Acoustic line K2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaasper
    • Mar 2003
    • 38

Acoustic line K2

Beste collega,

Wie kan er mij meer vertellen over de klank en gebruikers toepassingen van de "Acoustic Line, K2" topkast??

Met vriendelijke groet,

Jasper
    "PREMIUM" Sound&Light.
  • hvdwal
    • Apr 2004
    • 10

Dit is wat Peter Kaandorp van Sinus Audio (importeur Acoustic Line) er over verteld:

Het is goed te bdedenken dat K2 top geen fullrange speaker is maar een echte passieve 2-weg 12” (CIARE, al dan niet Neodynium) /2” (B&C 750/8) PA top met een zeer nauwkeurig afstraalgedrag van 60x40 graden. De kast dient dus beslist te worden gecompleteerd met minimaal 2x B1801 subs, maar wellicht nog eentje meer bij bijv. dance-acts. Het rendement is enorm hoog, ver over de 100dB bij 1W/m. Dit is mogelijk door gebruikmaking van een lange flare voor de 12”speaker en een zeer lange conic wave guide voor de 2”driver.

Een flare t.o.v. een klassieke exponentiele hoorn heeft als voordeel dat ie klein is, nauwkeurig en hoogefficient maar als nadeel dat er wat meer reflecties in plaatsvinden. Met name als het systeem tot aan de grenzen van z’n kunnen wordt gejaagd, uit zich dit in wat aggressief gedrag. In z’n normale werkvolume, klinkt de kast daarentegen helder en gedefinieerd. Het is geen warm gekleurde top maar eerder een analytische luidspreker.

Wat bij de K2 echt opvalt is z’n enorme doordrukkingsgraad als het er op aan komt. Waar de meeste (veelal duurdere luidsprekersystemen) al lang zijn opgehouden, gaat de K2 gewoon nog een versnelling verder. Zeker voor spraak en zang in rumoerige omgeving, is dit erg prettig. Het rendement in het laag is ook zeer hoog en het valt gebruikers bijzonder op dat er zoveel geluid uit maar twee basjes per kant kan komen.

Niet alleen de werkingsgraad van het K2-systeem is zeer hoog, vooral de reikwijdte. Ik heb met heel wat vergelijkbare tops gewerkt van diverse merken (d&b C7, KS T10, EV X-array) maar geen ervan kwam zo ver in afstand als de K2. Dit is geen bluf maar het is verklaarbaar. De andere genoemde fabrikanten kiezen voor een kortere hoorn waardoor ze 1) in een kleine kast een beter full-range gedrag creeren (meer liters over voor een basreflexbehuizing) en 2) waardoor ze dichter aan de hoornmond een constant directivity gedeelte kunnen creeren. Het voordeel is een mooiere klank en iets gelijkmatigere afstraling in het mid-hoog met minder hoornvervorming en reflektievervorming, grote nadeel is dat een kortere hoorn voor het laag en het mid-laag zijn richtwerking verliest t.o.v. K2, waardoor het rendement op afstand, met name in het stemmengebied, achteruit holt.

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

is dit de top waar we het over hebben? en zo ja klopt het dat ik de magneet zie in de 12" hoorn ipv. de conus??

Ziet er een beetje vreemd uit maar lijkt me wel een leuk kastje. Persoonlijk ben ik meer voor dubbel 12" bij een 1,4 of 2" driver. Dat kan die 1,4 of 2 inch namelijk wel bijhouden.

Groeten Martin
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

Working...