X-subs met dx38 limiten/compressen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

X-subs met dx38 limiten/compressen

Geachte collega's,

Ik moet dit weekend met een grote set geluid werken (al veel vaker mee gewerkt):
    4x rx212
    6x rx118
    2x X-sub
    Aangestuurd met:
    2x P1202 (incl 212 filterkaart)
    2x P1201 (incl 118 filterkaart)
    1x P3000 (x-subs)
    1x dx38

Nu mijn vragen:
    De Rx-set en x-subs wil ik limiten. Dit heb ik wel vaker gedaan maar dan met de limiter op de dx38 en gelimit op de clip lampjes. Nu wil iets het iets mooier doen en de handel compressen. Heeft iemand een goed advies welke waarden ik kan toewijzen aan alle parameters zoals att, thr, rel, ratio?
    Wat zijn normale waarden voor hoog en laag en wanneer krijg je dat punchy effect?
    Vooral bij de x-subs heb ik geen idee wat ik daarbij moet instellen. De P1202's en P1201 kunnen het wel hebben als ze IETS in de clip gaan, maar kan dat met die P3000 op de x-subs ook of heb je dan snel kans op schade?
    Ik wil dan de limiter nog daarboven instellen als extra veiligheid, is 3 db erboven dan een goeie maat?.
    En je kan instellen in volt en dBu. Wat voor maat is dBu precies, ja 0.775V maar waarvoor is deze eenheid gemaakt? Als ik bijvoorbeeld de limiter op 0 dBu instel, betekend dat dan dat hij gaat werken als je boven de 0dB uitstuurd op bijvoorbeeld je mixer?
    Oja tot slot, heeft iemand ervaring met de rs-232 verbinding met de dx38 via USB, kan dit?

Een hoop vragen, dus zijn jullie weer even zoet

Groeten Joost
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

Als eerste: voor de moderator: bedankt voor de pepernoten!!! hehe leuk!!! nou nog een zwarte-piet smaailee

ik weet niet precies wat het is maar volgens mij heb je het over electro- voice? ben niet zo thuis in dat merk....

Maar een tip om de timing ven je limiters in te stellen:
    Wat ik meestal doe is 1k/5W weerstanden in serie met elke driver.
    Als er een gedeelte van je set passief is, plaats de weerstand dan voor het passieve scheidingsfilter, dus direkt na de versterker.... (anders werkt het filter niet meer goed....)
    Let niet teveel op de klankbalans want die veranderd, doordat je niet meer met een spanningsbron, maar met een stroombron je drivers aanstuurt, en de spanning over de drivers is nu afhankelijk geworden van de impedantiekarakteristiek van de driver...

Wat gangbaar is, is dat je op je eindversterker een cliplimiter hebt, die je eindbeveiliging is.... (3-4dB headroom boven de processor-threshold is netjes, voor de hoogdriver zou een paar dB meer wel mooier zijn...)
    Door de serieweerstanden kun je nu op de processor de att./rel. tijden afstellen en ook luisteren hoe dat klinkt, zonder je set helemaal open te hoeven schroeven, waarbij het zo knetterhard is dat je het ook niet meer echt hoort. De threshold is een vast gegeven, omdat elke driver rms een vermogensgrens heeft. Ik zou voor het midden/hoog zowiezo iets lager met de threshold gaan zitten, je drivers blijven dan tenminste zeker heel, en die laatste dB word het er echt niet mooier op...
    Als je die SLAM wil waar je het over hebt, moet je zorgen dat je de attack van de lowdriver wat langer maakt, en de release juist kort. Voor sub is RMS (att/rel ongeveer 1:10) een heel goed uitgangspunt, en dan kun je de integratietijd de lengte maken die je het rustigst vind klinken.
    Mid is RMS okee, en hoog moet je iig een snelle attack hebben (paar milisecs). Persoonlijk vind ik het t mooist als hoog en mid gelinkt zijn (de geen die het eerst limit, neemt de ander mee...) want dan hou je altijd dezelfde klankbalans....maar ik weet niet of dat,en wat er, met jouw processor kan....
    Voor de rest is er zoveel te vertellen.... haal iig de dB's van vermogen en spanning niet door elkaar... 6dB meer spanning (2x zoveel) is vier keer vermogen, dus als je je maximaal vermogen wil halveren ga je 3dB omlaag met de threshold...maar dat wist je waarschijnlijk wel....

succes, en laat ff weten hoe het is gegaan, daar heeft iedereen weer wat aan...
    knoppen en waarden :)

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

Hallo,

Bedankt voor je uitleg. Voor uitgebreid testen heb ik helaas geen tijd (en met die weerstanden al helemaal niet). Ik heb echt wat concrete voorbeeld configuraties nodig.
      En wie kan me nog antwoord geven over die andere vragen (EV gebruikers??)?

Groeten Joost

Comment

• lj djcenter
        • Jul 2003
        • 148

stuur eens iets naar Tony (djcenter) is al meer dan een jaar en een half ev x-array gebruiker, Kan u misschien wil nuttige tips geven

greetz tom
        Maak daje mee u klikken en klakken van die truss zijt

Comment

• cru
          • Sep 2003
          • 106

Misschien wat te laat om dit weekend nog te proberen, maar misschien later even proberen.
          Op de EV Xsub adviseer ik meestel een High-pas Butterworth 24dB/oct. op 33Hz. en een Low-pas Linkwitz-Riley 24dB/oct. op 80Hz. (zeker niet hoger als je de RX 118 als mid bas gebruikt).
          Voor wat extra punch gooi ik daar nog een +7 dB. Lo-shelf filter met een slope van 12dB/oct. op 70Hz. bovenop. Puncht aardig en je trekt er je cross-over punt tussen de subs en al de rest wat verder mee omhoog (makkelijk te zien met de RACE software voor DX38).
          Wanneer je geen mid-bas gebruikt kun je de Low-pas optrekken tot +/- 125Hz. Kijk dan wel even of je niet met een dipje zit tussen subs en tops.
          Wat de compressors betreft: die bypass ik! De limiters voor Xsub zet ik op -2dBU, met een releasetijd van 50 milliseconden. Let er dan wel op dat je output level op 0dB staat en de output potmeter vooraan op de DX38 helemaal naar rechts staat gedraaid. Anders reageert de limiter te vlug en verlies je pakken dynamiek op je subs.
          Pas op, deze instellingen gelden niet als basisregel (maar zijn wel een variant van de EV fabrieks presets), en zijn enkel van toepassing bij gebruik van Xsubs met P3000. Dus voorzichtig proberen maar en "at your own risk"

Greetz,

Jan @ EV Belgium.
          [quote]Geplaatst door Overdrive

Vooral bij de x-subs heb ik geen idee wat ik daarbij moet instellen. De P1202's en P1201 kunnen het wel hebben als ze IETS in de clip gaan, maar kan dat met die P3000 op de x-subs ook of heb je dan snel kans op schade?
          Ik wil dan de limiter nog daarboven instellen als extra veiligheid, is 3 db erboven dan een goeie maat?.

Comment

• davinci
            • Sep 2003
            • 19

[/quote]
            Oja tot slot, heeft iemand ervaring met de rs-232 verbinding met de dx38 via USB, kan dit?
            [/quote]

jawel... ik heb ervaring met de dx38.

compressie en limitwaarden zul je waarschijnlijk gewoon moeten proberen. elk systeem wat je er aan hangt is weer anders. maar even een paar tips.

zet een stukje muziek aan en draai dit open tot je versterkers gaan limiten of clippen. op dit punt zou je dus je limiter moeten hebben. zet de limiter telkens een stapje lager net zolang tot de versterker niet meer gaat limiten of clippen.

stel dat je een limiter hebt op b.v. 1.74v (heb ik zelf op het laag....) dan doe je de compressor 1 stapje lager dus op 1.55
            wil je de compressor niet echt horen? zet hem dan zo langzaam mogelijk, dus op 99ms attack en 100 ms release met een ratio van 1/2

voor het mid neem je een limiter die weer een stapje eerder begint:
            1.55 en compressie daar weer een stapje onder op 1.38 met dezelfde attack release en ratio.

zo ga je door voor elke band...
            uiteindelijk heb je een basis waar je mee kunt beginnen.

dan het stukje waar jij om vroeg. het punchy effect. vind ik erg lelijk maar als jij het wilt proberen? prima!
            je hebt de boel aan het compressen en limiten gekregen als je bovenstaande goed hebt gedaan.
            zet nu de attack steeds sneller totdat je het gewenste effect hoort.
            nog niet punchy genoeg? zet dan de ratio eens hoger dus op bv 1/4 of zelfs op 1/8. zo moet je het wel voor elkaar krijgen....

dan het aansturen van je 232 aansluiting.
            helaas kan dit alleen met je serieele poort (en vergeet niet de fifo-buffers van je poort uit te schakelen.......) dus niet met een ps/2 usb of wat dan ook.. en dan ook nog eens met een kabel van maximaal 3 meter. dus je kunt het vergeten om je laptop in de zaal te zetten en de dx-38 op het podium.

nu is er gelukkig een oplossing voor dit probleem. (kost wel wat maar dan heb je ook wat...)
            er zijn kaartjes te koop die je i.p.v. de rs232 aansluiting in je dx-38 moet schroeven. dan kun je met een bijbehorende converter wel over lange afstanden de boel aansturen.
            de converter is een verloop van je serieele porot samen met een ps/2 plugje waar de voedingsspanning uitgehaald wordt naar een xlr-3 aansluiting. nu kun je met microfoonkabels naar je dx-38 waar ook een xlr-3 in zit. elke dx-38 die je hebt voorzien van de rs485 kaart kun je dan doorlussen. en onafhankelijk of allemaal tegelijk editen. leuk maar duur grapje. kost zo voor de converter en een kaartje 4/5 honderd euro.....

geluid is niet licht maar licht maakt soms wel geluid....

Comment

Working...