rare feedback destroyer en compressor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

rare feedback destroyer en compressor?

helloo!!

wij hebben sinds kort een heel fijn apparaatje, een oude feedback destroyer, de Sabine FBX.
    het is een 19" apparaat van 1 HE, na de reset bengint hij (zij!) zich te kalibreren (beweeg micro door de zaal) en zoekt zich een zestal frequenties waarop feedback optreden die zij daarna opslaat.

het werkt fantastisch wat betreft feedback, maar als je haar even op bypass zet klinkt het opeens een stuk anders, alsof de frequenties waar feedback optreedt continu weggehaald worden (?).
    hoe kan het dat het geluid zo anders is als je haar bypassed?

bovendien, nog een nabijliggende vraag...
    we gebruiken haar in combinatie met een compressor (samson s.com)opstelling:

micro -> compressor -> feedback destroyer ->mixer.

met als onderliggend idee dat de feedback destroyer het bewerkte signaal van de compressor moet krijgen om niet onnodige feedbackfrequenties te zoeken, dit is toch juist?

naar mijn mening is dit toch een goede oplossing voor een MC die zijn stem moeilijk kan beheersen...
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Nee, de aansluitvolgorde dient mic-->FD-->compressor-->mix te zijn.
    Of nog beter: Mic-->mix-->kanaalinsertuit-->FD-->compressor-->kanaalinsertin

Een compressor tracht levels gelijk te trekken. Dat betekend dat als er separaat een gewone zachte toon klinkt (die geen feedback is). Dat deze voor de sabine vrijwel net zo hard zal klinken als een feedback toon. En dat feedbacktonen vóór het detectiecircuit van de sabine onderdrukt worden.

Dat de sabine in standby kennelijk invloed heeft op het geluid is wel raar. Dat zou niet moeten.

ps Bestáán er "nodige" feedbackfrequenties in een dj microfoon?
    lekker belangrijk!

Comment

• Madmike
      • Jul 2003
      • 70

kijk, daar kan ik me idd wat bij indenken... daarom is t zo goed om een idee in een grote groep te gooien!

we gaan het proberen om ze om te wisselen, we kunnen helaas niet over de inserts.

ik weet niet precies wat je bedoelt met "nodige" feedbackfrequenties, ik gok eens waarom wij zoveel feedback hebben op een "dj-mic".
      okee, poging tot uitleg... wij organiseren vaak kleiene feesten in jeugdhuizen ed. met een open micro, iedereen die zich enigzins in staat voelt mag na een kleine demo ff in de micro bleren, we hebben ook een betere mc die er wel wat van kan.

ik denk dat je m al snapt, onervaren gasten achter een micro, staan voor de boxen, vreten het ding op, laten de micro aan staan als ze stil zijn (leuke gate op die compressor!), daarom vind ik deze combinatie wel leuk, (vooral voor mijn eindtrappen)

Comment

• neeltje
        • Apr 2003
        • 295

Laat ze al zeker achter de boxen staan, ook al weet ik dat dat niet makkelijk is bij vele hip-hop mc's. als ik jou was zou ik trouwens eens een deftige EQ (4-bands semi param of zo) kopen om in je hier nog bovenop te gooien, zodat je je mic bijna feedback-vrij kan maken voor dat jong geweld begint. Een ander probleem dat de sabines hebben is dat ze veel meer wegtrekken dan enkel de feedbackfrequenties. Alles wat effe luid gaat en effe aanhoud wordt namelijk weggetrokken (bvb een harde schreeuw, een piepstem,...).
        Wij hadden ze vroeger op ons monitorcircuit staan, maar zo ideaal zijn ze niet.In jou set-up lijken ze mij echer wel ok, al zou een grafische eq over front + een apparte eq over mic-kanaal ook wel wonderen kunnen doen.
        "En Go"

Comment

• neeltje
          • Apr 2003
          • 295

ps: die dingen trekken die freq's waarop zij feedback verwachten ook effectief constant weg.
          "En Go"

Comment

• Madmike
            • Jul 2003
            • 70

MC achter de boxen houden... al HEEEL vaak geprobeerd, onze MC`s krijgen een draadloze in de handen gedrukt en veel plezier, gevolg dat ze door de hele zaal lopen, je kunt ze duizend keer zeggen achter de boxen te blijven, snappen ze toch niet. en een draadje eraan.... ik zie de apparatuur al vliegen, laat maar. het is goed opgelost op deze manier vind ik.

dat gevoel kreeg ik dus ook dat sommige freq`s constant verdwijnen door de Sabine, heb ik toch eens een keer gelijk!

we hebben al een grafische eq (2 x 31bands), hier sluizen we het mastersignaal door, met de banden waar feedback optreedt helemaal weg (-12dB), meestal 2 of 3 bandjes. dit werkt trouwens ook heel fijn, tijdens mijn trouwfeesten haal ik de zo feedback van mijn eigen micro af. toppie!

Comment

Working...