21" super driver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Oké dan, ziet er heftig uit [8D]

k mis alleen iets: lijst met dealers wereldwijd. Iemand die weet hoe je aan zo'n ding kan komen?[)]

Comment

• - -Niels- -
      • Aug 2003
      • 253

citaat:Geef mij maar 4 goeie RCF woofers of iets anders, die blazen deze met gemak voorbij. Alleen al als we naar het rendement kijken, 90 dB. Die woofer is volgens mij in 1 ding goed en dat is energie verstoken.
      't Is gewoon een ongelofelijke 'zuiperd' van wattage...

Hij heeft gewoon super-magneten, maar daar blijft het bij... verder vind ik het niet zo echt bijzonder.... tja, ik moet wel toegeven, dat ik zoiets nog nooit eerder heb gezien...
      alleen de prijs, daar ben 'k wel benieuwd naar!!!

Comment

• denkomieken
        • Jan 2004
        • 111

Ik vraag me eigenlijk hoe dat dit zou klinken. Als ik me niet vergis is een woofer rond omdat het geluid ook bolvormig voortplant.Hoe verder je van een woofer staat, hoe groter de halve bol (woofer is maar een halve zijde van een puntbron).

Nu mijn vraag is, hoewel er vier woofers naast elkaar bevestigt zijn, dat dit de geluidsgolven (halve bol) van de naastliggende woofers niet zou beïnvloeden.
        Naar mijn interpretatie zou toch een deel van de ene woofer de andere storen op het aanliggend deel. Hierbij komt nog eens dat de woofer op zijn geheel ook nog eens vierkant is afgewerkt en dit dus ook een nevenwerking geeft op de geluidsvoortplanting.[?][?]

Wat zou er gebeuren mocht je per ongelijk er twee in tegenfase aansluiten t.o.v. de andere oeps kapot. Gelukkig heeft de gemiddelde autofreak die dit ooit zou kopen veel vertsand van geluit en de techniek ervan om deze fouten zeker niet te maken [8D][8D]
        ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Als bovenstaande uitleg klopte zouden alleen ronde laaghoorns nog werken.
          Lage freq. hebben wel een bolvormig afstraal gedrag. Maar de gehele opp. is hier een afstraal vlak.
          Als je hier met een puntbron wilt rekenen dan is dat een virtueel punt dat achter de speaker ligt.
          Gelukkig komen er niet zoveel nieuwe natuurwetten meer bij.

m.v.g. Herman

Comment

• MatthiasB
            • May 2003
            • 674

het enige wat die mannen willen in hun voiture is veel laweit!!!

ik heb er nog geen een gezien die zo een boomcar (rijdende jukebox) horen zeggen van "hmmm ik zou toch wat meer mid hoog willen hmmm" en er zit precies een klein dipje in de bas

neee joh het enige wat die mannen kunnen is "KAN HET NOG HARDER WANT DE MIJNE GAAT VEEL LUIDER HOOR" wat zegt ie ??????

er bestaan wel systemen van seas / exell voor in de auto en dat zijn high end speakers, dat zou meschien wel wat zijn
            NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• - -Niels- -
              • Aug 2003
              • 253

citaat:Wat zou er gebeuren mocht je per ongelijk er twee in tegenfase aansluiten t.o.v. de andere oeps kapot.
              En dit stond op de site:

citaat:* Lifetime warranty against any defect

Comment

• Jag
                • Nov 2002
                • 319

citaat:Geplaatst door denkomieken

Ik vraag me eigenlijk hoe dat dit zou klinken. Als ik me niet vergis is een woofer rond omdat het geluid ook bolvormig voortplant.Hoe verder je van een woofer staat, hoe groter de halve bol (woofer is maar een halve zijde van een puntbron).

Nu mijn vraag is, hoewel er vier woofers naast elkaar bevestigt zijn, dat dit de geluidsgolven (halve bol) van de naastliggende woofers niet zou beïnvloeden.
                Naar mijn interpretatie zou toch een deel van de ene woofer de andere storen op het aanliggend deel. Hierbij komt nog eens dat de woofer op zijn geheel ook nog eens vierkant is afgewerkt en dit dus ook een nevenwerking geeft op de geluidsvoortplanting.[?][?]

Wat zou er gebeuren mocht je per ongelijk er twee in tegenfase aansluiten t.o.v. de andere oeps kapot. Gelukkig heeft de gemiddelde autofreak die dit ooit zou kopen veel vertsand van geluit en de techniek ervan om deze fouten zeker niet te maken [8D][8D]
                Je moet zoveel aan die pretcigaretten hijsen, er is echt niks te volgen van je verhaal [)].

Ik sluit me helemaal aan bij Sparky, lompe buisness car audio. Ik kan me idd niet herinneren dat ik een car audio gast heb horen zeggen dat er toch een scherp randje zat bij 4.5 KHz. Of dat er door een klein looptijd verschil een klein dipje zit op het crossover punt.
                Ik hoor meestal vooral boenk-ie-boenk en mijnes haalt wel de 160 dB!! Of een ander ongeloofwaardige hoeveelheid.

Ik zag een paar maanden geleden een mooi voorbeeld bij Kopspijkers: een car audio gast gaf een demonstratie van zijn geluidsset in zijn auto. De verslaggever zag je echt wegduiken uit pure angst voor de bizarre spls. De eigenaar van die installatie kreeg het advies om toch eens een bezoek te brengen aan de KNO arts. Uiteraard liet het gemaakte audiogram een zeer diepe dip zien. Dat werd aan hem verteld door de arts waarop hij concludeerde dat samenvatte met dat hij dus zijn versterkervermogen moet verdubbelen voor 4KHz .

Comment

• - -Niels- -
                  • Aug 2003
                  • 253

Ja, ik heb 't ook gezien, erg grappig (nouja, dom!)!!!

Car-audio: zoveel mogelijk woofers in een auto plaatsen...
                  Kwaliteit: ach nee... een hoge spl, da's belangrijk...[V][V][V]

EEN SPORT? GELDVERSPILLING!!!

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

Dat ding slaat echt helemaal nergens op. Je kan net zo goed 4 drivers nemen van 1/4 oppervlak.
                    En dan heb je echt wel meer dan 90 dB.

Ik geloof wel dat de truuk met die autospielerei is, dat je een hoge poort-afstemming kiest.
                    Omdat de luisterruimte (nou ja martelruimte) zo klein is, krijg je het efect dat je anders in de luidsprekerkast komt te zitten. Die luidspreker gaat zich gedragen als een single bandpass, en je cabine is de gesloten ruimte, dus gaat minder laag.

De vraag is echter: willen ze nou meer laag binnen, of juist buiten?

oh ja die 9000 watt.... het word steeds gekker... kun je je auto mee uitgedeuken

wat een gekleuter

knoppen en waarden :)

Comment

• Jag
                      • Nov 2002
                      • 319

Volgens mij is de grap juist dat je ontzettend veel zogenaamde cabin gain (12dB/octaaf extra onder de pakweg 80Hz) krijgt door die kleine martelruimte. Als je dan een woofer neemt die veel output heeft in het sublaag (dus veel excursie en membraamoppervlakte), dan kan je daar maximaal van profiteren voor zo'n puberale spl-drag wedstrijd.

Maar ik snap niet waarom ze het niet een keer goed aanpakken, gewoon twee EAW SB850s of wat dan ook achterin met 4kW erachter. Gegarandeerd doof worden, wat wil je nog meer als car audio gast []?

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:Geef mij maar 4 goeie RCF woofers [u]of iets anders</u>
                        Zoiets als dit: http://www.adireaudio.com/diy_audio/...ire/tumult.htm ?

Mvg Johan

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

maar wat denkomieken zegt klopt natuurlijkj gedeeltelijk, de speakers zijn alle 4 los aan te sluiten...teew, of zelfs maar een in tegenfase en je mega-gourmetpan is naar de klote, kijken of er dan ook lifetime-warranty op zit :-)

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

citaat:Geplaatst door Jag

Volgens mij is de grap juist dat je ontzettend veel zogenaamde cabin gain (12dB/octaaf extra onder de pakweg 80Hz) krijgt door die kleine martelruimte. Als je dan een woofer neemt die veel output heeft in het sublaag (dus veel excursie en membraamoppervlakte), dan kan je daar maximaal van profiteren voor zo'n puberale spl-drag wedstrijd.

Maar ik snap niet waarom ze het niet een keer goed aanpakken, gewoon twee EAW SB850s of wat dan ook achterin met 4kW erachter. Gegarandeerd doof worden, wat wil je nog meer als car audio gast []?
                            ja jaq, 12dB room gain heb je wel tot 120-150Hz oid .
                            Maar het probleem met een driver met lage fs/veelslag/veelopp in de auto is dat je nooit genoeg kastvolume kan maken om dat goed af te stemmen, dus moet je wel hoger afstemmen en die roomgain gebruiken ter compensatie, wil je maximale efficiency hebben....

Een baspijp met lage afstemming in een kleine kast word ook heeeeel lang..... en dan is er geen plaats meer voor de chick of andere martelgezel
                            En die autospeakers zijn daarom stijver/hoge-fs etc. dan bij hifi subs....
                            Ik zou juist die servos gebruiken in een auto, die kunnen met een kleine kast heeeeel laag boenk boenk

Comment

• Jag
                              • Nov 2002
                              • 319

Dat probleem van de bass reflex poort kan je evt oplossen door passive radiators te gebruiken. Maar ik geloof dat voor car audio met name vaak kleine gesloten behuizingen gebruikt worden, idd te klein om echt laag te gaan en dan de cabin gain gebruiken. Maar ik kan me zo voorstellen dat bass reflex subs, alhoewel groter, uiteindelijk toch meer spl opleveren. Maar goed, wat boeit het me eigenlijk. Die car audio gasten doen maar [].

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

ja man, die gasten zijn nep. Pass radiator is tof, halveert je kastvolume, maar halveert helaas wel ook je rendement (en je hebt geen poortruis, wat erg fijn is). hoe meer pass radiators ze dus gebruiken hoe zachter het word, en hoe minder wij er last van hebben

Comment

Working...