Geluidsoverlast door evenementen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LarzK
    • Jan 2004
    • 4

Geluidsoverlast door evenementen

In iedere stad (of dorp) worden regelmatig evenementen georganiseerd. Veelal gebeurt dit in de open lucht met een geluidproductie die tot (ver) buiten het terrein van het evenement te horen is. Ik ben benieuwd hoe jullie de geluidsoverlast voor omwonenden proberen te beperken. Hoe ga je er mee om?

Groet, L.Kemper
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Zijn al heel vaak topic's overgeweest.
    Zoeken op b.v. geluidsoverlast.

m.v.g. Herman

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Als het niet te dicht bij de huizen staat, en het evenement duurt niet tot asociaal laat en het duurt ook geen maand lang, dan hebben de meeste mensen weinig klachten.

Bij ons in Leidschendam hebben we elk jaar Vlietpop. Het evenement is in het midden van de gemeente Leidschendam-Voorburg, maar je kan het altijd in de wijde omtrek horen. Ook bij mij thuis, terwijl ik er een ruime kilometer vanaf woon.
      Elk jaar mag het weer opnieuw gehouden worden, dus dan zal het wel goed zijn, hè...
      Dit jaar was trouwens alles overdekt. Er is een complete truss-overkapping geweest, met een stuk of 18 towers als ik me goed herinner. Kunnen al gauw een ruime 1000 mensen in.

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

wij hebben hier in de buurt (5km van mij thuis) ook een festivalletje. Elk jaar hoor ik het tot bij mij, elk jaar gaat dit feestje door. Vergunningen aanvragen hé....

Comment

• DJ.T
          • Nov 2002
          • 1502

Je kan wel leuk een vergunning aan gaan vragen maar ik denk dat de topicstarter dit misschien wel gedaan heeft, 1 van de eerste vragen van de gemeente is namelijk wat je doet om de geluisoverlast te beperken en wat je doet bij dit en wat doe als.. enz.
          We're ready to party, are you?

Comment

• BAJ productions
            • Jul 2003
            • 587

hier hebben we ook feesten een end buiten voorthuizen "zeumerpop"
            dit hoor je in het hele dorp! gaat elk jaar weer door.

wat wij doen bij kleine dingen is gewoon de omwonend uit nodigen voor het feest.

gr bas
            groetjes,
            Bas

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

citaat:Geplaatst door BAJ productions
              [..]dit hoor je in het hele dorp! gaat elk jaar weer door.

wat wij doen bij kleine dingen is gewoon de omwonend uit nodigen voor het feest.
              Ja, een dorp, maar Vlietpop is in de stad Leidschendam, midden in de Randstad!!! Bij ons kun je niet tegen de enige 2 boerderijen in de buurt zeggen kom maar. Bij ons nodig je dan een paar duizend mensen uit, als het gaat om iedereen die het zou kunnen horen.

Oké, het is ook gratis entree, voor iedereen, dus iedereen is zowiezo uitgenodigd

Maar wat ik bedoel: er zijn altijd wel mensen die er zo geirriteerd door worden dat ze gaan klagen. Als dat 5% van de bevolking is, heb je in een dorp met 30 mensen weinig klachten, maar in de randstad...
              Ik zeg alleen maar hogere bevolkingsdichtheid en dan moet je genoeg weten...

Comment

• BAJ productions
                • Jul 2003
                • 587

oke kan wel groter zijn maar nodig jij effe 9.940 man uit voor je feestje[^].

maar ja ze klagen hier niet overal over

groetjes,
                Bas

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

citaat:Geplaatst door BAJ productions

oke kan wel groter zijn maar nodig jij effe 9.940 man uit voor je feestje[^]
                  Bas, als je goed me post leest dan lees je dat iedereen zowiezo is uitgenodigd. Iedereen die wil kan gratis naar binnen. Alleen is er niet genoeg voor heel Nederland... [^]

Ja, we gaan geloof k erg off-topic. We hadden het over vergunneningen en overlast geloof k

Comment

• wout
                    • May 2003
                    • 100

Ik woon een 4 tal kilometers verwijderd van de pukkelpop weide in België... (140.000 bezoekers, over 3 dagen)
                    Als de wind een beetje in de goede richting zit kan je alles vanuit je bedje vlot meevolgen zelfs de bassen geraken tot hier...
                    Er zijn zeker mensen met klachten maar dit weegt natuurlijk niet op tegen de kansen die de mensen krijgen van verenigingen en dergelijke om mee te werken aan dit evenement en zo dus ook wat geld in het laadje krijgen... (dit loopt zelfs serieus op...)
                    Zo krijg je een goede samenwerking tussen organisatoren en "de gewone man die in de straat woont"
                    Dit is natuurlijk wel alleen mogelijk bij zulke "grote" evenementen denk ik.
                    Nu heeft de stad Hasselt op deze zelfde locatie net een week voor het pukkelpop gebeuren al 2 jaar op rij ook voor een festivalletje gezorgd: R-rock Hasselt waar artiesten als Will tura, Helmut Lottie het beste van zichzelf geven... (rond de 60.000 bezoekers)
                    En zo blijft dit festival elk jaar terug komen...

The leader knows, Dateq.
                    The leader knows, Dateq!

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Er zijn dus akoestische truc's om het geluid te beamen naar je publiek, en dan kun je de omgeving echt wel wat rustiger krijgen. Voordeel : minder speakers ( dus minder kosten) en minder rest-kabaal. Maar dan moet je wel wat natuurkundige geintjes uithalen, en die kent niet iedereen ...

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Geplaatst door **************

Er zijn dus akoestische truc's om het geluid te beamen naar je publiek, en dan kun je de omgeving echt wel wat rustiger krijgen. Voordeel : minder speakers ( dus minder kosten) en minder rest-kabaal. Maar dan moet je wel wat natuurkundige geintjes uithalen, en die kent niet iedereen ...
                        tja, op dat "festivalletje" waar ik het over had zullen ze dat misschien best wel kunnen proberen, maar met 24 kasten line-array aan iedere zijde zal het niet echt héél veel meer uitmaken denk ik...

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

citaat:Geplaatst door lifesound
                          tja, op dat "festivalletje" waar ik het over had zullen ze dat misschien best wel kunnen proberen
                          Nadruk op festivalLETJE
                          Was dat niet ergens in een dorpje genoemd werchter of zoiets?
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

In mijne tuin
                            --- watt ever you want ---

Comment

• lifesound
                              • Apr 2003
                              • 1052

nie liegen hé Kevin.
                              ACHTER uwen tuin [8D]