit wel verstandig? of maakt het geen klap uit of ik ze nu voor of achter het orkest neer zet, kortom wat zal het beste klinken? het is een orkest van 40 man ze maken dus een beste bak met herrie.

greetz erik
    zoveel knoppen het lijkt wel lente!
  • snoei
    • Apr 2003
    • 168

achter orkest is nogal lastig... aangezien je dan veel kans op feedback hebt.

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Er van uitgaande dat het solistische zang is en er verder geen monitoring is, moeten de vocals voor de speakers staan om het te kunnen horen en zou het inderdaad een mogelijkheid zijn om de speakers achter naast het orkest te plaatsen. Het is wel enigsins afhankelijk hoe het orkest er op reageert anders toch iets naar voren plaatsen.

m.v.g. Herman

Comment

• erik_gj
        • Jan 2004
        • 129

ow vergeten uiteraard is er monitoring voor de zang . en er zijn op zijn hoogst 4 mensen aan het zingen. dat probleem van de feedback had ik ook al in mijn achterhoofd.

Comment

• Robert
          • Aug 2000
          • 630

Als er zangmonitoring is moet je de luidsprekers zeker VOOR het orkest zetten. Je gaat die luidsprekers heel hard zetten (i.v.m. de "bak herrie") dus krijg je 2 grote problemen:

* Een orkestlid dat dicht die boxen zit wordt doof (of begint voor die tijd te klagen)
          * Je hebt veel kans op feedback

Vraag me af wat de redenatie van je muziekdocent is trouwens...

Robert

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

Inderdaad als er wel monitoring is, dan zou ik de speakers niet achter het orkest plaatsen.
            Heeft weinig of geen zin. Problemen met feedback is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard het orkest gaat en hoe hard daardoor de zang moet. Bij niet uitversterkt orkest en zang installatie die zonder oversturing en compressie (doordat de versterker niet harder wil) hard genoeg kan denk ik dat dat nog wel meevalt (is wel afhankelijk van het orkest).
            Je kunt vaak ook met draadloze mic's in de zaal werken zonder problemen.

m.v.g. Herman

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

ik had vandaag ook een gitaarist voor de bxen nodig, ik had de volle feedback.
              Gewoon doekjes (zwaete poliester) en geen feedback meer
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

To erik gj
                Laat nog eens weten wat voor zang installatie en ervaring met orkest (hoe hard of viel het mee ?)
                Evt. bezetting v.h. orkest.

m.v.g. Herman

Comment

• erik_gj
                  • Jan 2004
                  • 129

bezetting kan ik je wel geven:

40 man

12*violisten ( 6 alt viool en 6 sopraan viool)
                  6*klarinetten
                  3*saxofonisten
                  4*pianisten
                  3*gitaristen (1*bas 2*electrisch)
                  4*trompetisten
                  1*drum
                  1*percusionist
                  3*dwarsfluit
                  en 1 dirigent :P

dit is als ze er allemaal zijn, maar ik weet niet of daar plaats voor is op de locatie (denk het eigenlijk niet)

nouja oke 35 man iets minder dan 40 misschien

zang installatie : 2x LEM topjes actief en 1 bas actief ook LEM. 2x draadloze senheiser en 2x senheiser met draad. de mixer daar ken ik (nog)niet ik zit zelf niet op die locatie.

de ervaring met het orkest is wel goed vrij prof. ze gaan meestal wel vrij hard magoed mijn zorg om daar dan de zang mooi overheen te laten komen.

to robert: ik denk dat hij dacht goh dat ziet er wel mooi uit en geen rekening hield met de uitvoering (heeft hij wel vaker last van ook qua licht).

na morgen avond zal ik kijken of ik nog een paar kiekjes van de avond kan plaatsen (en ook van hoe de LEM's stonden )

greetz erik

Comment

• ljlarzzzie
                    • Aug 2003
                    • 92

hoe is 't afgelopen?
                    de laatste x dat ik zo'n zelfde klusje deed, en de speakers erachter zette ging het al snel rond.... maar goed dat kan ook aan de ruimte hebben gelegen..

Comment

• erik_gj
                      • Jan 2004
                      • 129

het is allemaal goed gegaan we hebben de vocals met een monitor achter een muurtje gezet (achter de boxen ging prima)

overzichtje (ja het orkest zit niet echt onder de truss[xx(])

foto vanaf de plek waar de vocals stonden

al zingend

onze "setup" (ff testen of er brom was alle lampen aan en uit)

een doorsnede van hoe het stond links zang dan orkest dan speakers en truss.

van veel mensen kreeg ik de reactie dat het warm aandeed. leuke binnenkomer,we zaten in de hal.

hoop dat de foto's zo van redelijk voormaat zijn en de modemers ook zonder eerst boodschappen te doen naar de foto's kunnen kijken. geslaagd projectje vond ik!

p.s. butget 60 euro

Comment

Working...