Omgekeerde boxen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DjFlo
    • Jun 2003
    • 332

Omgekeerde boxen

Beste mede-forummers,

Het laatste schoolfeest op onze school kwam er een drive in (ik zal de naam maar niet noemen) en die beweerde dat als zij de speakers op ze kop op de basboxen zette, dat er dan beter geluid uit kwam voor de mensen die dichtbij de boxen stonden.

Volgens mij is dit onzin maar ik wil graag jullie mening hier over weten[?]

groeten

floris
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

lacheuuu
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Ik kan mij dat niet voorstellen of waren de speakers een of andere goedkope aanbieding waarbij de rubbervoeten per abuis aan de boven zijde gemonteerd waren.

m.v.g. Herman

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

Ligt een beetje aan de hoogte waarop de componenten (hoorn voor het hoog waarschijnlijk) uitkomen.

Andere vraag is of het geluid voor de mensen die verder weg staan nog wel overeind blijft.

Maar met alleen deze informatie hoeft het niet per se onzin te zijn. Die mensen zullen dat niet voor niets doen toch?

Robert

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Bij een enkele top, al zou de hoogte te hoog zijn gaat mijn voorkeur uit om hem dan enigsinds voor over te kantelen. Bij een gevlogen set gebeurd het op de kop hangen wel.
          Maar onder normale omstandigheden wil je de afstand tussen low(sublow) en het low vanuit je top zodicht mogelijk bij elkaar houden.
          Bij enkele (vaak ook de betere) systemen is de hoog hoorn zelf vaak al naar beneden gericht.
          En eerlijk gezegd vinden wij het nooit zo'n probleem dat midden en hoog over het eerste publiek heengaat, als het tegek word klein topje voor dichtbij plaatsen (zit je tenminste niet iedereen meteen doof te blazen.
          Maar beetje zoveel gebruikers zoveel ideeen.

m.v.g. Herman

Comment

• reflection
            • Mar 2002
            • 413

als het een set is die gemaakt is door ene fabriek''een merk dus en geen zelfbouw''
            zijn de speakers gemaakt en berekend op gebruik van boven is boven..ik denk dat er zo veel hoog verloren zal gaan.

Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• MatthiasB
              • May 2003
              • 674

of je moet dan zoals ik af en toe doe met men ouwe jbl's nog een compressie driver met hoorn bovenaan het boeltje monteren

het is geen zicht maar wel een oplossing

die jbl hoorn is er eigenlijk wel voor gemaakt
              NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:Geplaatst door DjFlo
                Het laatste schoolfeest op onze school kwam er een drive in (ik zal de naam maar niet noemen) en die beweerde dat als zij de speakers op ze kop op de basboxen zette, dat er dan beter geluid uit kwam voor de mensen die dichtbij de boxen stonden.
                Hallo Flo,
                die mafketel bedoelde natuurlijk dat die flutboxen eigenlijk achterstevoren hadden moeten staan in verband met die eerste rijen publiek.
                hij wist dat bij het veroorzaken van gehoorschade, hij aansprakelijk gesteld kan worden. [|)]
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

Dat is de kracht van een forum, samen kom je er wel achter. De doven vooraan, verder op is er dan niets aan de hand. Best slimme manier voorkom je toch mooi dat je een ringlijn aan moet leggen.
                  En bijkomend voordeel, voor diegenen die al doof zijn en dit zelf nog niet weten of willen toegeven, hoeven nog niet met een gehoorapp. rond te lopen.

m.v.g. Herman

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

ach ja, iemand moet die schoolfeesjes doen,
                    en beter demp je die zoute muziek direkt op het eerste publiek toch?
                    maar misschien, als de leeftijd gemiddeld 12 jaar is, stond het hoog op de goeie plek

knoppen en waarden :)

Comment

• Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

Komt toch regelmatig voor dat als we 3 subs en 2 toppen mee hebben, we 1 top idd op de kop zetten. (Ev mt2 systeem) Je moet dan natuurlijk wel een redelijk hoog podium hebben en niet vanaf de vloer stapelen. Het lijkt in de praktijk dan zo te zijn dat je dan minder fase uitdoving hebt in bepaalde gebieden. Technisch zou ik het niet kunnen onderbouwen, maar het klinkt wel goed. Natuurlijk kun je ook het hoog van de omgekeerde top zachter zetten. Heb dit ook wel eens gezien bij een muur axys, toppen om en om. Maar het werkt alleen met meer dan 1 top per kant. anders natuurlijk ietwat kantelen.

groetsels

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

dit is vermoedelijk inderdaad wat die discoboer ooit ergens heeft horen vertellen. En hij dacht waarschijnlijk dat je dat altijd kon toepassen [8D]
                        Bij het stacken van 2 topkasten wordt het vrij veel gedaan dat de bovenste ondersteboven wordt gezet. Dit met als reden de koppeling in het hoog.
                        Ik heb bvb bij EML met hun HLA systeem regelmatig topkasten staan omkeren...
                        Ergens had die man dus een bron van waarheid, spijtig genoeg wist hij duidelijk niet waarover het ging ...

Comment

• DjFlo
                          • Jun 2003
                          • 332

Aha ik snap hem dus hij had het ergens verkeerd begrepen
                          ik vond het al zo raar

groeten

floris

Comment

• test12
                            • Jan 2003
                            • 901

Komt inderdaad voor, als je 2 toppen per kant hebt en je wil de vertikale afstraalhoek verkleinen dan is het inderdaad zo dat je de bovenste top op kop zet.
                            Maar niet de onderste die op de low speaker staat.
                            P.s. Gaat niet zondermeer op bij speakers met vertikaal a-symetrisch afstraal gedrag.

m.v.g. Herman

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

ik weet het, het gaat om een schooldisco, maar ff off topic:
                              hoog koppelen kan wel met een omgekeerde kast op een normaal gestackte, maar het is absoluut niet te gek, omdat de afstand altijd te groot is, je kunt geen hoog koppelen, ten minste niet lineair, dus het tophoog word heel smal, en het hoogmid straalt breder af, en als je het met in totaal 2 toppen doet heb je 1 grote fout (bovenop wat je al had in de kast zelf ), meerdere kleine foutjes is veel minder erg, (goed voorbeeld daarvan is de martin F2 longthrow hoog- configuratie.....)
                              EAW (KF850) heeft dit indertijd opgelost door het hoog ongeveer uit het midden te laten komen, dan kan het niet zo erg fout gaan, idem clair s4
                              maar met standaard configuratie werkt het beter om gewoon van de bovenste kast(en) het hoog ietsje harder te zetten/bij te shelven en hoek te veranderen etc vind ik...
                              dussss
                              maar laat die discoboer lekker zn kastje omdraaien toch? misscien was het wel een coax
                              knoppen en waarden :)

Comment

Working...