SX300 op pijnbank

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guus
    • Oct 2003
    • 104

SX300 op pijnbank

Heb 2e kerstdag bij een rockbandoptreden van de band "Re-set" de SX300 eens goed aan de tand kunnen voelen. Had er tot op heden eigenlijk alleen goede ervaring mee opgedaan als monitor box.
    Ik heb er deze keer nmm als FOH topbox echt alles uitgehaald wat er uit het boxje te halen is. Ben nog onder de indruk. Tjonge, jonge wat kan zo'n boxje onvoorstelbaar veel op z'n fli.... hebben zonder over z'n nek te gaan.
    Gebruikt als topkastje op een 18 inch hoorn laagkast, actief gefilterd op 100 Hz met een EV AC-one en zowel voor het laag als hoog een S1200 van Dynacord erop.
    Geen krimp gaven de boxjes. Verstaanbaarheid en helderheid van de zang bleef zelfs op 20 meter perfect in balans. Verder op de mixer (LX-7) alleen wat toonregeling gebruikt tbv de drums. Verder alles recht en alleen guitaren en vocals 100Hz laag af. Een genot om te mixen.
    Ondanks dat de clip limmiter leds op de amps gedurende het laaste uur van het optreden meer aan dan uit waren, bleef het geluid sprankelend en dynamiekvol met erg veel punch in het laag. Hoger leggen van het crossoverpunt was onnodig. Van power compressie in midlaag was niets te merken. De knallen van basdrum en sublaag van basguitaar waren echt tot ver in het middenrif te voelen.
    Gezien de opgedane ervaring wil ik bij gelegenheid eens proberen wat een dubbel setje wel niet voor mogelijkheden geeft. Dus per kant 2x 18 inch sub hoornkast en 2x SX300.
    Heeft daar iemand misschien al ervaring mee opgedaan?

de Guus
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Ik heb vroeger de SX200 gehad, de voorganger dus
    Verkocht voor 450 euro
    stom, stom, stom, [V][V]
    had ze beter niet verkocht, ze zijn beresterk ook al zitten ze in plastic verpakt
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

heb al veel gewerkt op de sx250, en ook dat zijn super-fijne kastjes voor het niet al te grote werk. Ook goed als monitor trouwens, bijna geen eq's nodig. Voor cafe's en kleine zalen zou ik ze je echt kunnen aanraden, enkel oppassen voor die 1 inch tweeter, die maakt het hoog al vrij snel aggressief
      "En Go"

Comment

• Jag
        • Nov 2002
        • 319

Ik vind het echt geen mooie speaker de Sx300, maar ja, over smaak valt niet te twisten zeggen ze dan .

Comment

• cru
          • Sep 2003
          • 106

Hoi Guus,
          Blij je positieve ervaring te lezen , moet leuke test geweest zijn. SX300 is inderdaad een van de best klinkende en meest veelzijdige luidsprekers. het plastic moet je er wel bijnemen maar is oerdegelijk en een ontwerp dat toch al zo'n 20 jaar standhoudt.
          Jammer dat er zoveel kopies van gemaakt en verkocht worden (en ik noem er hier graag enkele bij naam: limit, work, dap, STK, JB systems en andere piraten). Zouden beter een eigen alternatief op de markt brengen i.p.v. een ontwerp letterlijk te kopiëren .

Greetz,

Jan

Comment

• Robert
            • Aug 2000
            • 630

Wat voor laagkastje had je erbij Guus?

Grtz. Robert

Comment

• Guus
              • Oct 2003
              • 104

citaat:Geplaatst door Robert

Wat voor laagkastje had je erbij Guus?

Grtz. Robert
              De gebruikte sublaagkast is een eigen ontwerp sub die al ruim 9 jaar meegaat. Ik zocht toen een handelbaarder en kleiner alternatief voor de vertrouwde W-bins. (4 W-bins gaf teveel laadvolume en gewicht) De sub is een z.g. E-sub. Het is een 18 inch hoornkast. De speaker heb ik er in het verleden overigens toevalliggerwijze andersom ingezet. Hij pastte niet lekker in de ruimte en bij het uittesten werd ook duidelijk dat het geluid zelfs strakker werd dan bij montage van de speaker in de speaker ruimte. Hij hangt dus met z'n magneet in de hoorn.
              Mijn verbazing was groot toen ik na enkele jaren gebruik zag dat HK uitkwam met de Projector die een bijna identieke sub kent. Het verhaal dat HK erbij vertelde was dat de koeling van de speaker zo beter geregeld was. Tjonge, zo zie je dat een toevalligheid goed kan uitpakken.

de Guus

Comment

• Robert
                • Aug 2000
                • 630

Thanx voor de info!

Verder: Als je twee van die toppen per kant gaat gebruiken, zet je ze dan bovenop elkaar, of allebei op een statief / pole mount naast elkaar? Lijkt mij allebei niet zo praktisch namelijk.

Grtz. Robert

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

Als je bij dit type speakers 2 stuks per kant wilt gebruiken moet je je afvragen wat de gewenste afstraal karakteristiek is.
                  Een enkele is hor. en vert. 65 graden.
                  Is het de bedoeling om dit hor te vergroten dan naast elkaar plaatsen, met de hoek is enigsinds de nieuwe afstraalhoek te beinvloeden. Let wel als je de hoek verkleint zal de vert sprijding toenemen.
                  Ingeval dat de hor 65 graden voldoende is, dan speakers boven elkaar plaatsen echter bovenste op z'n kop (hoorns dicht bij elkaar) de vert spreidings hoek neemt nu af en de hor neemt in de marge toe (veranderd niet echt merkbaar).
                  Mein's inzien zijn dit soort kasten ontworpen om naast elkaar te gebruiken.
                  Verdubbelen helpt wel!
                  m.v.g. Herman

Comment

• RL sound
                    • Jan 2003
                    • 156

Guus, ik sta regelmatig met twee sx300 per kant en een sub (18 inch) per kant.

De topjes komen van de powermate 1000 af en het laag is actief, zal even checken welk laag van EV, momentje.......................................... ......SBA750.

Dit gaat heerlijk, moet zeggen dat de sprankelheid van de sx300 formidabel is (alhoewel er mensen zijn die dit tegen spreken).

Dit was mijn mening en ervaring.

Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• Guus
                      • Oct 2003
                      • 104

citaat:Geplaatst door Guus

Heb 2e kerstdag bij een rockbandoptreden van de band "Re-set" de SX300 eens goed aan de tand kunnen voelen. Had er tot op heden eigenlijk alleen goede ervaring mee opgedaan als monitor box.
                      Ik heb er deze keer nmm als FOH topbox echt alles uitgehaald wat er uit het boxje te halen is. Ben nog onder de indruk. Tjonge, jonge wat kan zo'n boxje onvoorstelbaar veel op z'n fli.... hebben zonder over z'n nek te gaan.
                      Gebruikt als topkastje op een 18 inch hoorn laagkast, actief gefilterd op 100 Hz met een EV AC-one en zowel voor het laag als hoog een S1200 van Dynacord erop.
                      Geen krimp gaven de boxjes. Verstaanbaarheid en helderheid van de zang bleef zelfs op 20 meter perfect in balans. Verder op de mixer (LX-7) alleen wat toonregeling gebruikt tbv de drums. Verder alles recht en alleen guitaren en vocals 100Hz laag af. Een genot om te mixen.
                      Ondanks dat de clip limmiter leds op de amps gedurende het laaste uur van het optreden meer aan dan uit waren, bleef het geluid sprankelend en dynamiekvol met erg veel punch in het laag. Hoger leggen van het crossoverpunt was onnodig. Van power compressie in midlaag was niets te merken. De knallen van basdrum en sublaag van basguitaar waren echt tot ver in het middenrif te voelen.
                      Gezien de opgedane ervaring wil ik bij gelegenheid eens proberen wat een dubbel setje wel niet voor mogelijkheden geeft. Dus per kant 2x 18 inch sub hoornkast en 2x SX300.
                      Heeft daar iemand misschien al ervaring mee opgedaan?

Afgelopen weekend 2 openvolgende avonden met de band Re-set opgetreden in een grotere zaal. Zaal goed breed en ongeveer 35 meter diep. Beide avonden zo'n 450 bezoekers binnen.
                      De ideale gelegenheid om de FOH, nu dubbel uitgevoerd, eens uitgebreid te testen en aan de tand te voelen. Dus per kant 2x SX300 op 2x 18" hoorn woofer.
                      Verder, 2 weg actief, AC-one X-over en 2x S1200 ampjes.
                      Ongewis wat te verwachten. Wat geeft de dubbele set aan power en vooral duidelijkheid op afstand.
                      Iedereen zal wel duidelijk zijn dat dubbel 18 " hoornsub per kant aardig wat punch en power geeft, maar konden die SX kastjes het bijbenen. En hoe houdt het geluid, dat uit deze vlakke kastjes komt, zich op afstand.
                      Voorafgaande aan de soundcheck eerst een CD-tje opgezet om eea in te regelen.
                      Eerste indruk, mmm niet echt goed. Fase problemen gaven een onevenwichtige klank op diverse plaatsen in de zaal. Vooral in mid en hoog. Shit, moet beter kunnen.
                      Schuiven met de SX kastjes; onder hoek naast elkaar, niet echt goed. Op elkaar, geen verbetering. Toen naast elkaar en een op z'n kop gezet. Bingo... Weg fase problemen.
                      Na de soundcheck was het genieten achter de mixer. Ook nu, net als ervaren bij de enkele set, de toonregeling veelal recht. Werkelijk een genot om te mixen.
                      Achter in de zaal waren de zangpartijen met vlimmerend mooi hoog woordelijk te verstaan. Overal in de zaal een mooie warme klank.
                      Ik ben er dus uit.
                      Over enkele maanden komen weer buiten optredens. Ben benieuwd hoe de set zich bij buiten optredens gaat houden.

de Guus

Comment

• peternotermans
                        • Oct 2003
                        • 156

Guus, ik gebruik SX200 in combinatie met EV Eliminator Subs (toppen vind ik echt fantastisch, vocalen zijn heerlijk sprankelend; subs vind ik niet geweldig, maar wel fatsoenlijk vervoerbaar in je eentje dus aanvaardbaar compromis) met Crown Microtech eindtrappen (2400 op subs en 1200 op topjes).

Als ik dubbele kastjes gebruik dan zet (of leg) ik de subs naast elkaar midden voor het podium (2e setje subjes staat op verlanglijstje..[:I]). Ik kan dus niet de topjes op de subs kwijt; daarom gebruik ik altijd de K&M statieven met bijbehorend T-stuk. Ik had overigens het beste resultaat door ze parallel te zetten (grillen in 1 vlak) en zo'n 10 cm uit elkaar.

Hoe heb je ze neergezet? Tegen elkaar aan? Bovenop de dubbele subs? Of toch op de een of andere manier op een statief (gaffa...[8D])? Heb je misschien foto's gemaakt?

Misschien EV vragen om zowel boven als onder een "speakerflens" op te nemen in hun volgende design.....
                        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

combinaties van s200 tot en met sx300 op een , zeg 100 hz afgefilterd, wat sub eronder en gaan.
                          Van sporttoernooi-omroep installatie in een grote sporthal, tot en met een cafee van, zeg 150 man.
                          Altijd prima, idd de hoorn ff in de gaten houden.
                          Universeel als foh, 100V-omroep, en monitor te gebruiken.
                          Verder geen klachten, mits fatsoenlijke amps erachter. (zei daar iemand crown??)
                          enne, vaak geimiteerd...

Comment

• Guus
                            • Oct 2003
                            • 104

citaat:Geplaatst door peternotermans

Guus, ik gebruik SX200 in combinatie met EV Eliminator Subs (toppen vind ik echt fantastisch, vocalen zijn heerlijk sprankelend; subs vind ik niet geweldig, maar wel fatsoenlijk vervoerbaar in je eentje dus aanvaardbaar compromis) met Crown Microtech eindtrappen (2400 op subs en 1200 op topjes).

Als ik dubbele kastjes gebruik dan zet (of leg) ik de subs naast elkaar midden voor het podium (2e setje subjes staat op verlanglijstje..[:I]). Ik kan dus niet de topjes op de subs kwijt; daarom gebruik ik altijd de K&M statieven met bijbehorend T-stuk. Ik had overigens het beste resultaat door ze parallel te zetten (grillen in 1 vlak) en zo'n 10 cm uit elkaar.

Hoe heb je ze neergezet? Tegen elkaar aan? Bovenop de dubbele subs? Of toch op de een of andere manier op een statief (gaffa...[8D])? Heb je misschien foto's gemaakt?

Misschien EV vragen om zowel boven als onder een "speakerflens" op te nemen in hun volgende design.....
                            Peter,
                            bij deze gelegenheid stond de band op een groot podium. Voor het podium stond publiek dus weinig ruimte voor FOH. De complete FOH dus op het podium gezet. De 2 subs, op de zijkant gestapeld, geeft 120 cm hoogte. Podium hoogte was ongeveer 100cm. De topboxen op de sub's. Geluid van topbox giing dus ruim over de hoofden van de toeschouwers.
                            Oh ja, het viel op dat ik relatief laag moest crossen, ~90 Hz. Dit om een strak laag te krijgen, maar dat zal wel aan mijn sub's liggen.
                            Ik heb nog overwogen te testen of er invloed was indien de topboxen iets verwijderd werden van de sub's, door er bv iets onder te zetten. Echter geen tijd voor gehad. (de volgende keer dan maar)
                            De FOH links en rechts stond best ver uiteen. Ik ben daar meestal geen liefhebber van. Torens dus op de uithoeken van het podium dicht bij de zijmuren. Ik heb met de sub's moeten schuiven en richten om te voorkomen dat er op bepaalde plaatsen tegen de muur te veel laag kwam. Dit gelukte goed. Waar je ook stond in de zaal, het laag klonk nagenoeg overal hetzelfde. De situatie dat het laagvolume precies midden voor het podium groter dan aan de zijkant werd daardoor ook opgelost.
                            Concreet antwoord op de vraag: ik heb de topboxen op de subs geplaatst. Naast en tegen elkaar maar wel 1 box op z'n kop gezet. Zoals eerder aangegeven om de fase problemen in te dammen.

de Guus

Comment

Working...