http://www.elementalaudio.com/produc...ium/index.html als plugin bijvoorbeeld, maar heb al meerdere freeware plugins gezien.... ik kan het heel gemakkelijk testen, ik heb heb een digi 002, kan tot 16 uit.... misschien is het wel een gat in de markt...
Botsend geluid
Collapse
X
-
probleem : je de frequentieafhankelijkheid van het systeem. Je kunt bijv. 500Hz prima dempen, maar er treedt dan bij 2000 hz versterking op. ( +6dB..) Hoe meer speakers je gebruikt, hoe meer problemen er ontstaan.
De truc is dan om een virtuele puntbron te creeeren, maar dat gaat niet zo 1,2,3, tenzij je echt met beams van nog geen 5 graden gaat werken, waardoor je meteen weer je spreiding die je wou tegengaan moet compenseren met een enorm aantal speakerbeams..Comment
-
Maar leg eens een goeie situatie-schets voor, we kunnen tegenwoordig met line-array's verrekte veel.
( spreiding op 50 meter van 90 graden bij nog geen 3 db signaalverschil in het hele spectrum is gewoon te koop...)
Moet je beamen op een bepaalde groep, en plaats, waardoor een bepaalde groep alles hoort , en de omgeving niks?Comment
-
nee hoor, het kan prima, door die fir filtering heb je helemaal geen uitdoving/optelling want er is geen tijdverschil je hoeft alleen te zorgen dat de afstand/golflengte verhouding binnen een kwart golf blijft en je maakt juist gebruik van de koppeling van de elementen om een beam te maken... het is allang in de praktijk gedaan, ik heb het al gehoord en het is BIZAR ik zeg het je, vooral die beamstearing, je kan het helemaal wegrichten zonder dat jij en de luidspreker van plaats veranderen...knoppen en waarden :)Comment
-
ja, dat klopt. Maar omdat l=c/f zul je bij bijvoorbeeld 10kHz een onderlinge afstand moeten creeeren van (340/10.000)/4 = 8.5 mm. Bij 1kHz is dat dus 8.5 cm. Dit probleem ontstaat in alle line-arrays, en daar zijn enkele behoorlijke patenten op los gelaten. Daarom vroeg ik ook om die situatie-schets, een enkele line-array kast op zijn kant bijvoorbeeld geeft al een leuke oplossing..
zie een 8voudig line-array bij 500, 1k en 4 k
[img]http://www.********.nl/images/line-8xm1d-500hz.htmlSF.jpg[/img]
[img]http://www.********.nl/images/line-8xm1d-1k.htmlSF.jpg[/img]
[img]http://www.********.nl/images/line-8xm1d-4k.htmlSF.jpg[/img]
((als dit te lang duurt voor Mod : edit ff))Comment
-
ik heb laats een docu gezien op tv. in amerika kunnen ze nu met een laser straal geluidsgolven sturen. dit zou een oplossing kunnen zijn. maar helaas is dit echt niet te betalen. in japan zijn ze ook druk bezig, kheb geen idee hoe ver ze er in zijn.(moet ik toch maar weer eens naar zoeken) daar hadden ze het idee al eerder dan in amerika, maar wie kijkt daar tegenwoordig naar. daar willen ze het in bioscopen toepassen. zo krijg je een echt surounf sound. het flits dan werkelijk langs je oren. hehe..
ooit gedacht dat een lichttechniek(laser) met geluid zou werken.....:-)SHA\'MON..... auw..Comment
-
ja maar mcguyver, jij hebt een plot gemaakt van 8 puntbronnen... een echte line array zijn geen 8 puntbronnen bij 4 kHz, maar 1 ribbon uitgang onafhankelijk van hoeveel kasten je ook neemt.
Maar deze stearing array is iets anders: je gebruikt dat juist, die puntbronnen/koppelen. die vervuiling naar links en rechts (bij 4kHz) in jouw simulatie heb je dan helemaal niet in het ding wat ik bedoel, omdat de buitenste speakertjes dat hoog helemaal niet doen, alleen de binnenste....
Die 8,5 cm bij 1kHz (34cm/4) is helemaal waar, dus aangezien het 3 inch speakertjes zijn zullen alleen ongeveer de 3 middelste speakertjes nog verantwoordelijk zijn voor 1 kHz en daarboven, (ook weer afhankelijk van hoe smal je wil beamen), snap je. En een line array kopen kan iedereen maar das niet helemaal wat dit is...
Je kan inderdaad 1 kast kopen van bijv 5x 120 graden (dvdosc ofzo), verticaal ophangen, maar die is 5 graden, (of 2 graden of wat dan ook), maar je hebt dezelfde problemen als een enkele driver in het omni-gebied. alleen het tophoog is dan 5 graden, de rest niet. hoe meer je er hangt hoe lager de frequentie die beamt.
Je kunt mijn (spraak)array een beetje zien als het volgende:
Neem een willekeurige 15 inch en je bent zeker dat die voor alles boven 800Hz geen spreiding meer heeft, en rechtdoor straalt (piston). Dat komt in principe omdat het stralende oppervlak te groot is voor de golflengte (frequentie)
Ditzelfde geldt (horizontaal dan) als je een horizontale strip mini luidsprekertjes neemt met dezelfde breedte. Alleen als je in frequentie omhoog gaat word het een zooitje, omdat je met op zichzelf staande puntbronnetjes te maken krijgt.
Maar als je de buitenste speakertjes dat hoog niet meer laat doen, schuift dat frequentiepunt waar het een zooitje word op naar boven. Dat (conventioneel) filteren geeft normaal gezien problemen ddor looptijd, maar wat als je die groep-looptijd corrigeert? (FIR filters) dan heb je dat probleem niet en werkt het als een tiet.
En je kunt dus ook de richting beinvloeden, dwz horizontaal sturen, etc, maar ook de openingshoek beinvloeden.
het echte tophoog moet je niet veel van verwachten (en bij een "ribbon" line array is dat natuurlijk juist weer wel heel goed) want het rendement word natuurlijk ook steeds lager als je omhoog gaat, want er zijn ook niet genoeg speakertjes meer in het midden, ook om richting goed te beinvloeden, maar dat is ook niet de opzet, voor spraak werkt het te gek...
dussssknoppen en waarden :)Comment
-
ribbon line array bestaat niet, de ribbons produceen maximaal 125 dB, met 38 kg aan massa,en dat is te weinig dB per kilo.
maar verder : geinig, wil ik wel eens meer van weten. We hebben ook nog mm4 in het meetprogramma, dat zijn 500hz en hoger 8cm kastjes, en dar ga ik nog wel eens mee spelen.Comment
-
mm4? kennik niet? is dat die nieuwe meyer?
met ribbon bedoel ik (en men) "band", dus een vertikaal smalle banduitgang ipv puntbron (zoals bij een hoorn)
Wil je dat met en compressiedriver doen, en niet met een ribbon driver (met het rendement van een hifi-speaker, zoals je al zegt), dan is daarvoor is een waveshape transformer nodig (cylindrisch) die alle tijdcorrecties ervoor maakt zodat alles op hetzelfde moment(en met dezelfde amplitude)eruitkomt....
Dit zit in onder meer L-acoustics vdosc/dvdosc, adamson Y10/Y18, EAW, sound-projects sp10/sp20 (erg goed nederlandse fabrikaat array!), zit ook in bijv. dynacord cobra maar wel in een ander soort vorm geloof ik....
Het zit bijvoorbeeld NIET zo in meyer m3d/2d/1d, martin W8L, EV, JBL (xarray?), clair brothers i4... in deze systemen zit een andere (neppe)vorm in die niet echt datzelfde doet omdat men bang was dat dat patent van lacoustics werd geschonden oid... daar zitten of lange pijpjes in of schotjes (meyer en jbl) maar dat is toch minder... wil niet zeggen dat ht niet goed kan klinken hoor..... dat is zo subjectief daar heb ik het niet overknoppen en waarden :)Comment
-
maar het is zeker interessant mc gyver!, ben ineens erg geprikkeld om het te testen.... kan het makkelijk doen nl heb hier 16 kan uit via protools en een fir plugin staat als freeware op het net, 16 goedkope lulversterkertjes en 31 koreaanse breedband speakertjes voor weinag en je weet alles.... misschien ga ik het wel doen.... word vervolgt!!!knoppen en waarden :)Comment
-
http://www.meyersound.com/products/i...mm-4/index.htm , qua mm4. Fasegedrag is zeer goed, maar er moet wel een processor tussen...(paste er niet meer in...)
enne, die truc van meyer weet ik hoe die werkt, en dat is vrij logisch te benaderen ook. Meyer heeft bij de sb-1 parabool gezocht naar compressiedrivers met een smalle magneet erachter, en had dus al smalle compressiedrivers liggen.
Ik kan die v-dosc truc niet vinden, maar uit een lezing blijkt dat ze een soort van tralie gemaakt hebben, geloof ik.
correct me if i'm wrong.. ( met een url?)Comment
-
-
Goed ik ben weer een beetje bij... Gaat wel snel. Een paar reacties geleden werd er een situatieschets gevraagd; komt ie:
'Musea maken steeds meer gebruik van audiovisuele technieken op zich goede ontwikkeling maar er ligt een gevaar op de loer. Een enorme cacaphonie van allerlei presentaties in een ruimte kan het gevolg zijn. Musea hebben geprobeerd dit op te lossen d.m.v. koptelefoons ( gaan kapot) en geluidsdouches (deze staan vaak te zacht om niet alsnog storend te werken voor de omgeving). De goede gerichte overdracht van informatie, meestal via spraak, lukt daarom vaak niet.
In detail; als een groep van max. 10 personen bij elkaar staan moeten zij alleen het geluid goed kunnen horen, ook de wat slechthorenden. Echter het geluid mag niet verstorend werken op de rest van de tentoonstelling. Een soort microgeluidsklimaatje zonder muren dus.'
Is dit genoeg info?Comment
-
ja, daar komt al meer van.
je wilt dus eigenlijk een soort van vierkant op de vloer tekenen waarbinnen het geluid verstaanbaar is, daarbuiten rust.
(stilte is onmogelijk, maar dat weet je ondertussen al , een afstand van 100 naar 60 dB is wel mogelijk).
dan is oa de dokterdB-oplossing een leuke. Verder zal de oplossing afhangen van de exacte plek van je publiek, bv bij een muur, in het middden, of dichtbij of veraf van andere bezoekers. Dit is een nogal specifiek probleem, met dus specifieke oplossingen. En dus maatwerk per locatie. Soms kan een soort van plexiglas kooi helpen, andere keren zit je gewoon aan koptelefoons. En soms kun je inderdaad bundelen, met de antifase methode. Bedenk wel dat deze methode een bepaald bereik in zijn eigen richting heeft, en daarna nog een stuk verder gaat op een zachter niveau. Ook zijn deze oplossingen freequentie-afhankelijk, en dus beperkt toepasbaar.
leuk om een paar dagen aan te sleutelen, dus.
Comment
-
hier is dokter dB weer!
multitooli (afgeleid van multimeter?
)
maar ff serieusch:
ja ik dacht al dat het zo iets zou moeten zijn als jij omschrijft...
Inderdaad werken koptelefoons zowiezo het beste...
Maar die methode die ik beschrijf werkt 1 kant op (bijv. recht naar voren of schuin opzij...) op dus als je naar een muur richt, word het diffuus en krijg je reflectie etc.... dat is niet tof...
Verticaal is het ook heel breed dus vloer en plafond zal ook iets reflecteren maar daar is best wel wat aan te doen, je zou het ding tegen het plafond kunnen plaatsen, en dat zo glad maken dat het volledig reflecteert (half space koppeling dus, heb je meteen meer rendement), of zelf een vlakke horizontale reflector erboven maken...
Ik zie een hele goede toepassing voor dit concept in bijv een lange brede gang met elke 10m een ander issue....knoppen en waarden :)Comment

Comment