verschil tussen bessel, butterworth en linkwitz re

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rfl
    • Dec 2003
    • 6

verschil tussen bessel, butterworth en linkwitz re

Hallo,

Kan iemand mij misschien het verschil tussen bessel, butterworth en linkwitz reily uitleggen?

Bij voorbaat dank, RFL
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Processor gekocht?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Siem
      • Jul 2003
      • 124

Meneer Dennis A. Bohn kan dat: http://www.rane.com/library.html#rnotes, onder het kopje 'Active Crossovers'.
      Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• musicjohn
        • Aug 2001
        • 1102

citaat:Meneer Dennis A. Bohn kan dat: http://www.rane.com/library.html#rnotes, onder het kopje 'Active Crossovers'.
        Hummmzzz... ik heb dat (eerste) linkje geopend. Je moet zowat afgestudeerd zijn in wiskunde om dat te kunnen begrijpen.

Kan iemand dat ook in gewoon (boere lullen) Nederlans uitleggen?

Bij voorbaat dank. Ik kwam nooit verder dan 1e klas hogere school.
        Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Siem
          • Jul 2003
          • 124

citaat:Hummmzzz... ik heb dat (eerste) linkje geopend. Je moet zowat afgestudeerd zijn in wiskunde om dat te kunnen begrijpen.
          Tsja, in dat geval: datgene gebruiken wat het beste klinkt. Sterker nog: in elk geval!
          Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

citaat:Je moet zowat afgestudeerd zijn in wiskunde om dat te kunnen begrijpen.
            Kan iemand dat ook in gewoon (boere lullen) Nederlans uitleggen?

toch beter wat langer naar school geweest...[]

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

de zeer boerenlullen uitleg is dat het verschillende manieren zijn om tot een filter te komen.

Vergelijk het met de keuze om met een tram een fiets en een auto naar de andere kant van de stad komen. Naargelang de drukte, de straten in de stad en de afstand kan elk van de drie keuzes sneller of beter zijn. Zo kan, afhankelijk van je butget je systeem en de omstandigheden dat je het toepast, elk van deze filters een optimale toepassing opleveren.

De ene zorgt voor een mooiere fasereinheid, de andere voor een steilere kantelfrequentie maar wel afhankelijk van het systeem waarin het zit en of het goed (duur?) ontworpen is. Helaas dat dan weer wel...

De rest IS wiskunde/natuurkunde. [V] (oh wat haatte ik die lange zit op de MTS bij regeltechniek waar ze om een of andere reden altijd dit soort wiskunde zaten te pushen [xx(])
              lekker belangrijk!

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Wat is de reden van je vraag, voordat ik in details treed, die misschien totaal niet terzake doen omdat we misschien over een dig. variant praten die normaal veelal een totaal fase lineair gedrag heeft.

m.v.g. Herman

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

citaat:Geplaatst door Siem

citaat:Hummmzzz... ik heb dat (eerste) linkje geopend. Je moet zowat afgestudeerd zijn in wiskunde om dat te kunnen begrijpen.
                  Tsja, in dat geval: datgene gebruiken wat het beste klinkt. Sterker nog: in elk geval!
                  nee hoor, niet in elk geval, met de filters be-invloed je oa je afstraalgedrag met een dubbele set. ( koppelen etc).
                  waar de meeste PA-bouwers een filter als oplossing voor hun niet-zuivere gedrag van spoel , magneet en kast nemen zijn er ook PA-bouwers die daar heel anders over denken, en de filters als basis nemen, en dan de kast en de speakers pas gaan bedenken.

Maar inderdaad, daar moet je wel een beetje wiskunde voor gehad hebben, en de Mr. Magu schijf behoorlijk kunnen interpreteren.

Comment

• Jag
                    • Nov 2002
                    • 319

citaat:Geplaatst door test12

Wat is de reden van je vraag, voordat ik in details treed, die misschien totaal niet terzake doen omdat we misschien over een dig. variant praten die normaal veelal een totaal fase lineair gedrag heeft.

m.v.g. Herman

Dat is volgens mij alleen maar met DSPs die met FIR geprogrammeerd zijn.

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

precies, en dan mag je heel lang zoeken want in bijna geen enkele commerciele/universele processor zit dat helaasch, wel in die k&h maar die kantelpunten kun je dan weer niet zomaar instellen, alleen met een moeilijk duur meetsysteem/kaart etc.....
                      knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Volgens mij zitten er een aantal filters in de omnidrive van bss, en die kun je compleet naar je hand zetten.

BTW, linkwitz reiley is een seriegeschakelde butterworth, naar mijn mening.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Ik ga maar eens antwoorden op de werkelijke vraag:
                          ja 4e orde linkwitz riley is 2x 2e orde butt in serie, dan krijg je symmetrische -6dB crosspunten, met men zegt 0 graden, maar het is 360 graden verschil rond cross....
                          Standaard butt. filters hebben rond de -3dB punten maar LP/HP telt niet +3dB op, omdat de opgetelde fasevectoren (bijv rond cross: LP - 90graden en HP + 90 graden) de amplitude symmetrisch schuin/naar beneden wegtrekken waardoor er minder energie is, rond het crosspoint (komt door het tegenovergestelde imaginaire deel van de HP/LP driver outputs)
                          Als je een bessel filter neemt heb je een veel flauwer (minder steil)amplitudeverloop, maar veel correctere (geleidelijke)fase, en ook groeplooptijd is gedurende de doorlaatband praktisch consant.
                          Toch worden deze filters in de praktijk niet veel gebruikt omdat de betreffende drivers meer bandbreedte nodig hebben door het flauwe ampli-verloop.
                          En je krijgt in principe door de geleidelijke faseresponse beter vertikaal lobingsgedrag (minder smal rond cross) maar dat word weer opgeheven door de mindere steilheid/grotere bandbreedte die de drivers samenwerken. Door dat samenwerken krijg je ook verticaal weer lobing als de afstand tussen de drivers groot genoeg daarvoor is. In het samenwerkingsgebied word de aftraling uiteindelijk toch heel smal dan. Dat heb je overigens met FIR filters ook, alleen die kan je verschrikkelijk steil maken (48dB oct oid en volledig groeplooptijdgecompenseert) dus het overlapgebied is heel miniem.
                          FIR filters moet je praktisch gzien zo zien: elke frequentie komt er op hetzelfde moment uit, maar wel later dan erin. Dit is vanwege die groeplooptijtcompensatie, als er iets vertraagd, vertraagt het filter het niet vertraagde ook.....
                          Verder is butterworth het beste compromis tussen steilheid en fasegedrag in PA applicaties.
                          Er zijn ook nog subtraktieve filters, maar die heb ik analoog nog nooit bruikbaar zien werken (vanwege moeilijk lange allpass/delay netwerken), digitaal komt het neer op bijna hetzelfde als FIR, met FIR als superieure ervan.
                          dusss
                          knoppen en waarden :)

Comment

• mr sound support
                            • May 2003
                            • 28

eeeeeeeeeeeeeeh ja!?

Comment

• rfl
                              • Dec 2003
                              • 6

Beste Dok. dB,

Zo te zien, snap je het wel. Maar zou je misschien ook een begrijpbare uitleg kunnen geven, zonder allerlei ingewikkelde termen.

Groeten, RFL

Comment

Working...