en met 'voor veel mensen' bedoel ik; geluid voor meer mensen...
2-weg of 3-weg
Collapse
X
-
-
[quote]citaat:Geplaatst door cobi
Jawel! ik heb jou effe letterlijk geciteerd met de uitpraak: hoe meer weg des te beter je geluid. Maakt verder ook niet uit, ik vergeeft het je[B)]Geplaatst door - -Niels- -
Tja, jij gebruikt wel uitzonderlijke voorbeelden, '15-weg'... da's niet wat IK zei...
Ook bij een 4 weg systeem kunnen hele rare effecten optreden als niet fatsoenlijk is ingeregeld. Die uitspraak klopt dus niet helemaal. Dat wou ik maar effe zeggen. En daarmee zeg ik niet dat een 4-weg systeem niet goed is, maar voor een dixo-tje kun je het zou je ook met minder kunnen volstaan
Daarbij, ik las nog een opmerking dat een 2-weg speaker 'het beste zou klinken'het is helemaal niet bewezen dat 2-weg speakers het beste klinken. Dat een speaker goed klinkt is zowieso niet te bewijzen want het 'goed klinken' is een mening en geen feit.
Theoretisch zou je het beste (fase recht) geluid uit een enkele puntbron moeten kunnen krijgen (zoals Showband ook al melde). Omdat er geen speakers bestaan die op 140 db geluiden varierend van 30-20kHZ eruit persen worden er meer-weg systemen gemaakt.
Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
De exacte filterfrequentie (kantel- of scheidingsfrequentie) en flanksteilhied hangt helemaal af van de gebruikte speakers. Bij een 2-weg composet wordt mid en kickbass door één woofer weergegeven.
Meerdere speakers gebruiken per kanaal (dus 2- of 3-weg systemen) heeft ook weer een nadeel. Stereo-opnames worden gemaakt voor alleen een rechter en linker kanaal. In het ideale geval bestaat elk kanaal uit één puntbron, oftewel één speaker. Dit geeft het meest natuurlijke stereobeeld en plaatsbepaling van de instrumenten zoals de maker dit bedoeld heeft. Een meerwegsysteem zal, o.a. vanwege het filter en de afstand tussen de luidsprekers, dit stereobeeld wat beinvloeden. Daarom kan een 2-weg soms beter klinken dan een 3- of zelfs 4-weg systeem.Comment
-

Comment