Wat ook kan is een lange buis (evt licht konisch) met een speakertje achterin en heel veel dikke demping op de binnenwanden hoe langer de buis hoe smaller de richtingswerking, als je dat in een hele dikke muur bouwt heb je ook al iets geinigs.......
Botsend geluid
Collapse
X
-
Multatooli is een bijnaam gegeven door een vriend. Het is een samenvoegsel van mijn achternaam en mijn favoriete bezit; een multitool, daarnaast lijkt mijn humor op die van Droogstoppel uit Multatuli's Max Havelaar.
Grappig dat de insteek van de oplossingen steeds minder hi-tech aan het worden is! Zijn er wellicht ergens schema's/overzicht tekeningen te vinden van oplossingen voor dit geluidsprobleem? Zowel hi-tech als basic oplossingen zijn hierbij welkom.
In hoeverre is het uiteindelijke volumeniveau een issue bij het slagen van de oplossing met die 47/48 boxen?
Hoe serieus is de techniek met lasergeluid die eerder in dit forum door 'MeElmo' genoemd is?Comment
-
de basis is van ene meneer christiaan huygens, natuurkundige uit de 17e eeuw ( 1629-1695), het zoontje van de bekendere constantijn huygens. Hij vond uit dat licht als golfverschijnsel kon worden toegepast, en toen eenmaal de snelheid van geluid in de formules ewed gezet kwamen er allerlei mogelijkheden naar voren, zoals de ouderwetse grammofoon ( de hoorn komt dus van huigens).
en inderdaad, de lange cilindrische buis komt van een ander multi-talent : leonardo da vinci.
Multatuli betekende toch "ik heb veel geleden"??Comment
-
hehe,
ja dat waren nog eens tijden, dan kon je gewoon ineens iets uitvinden! en werden er eeuwen later allerlei straten en pleinen naar je vernoemd...
maar die buis is helemaal niet zo gek kost ook niet veel. als hij een meter diep is is het voor spraak wel okee, alleen moet de mondopening ook weer vrij groot zijn want het laag blijft anders omni directional (richtingwerking van het laag is helaas ook nog in relatie met mondoppervlak, en niet alleen hoornlengte), dan word het hoog weer te breed....
dus denk toch een 2-weg pijp, een dunne buis voor het hoog en een vrij dikke buis voor het midden en laagmiddengebied, misschien dit alles coaxiaal...
Maar over die array van bijv 32 speakertjes,dat gaat behoorlijk hard, daar zou ik me niet druk om maken (orde van 120dB op een meter).... alleen kan het tophoog wat minder hard maar daar zit ook minder energie dus dat is niet zo erg.... je zal wel met een totaal eq moeten spelen om de klankbalans recht te trekken (in ieder geval een hoog-shelve)
Ik denk best wel dat er een of andere leipo is die zoiets ooit heeft gemaakt, al moet ik wel zeggen dat fir filters alleen maar digitaal gemaakt kunnen worden, dus het zal vrij recent moeten zijn.... misschien iets op het internet? Je kan het zeker zelf maken maar je moet wel weten wat er allemaal aan de hand is (elektro-akoestische achtergrond) want het is best vrij complex....knoppen en waarden :)Comment
-
Ik merk inderdaad dat het volledig begrijpen van de besproken technieken voor mij een kleine lijdensweg is. Multatooli is dus ook daarom niet gek gekozen...
Wat ik in mijn zoektocht naar het algehele inzicht niet helemaal begrijpen kan is hoe de veelheid aan boxen het gewenste resultaat opleveren. Ik heb ook nog geen tekening kunnen vinden op het net die mij dit duidelijk maakt. Misschien zit het al dan niet cryptisch in de gevallen woorden verscholen. Hij/zij die mij dit duidelijk kan maken mag van mij een plein naar zichzelf vernoemen.[^]Comment
-
heb eens gekeken, en er is een hoop te vinden, ook in omgekeerde variant, met microfoons, om spraak selectief op te vangen, zonder ruimtegalm!
dit is dat duran ding, het heet intellivox, en is eigenlijk exact wat ik zei.... alleen met 4 inch speakertjes
misschien ook interessant
knoppen en waarden :)Comment
-
ooit bereiken we de 190 db grens.....Comment
-
en hier op de website van de fabrikant:
-
De techniek die je zoekt heet een parametrische luidspreker en wordt gemaakt door de firma atc uit de USA. Het werkt als een soort zaklantaarn voor geluid: de luidspreker straalt een zeer gerichte straal geluid uit, die je alleen kan horen als je precies in de straal staat, of als je de straal op een muur richt hoor je alleen de weerkaatsing die van de muur komt(het geluid lijkt dan uit de muur te komen.)
De techniek werkt als volgt: men bedt het geluid in in een ultrasone 'draaggolf'(40khz)ongeveer net zoals het FM-proces in radiotechniek.Omdat geluid bij dergelijk hoge frequenties zeer directioneel is wordt het mogelijk om zeer precies te richten.
ATC produceert dit systeem ook voor het leger voor gebruik als 'non-lethal weapon'.
de techniek wordt hier uitgelegd:
-
Ik weet heel zeker dat ze in het scheepvaart muzeum in A'dam gebruik maken van een "Gerichte geluidsbron" Deze hebben een geluidsveld van zeg 30 cm breed. toen ik het hoorde verbaasde het me nogal. Als je er naast staat hoor je ook echt bijna helemaal niks.Comment
-
nog een fabrikant van 'lampekappen':
-
Er is nog een fabrikant die gebruik maakt van technieken die lijken op die van ATC. Een aantal musea gebruikt dit systeem al, en misschien gaan we er in de PA-bussiness ook nog wel mee te maken krijgen want deze producent werkt momenteel samen met U2 om het te gaan gebruiken voor rockmuziek. Het idee is om geluidseffecten te maken die je op dezelfde manier kan gebruiken als lichteffecten.zie:

Comment