Pieptoon (geen feedback!) op backlines (bas)gitaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

Pieptoon (geen feedback!) op backlines (bas)gitaar

Omdat dit mijn eerste posting is op dit forum stel ik me even kort voor (zonder reclame proberen te maken...):
    In de weekenden verzorg ik voor diverse bands het geluid in kroegen en kleine feestzaaltjes. Mijn frontsetje bestaat (kort door de bocht) uit een A&H 16:2DX MixWizard, 2 stuks EV SX200 / 2 stuks EV Eliminator Subs aktief aangestuurd door een EV XP200 controller en Crown Microtech MT1200/MT2400 eindtrappen. Als monitorsysteem gebruik ik 4 Behringer F1220's die in 2 groepen (Crown MT600 draaiend op 4 Ohm in stereomode) vanuit de front worden aangestuurd. Tot zover de kennismaking (voor meer info verwijs ik naar mijn website in het profiel..).

Tot nu toe ben ik nog nooit op een klus tegen technische problemen aangelopen waarvoor ik geen oplossing kon verzinnen :-) tot afgelopen zaterdag :-(

De band bestond uit: drum (gemiked: kick, snare, OH), bas, gitaar (stereo miking), toetsen (2 x DI) en 3 x zang. Het probleem: Alleen op de kanalen van de basgitaar (gesloten op Direct-Out van zijn pre-amp) en op de 2 kanalen van de gitarist (stereo gemiked met 2 x Sennheiser E609) had ik een zachte maar toch erg irritante pieptoon zitten van zo'n 5kHz (NEE dit was GEEN feedback!) Dit probleem "verhuisde mee" toen ik met een andere kabel op een ander kanaal van het stageblok inprikte. Al snel bleek dat deze pieptoon ook al op het podium te horen was uit zowel de bascombo (Ebs; geen rommel dus) als de gitaarstack (Engl voor- en eindtrappen met BagEnd kasten; toch ook geen rommel dacht ik zo).

Het lag niet aan de lichtdimmers (deze stonden uit) maar het was dan ook niet dat typische 50Hz geknetter... Het lag ook niet aan DMX (controller stond uit)...
    De muzikanten stonden op dezelfde (vrije) 230V groep als de PA (klein setje dus geen probleem met de maximale belasting op die groep). Sterker nog; toen de gitarist zijn spanning rechtstreeks "uit de muur" trok vanuit een andere groep en dus helemaal niets meer met mijn PA te maken had bleef de pieptoon uit zijn stack komen.

De gitarist had het over RF instraling op zijn elementen maar die frequenties zijn toch alleen na demodulatie hoorbaar voor het menselijk oor?

Het probleem heb ik ter plekke "opgelost" door op de EQ de 5KHz schuiven een stuk naar beneden te trekken (je moet toch wat he) zodat de irritatie op de front binnen de perken bleef... Het optreden was geslaagd, de band was blij, het publiek enthousiast en de kroegbaas tevreden. Wat wil je nog meer in dit wereldje?

Maar toch: wie weet wat er aan de hand geweest is?

PS: Ik zal mijn volgende postings korter proberen te houden....
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • EP Woody
    • May 2001
    • 795

Piep in de gitaren heeft waarschijnlijk te maken met rotte lampen. Basgitaar als die gebruik maakt van een (voor/eind)versterker lamp zelfde verhaal denk ik. Kijk ze eens na, en mochten ze niet meer lekker zijn, vervang ze.

Lampen hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven.

Comment

• peternotermans
      • Oct 2003
      • 156

EP Woody: Bedankt voor je reaktie. Met deze band werk ik regelmatig samen en dit is voor zowel de band als voor mij de eerste keer dat dit probleem optreedt. 3 dagen eerder hadden ze nog gerepeteerd en waren er geen problemen. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat nu ineens van zowel de basversterker als de gitaarversterker de buizen versleten/kapot zijn..

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Toevallig neon in de buurt ?? Gitaar-elementen zijn net antennes, en pakken de EMC van tl en neon soms op als een rare fluit-toon..

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

citaat:Geplaatst door peternotermans
          Alleen op de kanalen van de basgitaar (gesloten op Direct-Out van zijn pre-amp) en op de 2 kanalen van de gitarist ) had ik een zachte maar toch erg irritante pieptoon zitten van zo'n 5kHz (NEE dit was GEEN feedback!) Dit probleem "verhuisde mee" toen ik met een andere kabel op een ander kanaal van het stageblok inprikte. Al snel bleek dat deze pieptoon ook al op het podium te horen was uit zowel de bascombo (Ebs; geen rommel dus) als de gitaarstack (Engl voor- en eindtrappen met BagEnd kasten; toch ook geen rommel dacht ik zo).

Het lag niet aan de lichtdimmers (deze stonden uit) maar het was dan ook niet dat typische 50Hz geknetter... Het lag ook niet aan DMX (controller stond uit)...
          De muzikanten stonden op dezelfde (vrije) 230V groep als de PA (klein setje dus geen probleem met de maximale belasting op die groep). Sterker nog; toen de gitarist zijn spanning rechtstreeks "uit de muur" trok vanuit een andere groep en dus helemaal niets meer met mijn PA te maken had bleef de pieptoon uit zijn stack komen.
          Mogelijkheden.
          1) goedkope draadloze telefoons
          2) oude babyfoon door je net
          3) het lichtnet heeft vanuit de gemeente ook dit soort pieptonen gesuperponeerd. Deze dienen o.a. om meters op dag/nacht te zetten en straatverlichtingen aan/uit te schakelen enz enz.
          4) als er een tram door de straat rijdt heb je daar dit soort storing van.
          5) keukenapparatuur, wasmachines, koelkasten (ook koelingen van biertapinstallaties), elektromotortjes in ventilators/lichteffecten/reclames.
          6) basgitaar die met zijn snarenkant tegen de uitgeschakelde radiator contact ligt te maken.
          7) het rekje van de gitarist die met een ijzeren hoek contact maakt met iets verkeerds. (statief, geaarde stekerdoos in de muur of grond)
          8) de ene forse trafo stoort op de andere versterker.
          9) 220V kabel loopt evenwijdig langs een computerkabel.
          10) electronisch oud kasregister naast de gitaar.

nog even doorgaan?
          Alle voorbeelden zijn uit ervaring.

citaat:
          De gitarist had het over RF instraling op zijn elementen maar die frequenties zijn toch alleen na demodulatie hoorbaar voor het menselijk oor?
          Een gitaarelement is juíst hiervoor geschikt. Humbuckers uiteraard minder dan enkelspoels. (vandaar de naam). Experimenteer maar eens met een "aanzichtkaart-met-muziekje" bij je elemant te houden... Niet eens ertegenaan. Gaat niets stuk en het komt glashelder uit je versterker.
          Een gitaar pikt moeiteloos radio moskou op. Zeker als je er een paar pedaaltjes tussenzet.[|)]
          lekker belangrijk!

Comment

• mr sound support
            • May 2003
            • 28

Hee Noot leef je nog! Ben je weer aan het prutsen.
            :-))))))))))))))))
            Groetjes Rob

Comment

• neeltje
              • Apr 2003
              • 295

gitaarelementen kunnen neon opvangen en EBS is zeker geen rommel, maar je vervloekt ze wel als er nog maar 1 tl'etje in de zaal hangt. Denk dat het daar iets mee te maken heeft. (instraling van neons of zo, kan ook door de muur van bij de buren komen trouwens)
              "En Go"

Comment

• djcenter
                • Aug 2003
                • 78

Heb je dit probleem in jullie repetitiekot nu ook nog

????

indien ja heeft bovenstaande mail over allerhande trams , keuken gerei en allerlei baby en oude telefoons dit probleem niet veroorzaakt.

al een hele hoop storingen opgelost zou ik zo zeggen lol

mvg tony
                Toen las ik dit op het forum \"Wel tof hé zo een gloeidraad-Gobo\" !!! haha lol

Comment

• peternotermans
                  • Oct 2003
                  • 156

Tja, ik kan me inderdaad herinneren dat er zowel direkt achter als naast het podium zo'n 2 of 3 neon-reclames hingen (op zo'n 1.5m van de gitaren)... En moet dus bijna concluderen dat deze de oorzaak zijn geweest.

Wat wel vreemd blijft: ik weet zeker dat ik op andere lokatie's waar ook neon-reclames aanstaan deze problemen nooit gehad heb (was wel met andere bands dus wellicht andere gitaarelementen...?)

In de repetitieruimte heeft de band er geen last van. Volgende week zaterdag werk ik weer met diezelfde band en ik ga ervan uit dat het probleem dan weg is (als het voorbij is laat ik nog wel wat weten).

Allemaal bedankt voor de tips (vooral Rob MrSoundSupport []...)!

Comment

• RHulshof
                    • Jan 2008
                    • 66

Kan die NEON ook storen op een kleine disco show ?

ik werk af en toe in een café als geluidsman "jongen" anders klinkt het zo oud

maar goed daar hebben ze een muziek computer en een Numark cd/mixer in één combi als disco set.

daar klinkt ook een piep rond de 5 KHz.
                    Als ik dan de monitors aansluit en backline van de band zit ook daar die Piep overheen. het PA is naar enig onderzoek niet gekoppelt aan het huis"disco"systeem.

nu weet ik wel dat er een aantal reclame neons in het drank rek staan misschien dat die er op storen of is dit niet mogelijk.
                    Last edited by RHulshof; 26-02-08, 12:43.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

In jouw geval zijn er geen gitaren in het spel, dus geen elementen die als antenne gaan werken. Tevens werk je alleen met lijnsignalen, welke veel hoger liggen dan gitaarsignaal en daardoor minder beinvloed worden door de evntuele rotzooi die opgepikt wordt. Ik zou het daarom niet eerst in de hoek van instraling gaan zoeken. Probeer eerst het probleem te isoleren(Is het probleem er altijd? alleen als er vanuit de pc muziek wordt afgespeeld? Op dit moment is de storing nogal algemeen.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• RHulshof
                        • Jan 2008
                        • 66

heej sparky het probleem blijft wel op het moment dat de master fader etc. dicht staat het lijkt mij dat als de storing uit de PC komt dat het dan uit zou moeten zijn op het moment dat alle faders dicht staan maar ook dan is de storing aanwezig.

Ik ben gevraagd om een poging te doen het probleem op te lossen.
                        dus vandaar even deze vraag zou het ook een aard lus kunnen zijn of is dat alleen mogelijk op het moment dat het kanaal open staat ?

ik ga er donderdag avond even heen om wat testen te doen.
                        denk dat ik eerst alles van de mengtafel afhaal kijken hoe dat gaat en dan rustig weer opbouwen.

het vreemde is dus dat dit ook op de backline van de band + monitors van de band komt terwijl dit een apart systeem is

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

topic uit 2003.....

denk dat de troubles nu wel opgelost zijn..

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by MacGyverSounds
                            topic uit 2003.....

Van Peter waarschijnlijk wel maar van Hulshof niet. Doet iemand het eens op de juiste manier, probleem posten in een reeds lopend topic over ongeveer hetzelfde is het weer niet goed.

Comment

• peternotermans
                              • Oct 2003
                              • 156

Originally posted by MacGyverSounds
                              topic uit 2003.....

Problemen zijn opgelost. Inmiddels speel ik zelf in die band .

Maar ff over die PC:
                              - Waarschijnlijk heb je 't al gedaan, maar zet die neon 's uit..? Piepje weg?
                              - Sommige PC's hebben nogal brakke geluidskaarten. Ik heb zelfs al meegemaakt dat je een piepje hoort zodra je de muispointer beweegt. Indien er een interne geluidskaart inzit: probeer 's een goeie externe geluidskaart via USB.

Comment

Working...