Waarom nog steeds cinch en jack?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

cinch bij hifi en voor thuisdoeleinden gewoon omdat het veel goedkoper als xlr is veronderstel ik.

cinch is voor vaste installatie ook wel heel goed. xlr is veel steviger en daarmee veel beter voor het hardere werk waarbij tochwel een goede verbinging vereist blijft.

van jacks heb ik eerlijk gezegt nooit het nut begrepen. tenzij ja weer op de discmans enz. klein contactje met veel aansluitingen. plaatsbesparing.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• JBL-QSC-DBX
      • Apr 2003
      • 381

Hallo allen,

ik begrijp uit de eerdere posts dat dit topic voornamelijk gaat over cinch en jack bij signaal-aansluitingen. Hierbij wil ik graag toevoegen: Onze JBL MP215 boxen hebben aansluitingen middels een speakon en een parallel via Jack. Dit geeft altijd problemen. Toen we de kasten gekocht hebben dus een kabeltje speakon-jack gemaakt. Als we de toppen echter door willen lussen, hebben we altijd problemen met de jack aansluiting. Ik ben er serieus over aan het denken om de connector plaatjes eruit te schroeven en mits er ruimte voor is (filter e.d.) het gat op te boren en er een tweede speakon in te monteren.[?]
      Hebben meer mensen deze problemen bij boxen met jack aansluiting[?]

Groeten, Joris
      Timescape.nl

Comment

• WTT
        • Feb 2002
        • 158

citaat:en een Midas XL-4
        en daar kom je dan ook weer een stapeltje jackjes tegen, arme sis een wereld met alleen xlr zal er nooit komen net als een wereld met alleen microsuck want die maken de beste suckware
        WTT rentals

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

XLR neemt veel ruimte is beslag. Dat lijkt me de voornaamste reden waarom men Jack of tulp gebruikt.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

citaat:Geplaatst door JBL-QSC-DBX

Hierbij wil ik graag toevoegen: Onze JBL MP215 boxen hebben aansluitingen middels een speakon en een parallel via Jack. Dit geeft altijd problemen. Toen we de kasten gekocht hebben dus een kabeltje speakon-jack gemaakt.
            Hebben meer mensen deze problemen bij boxen met jack aansluiting[?]

Groeten, Joris
            Kijk, iemand die er durft voor uit te komen dat een Jack niet alles is en dat geld niet alleen voor boxen maar ook voor mengtafels

Als je 130 à 150 keer / jaar moet optreden in alle weersomstandigheden koud,warm, vochtig enz... is het naar mijn mening ook logisch dat je meer slijtage hebt dan als je 10 / jaar weg bent

De problemen die ik heb zijn altijd met jacks en Cinch, nooit met XLR's [][]

En WTT ik ben helemaal niet arm hoor, integendeel [)][)]
            Ik heb alles al op het droge

sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Waarom kent op pand geen enkel steekveld met Jack en alleen maar GPO en XLR. Zal wel zijn redenen hebben zou ik zeggen. Na 100x steken is een jack gewoon gaar. Dat is heel simpel.

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Dank U Mathijs iemand die mij begrijpt [^]
                sis

Comment

• mp3joeri
                  • Jan 2002
                  • 203

als je liever xlr gebruikt en je hebt jack / chinch op je apparatuur:
                  chinch / jack's ==> xlr's op connectorplaatje

makkelijk zat toch...

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

ben ik ook mee bezig

sis

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

Naja dat is niet op jou gelijk te geven of zo, maar dat lijkt me toch algemeen bekend. Geen enkele studio is zo dom om een Jack steekveld te maken. Dat is gewoon dodelijk.

Maar een mixer helemaal vol met XLR neemt flink wat ruimte in. De Studer die wij hebben staan heeft dat. Maar bij deze zitten alle aansluitingen dan ook tot onderin aan de achterkant verwerkt. Bij een Pa mixer zal dit nooit passen. Mischien zouden ze dan GPO moeten gaan gebruiken. Helaas is dit veel te duur. Ik heb wel eens eens een mixer ,ik meen een Midas, gezien die i.p.v. de jack voor de inserts een TT (mini bantam) steekveld had in gebouwt.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

jack op luidspreker geeft bij in en uitpluggen een kort moment van kortsluiting. Al diverse amps mee in rook op zien gaan.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

citaat:Geen enkele studio is zo dom om een Jack steekveld te maken. Dat is gewoon dodelijk.
                          citaat:
                          Waarom kent op pand geen enkel steekveld met Jack en alleen maar GPO en XLR. Zal wel zijn redenen hebben zou ik zeggen. Na 100x steken is een jack gewoon gaar. Dat is heel simpel.

-veel Studio's gebruiken bantam jack's. Bij patchvelden. Werken erg goed.
                          -Gitaren uit de sixties hebben meestal gewoon orginele werkende jackaansluitingen.
                          -Handmatige telefooncentrale's hebben niet "100 keer steken" maar tientallen jaren lang gefunctioneerd met jackvelden. Ook in de tropen of andere extreme locaties.

Ik geloof dat ik het met de twee citaten dus niet eens ben.
                          lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Meet voor de gein 's een keer het oppervlak op, op de achterkant van een beetje forse discomixer, dat in beslag wordt genomen door tulp.
                            Vermeerdigvuldig de oppervlakte met 2,25... Dat is dan ongeveer de opppervlakte die je zou hebben als je alles door XLR zou vervangen!
                            (Hoe kom ik aan 2,25? Zowel lengte als breedte XLR is 1,5 keer zo groot als tulp, het kwadraat van 1,5 is exact 2,25)

BTW ik zou wel graag de gitaren met speakon uitgerust willen zien.
                            Hoeveel jack's er wel niet worden 'uitgelopen' tijdens shows!
                            En niet iedereen heeft een 'wireless'budget...

Comment

• Radar
                              Moderator
                              • Jul 2002
                              • 890

In de tijd dat de schepen van hout waren en de kerels van ijzer heb ik onderanderre reparaties aan telefooncentrales gedaan.
                              Ik ben die tijd alleen maar bantam tegen gekomen en ben inderdaad ook van mening dat de japanse jack dit niet overleefd zou hebben.
                              Foto voorbeeld: http://www.xs4all.nl/~mogos/techdoc/bantam.jpg
                              In die tijd dozen vol van in de container geflikkerd, eeuwig zonde.
                              Ik doe niet aan bijgeloof.
                              Dat brengt ongeluk.

Comment

• Mathijs
                                Moderator
                                • Aug 2002
                                • 1353

citaat:veel Studio's gebruiken bantam jack's. Bij patchvelden. Werken erg goed
                                citaat:Handmatige telefooncentrale's hebben niet "100 keer steken" maar tientallen jaren lang gefunctioneerd met jackvelden. Ook in de tropen of andere extreme locaties
                                Hmmmm Het kan zijn dat jij het er niet mee eens bent, maar ik ben het wel met jou eens [] Dit om het volgende:

De Telefoon centrales waren zoals Radar al zegt TT (tiny telefoon, a.k.a. Mini bantam. Heeft zijn naam dus van de telefoon centrales) of GPO.

Een bantam jack = GPO. De naam Bantam jack is ooit door iemand verzonnen die niet wist wat het was. ik wil met nadruk zeggen dat dit GEEN jack is. Een GPO is de linkse plug op de foto van Radar. Dit is niet te vergelijken met een jack. Dit is een zelfreinigend systeem wat dus vele malen langer mee gaat dan een jack en dus ook ongeveer 10x zo duur is.

Comment

Working...